Project/Area Number |
20K02692
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Shikoku Gakuin University |
Principal Investigator |
Kitagawa Yumiko 四国学院大学, 社会福祉学部, 准教授 (20747191)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小田桐 早苗 川崎医療福祉大学, 医療福祉学部, 講師 (10461245)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 少年院 / 非行少年 / 若年犯罪者 / 社会復帰支援 / インポートモデル / エクスポートモデル / ソーシャルコンタクト / 青少年 / 少年刑務所 / 就労支援 / 居住支援 / 多機関連携 / 社会福祉士 / 児童期・青年期 |
Outline of Research at the Start |
まず、処遇困難な少年に対し、環境調整等福祉的支援を行っている福祉士が配置されている少年院を対象に、これまでどのように当該少年の社会復帰支援を実施してきたのかといった具体的な内容や、他機関・他職種連携の実態及び課題等について聞き取り調査を実施する。次に、少年院に在院中の少年の社会復帰支援に携わった経験がある機関・施設の職員、さらに少年院出院者を対象に、社会復帰支援に関する多機関・多職種連携の実態及び課題について聞き取り調査を実施、得られた結果から、より良い社会復帰支援のあり方を検討し、地域・家族も含めた社会環境への再統合及び再非行防止に繋がる有用な知見を得る。
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Outline of Final Research Achievements |
Considering the support for the social reintegration of juveniles after release from the juvenile training school, it became clear that the following are necessary: 1) Enriching opportunities for interaction between juveniles from the perspective of social contact within the facility.2) Adjusting the living environment for juveniles from their time in juvenile training school to their post-release life and emphasizing dialogue-based interactions during community-based treatment.3) Creating opportunities to establish a shared understanding of the abovementioned points (1 and 2) in both community-based and facility-based treatment. Furthermore, the study suggests considering the implementation of the "Import & Export Model" in Japan, which is currently being implemented in Nordic countries.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究から、矯正施設が福祉・医療・教育的支援について地域の社会資源を積極的に活用し、オープンな形でそれぞれの役割、職業アイデンティティ等について異なる理解をもつ専門職が集まり、交流をするような組織づくりを構築することの重要性が示唆された。ノルウェーでは1990年代よりこのような仕組み導入しており、エビデンスに基づく実践が展開されている。今後も引き続き日本における同様のモデル導入の実現可能性を検討することで、少年院をはじめ、家庭、教育、福祉、保健、医療など、子どもを取り巻く現場にいる人々に対して、学術的な拠り所となる考え方や有用な指針を提示する一助と成り得ると考える。
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