• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Understanding Therapeutic Interactions in Autism Spectrum Disorder through Multimodal Analysis

Research Project

Project/Area Number 20K02689
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionOtemon Gakuin University

Principal Investigator

NAGAOKA Chika  追手門学院大学, 経営学部, 准教授 (00609779)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉川 左紀子  京都芸術大学, 文明哲学研究所, 教授 (40158407)
松島 佳苗  関西医科大学, リハビリテーション学部, 准教授 (60711538)
加藤 寿宏  関西医科大学, リハビリテーション学部, 教授 (80214386)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / コミュニケーション / 作業療法 / セラピスト / 感覚統合療法 / 教材開発 / 非言語コミュニケーション / 共創 / 教材 / マルチモーダル / 相互作用
Outline of Research at the Start

人と人の相互作用において,愛情や愛着の表出は一般に,相互に視線を送ることや身体接触することなどと関連するが,ASD児はそれらを不快と感じる場合があることが示唆されている。では,上述の療育においてどのような相互コミュニケーションが有効であろうか。本研究では,包括的アプローチを取り入れて施されるASD児の作業療法を研究対象とし,ビデオ撮影した各事例について,視線,身体接触,対人距離,身体動作,言葉などを定量的にマルチモーダル分析し,ASD児の適応的行動を引き出すのに有効なコミュニケーションの特徴を明らかにする。得られた知見を経験の浅い療育者や保育者の学びのための教材として提供する計画である。

Outline of Final Research Achievements

This study examines occupational therapy based on sensory integration theory for children with Autism Spectrum Disorder (ASD). It aims to identify effective interactions with ASD children and the cognitive processes of expert therapists that facilitate these interactions. The findings reveal significant characteristics of the therapists' engagement and thought patterns. Building on these insights, training materials were developed for novice therapists, and workshops were conducted to disseminate the findings and enhance therapeutic skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

熟達セラピストとASD児とのコミュニケーションや,熟達セラピストの思考プロセスに関する本研究の知見は,臨床知とコミュニケーションに関する理論構築に寄与し,さらにセラピーの効果を最大化するための戦略を提案する基礎を形成するものである。
また,開発されたオンライン教材と,療育や教育現場での実践的なニーズに応じたワークショップは,ASD児に関係する教育・療育・保育従事者にとって直接的な利益をもたらすと期待される。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 日本感覚統合学会アドバンスコースにおける講師の指導内容からみる自閉スペクトラム症児と熟達セラピストのコミュニケーション2024

    • Author(s)
      長岡千賀
    • Journal Title

      感覚統合研究

      Volume: 22 Pages: 1-14

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 感覚統合におけるArt(子どもとのかかわり)をどう考え,どう伝えていくのか?2024

    • Author(s)
      長岡千賀
    • Journal Title

      OTジャーナル

      Volume: 58

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害についての記述方法が幼児の保護者の養育スタイルに及ぼす影響2022

    • Author(s)
      長岡千賀
    • Journal Title

      追手門経営論集

      Volume: 28(2) Pages: 57-69

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症の作業療法2021

    • Author(s)
      長岡千賀
    • Journal Title

      精神科

      Volume: 39 Pages: 599-605

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達支援者のコミュニケーション力育成 ~ オンライン教材を用いたワークショップ開催報告 ~2024

    • Author(s)
      長岡千賀
    • Organizer
      信学技報, HCS2024-30, 124
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 臨床におけるセラピストの脳内思考(試行) ―何を感じ、どう考え、どうセラピィを展開するか―2023

    • Author(s)
      小西 紀一, 加藤 寿宏, 小松 則登, 長岡 千賀, 森村 慎吾, 新庄 真帆, 松島 佳苗
    • Organizer
      第40回日本感覚統合学会研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもを応援するとは? ―セラピストの関わりの分析―2023

    • Author(s)
      長岡 千賀
    • Organizer
      第40回日本感覚統合学会研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コミュニケーションと身体2023

    • Author(s)
      加藤 寿宏
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会内 自主シンポジウム「神経発達症児に対する支援者の関わりを考える-子どもの主体性と豊かなコミュニケーションを育む関わりの再考-」(松島佳苗, 加藤寿宏, 長岡千賀, 吉川左紀子)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもと支援者の関わりに関する実証研究とオンライン教材の開発2023

    • Author(s)
      長岡 千賀
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会内 自主シンポジウム「神経発達症児に対する支援者の関わりを考える-子どもの主体性と豊かなコミュニケーションを育む関わりの再考-」(松島佳苗, 加藤寿宏, 長岡千賀, 吉川左紀子)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児への発達支援における関わり: 作業療法士養成場面の観察分析に基づく予備的検討2023

    • Author(s)
      長岡千賀
    • Organizer
      日本発達心理学会 第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 発達支援者のコミュニケーション力育成のためのオンライン教材開発2022

    • Author(s)
      長岡千賀, 松島佳苗, 加藤寿宏, 吉川左紀子
    • Organizer
      第39回日本感覚統合学会研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児の発達支援における作業療法士のコミュニケーションスキル -専門的養成場面の観察による分析-2022

    • Author(s)
      長岡千賀
    • Organizer
      電子情報通信学会HCGシンポジウム2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもを応援するとは? -作業療法士の関わりの分析-2021

    • Author(s)
      長岡千賀
    • Organizer
      第13回奈良県作業療法学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児の療育における対人距離と体・顔向きの分析2020

    • Author(s)
      長岡千賀・吉川左紀子・ 松島佳苗・ 加藤寿宏
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi