Career development and burnout in childcare workers who tend to experience difficulties establishing collegial relationships with co-workers
Project/Area Number |
20K02695
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Kobe Women's Junior College |
Principal Investigator |
NAGAI KUMIKO 神戸女子短期大学, その他部局等, 准教授 (20615108)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
香曽我部 琢 宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (00398497)
渡辺 俊太郎 大阪総合保育大学, 公私立大学の部局等, 教授 (80434877)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 3歳未満児保育 / 連携・協働 / 保育行為 / 同僚性 / ソーシャル・キャピタル / 3 歳未満児保育 / 保育士間 / 乳児保育 / コミュニケーション / 園長 / 乳児保育担当者 / 専門性 / キャリア形成 / バーンアウト / 保育士間の連携・協働 / 保育観 / 複数担任 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、長期に渡って就業を継続する保育者と困難さのためにバーンアウトした保育者を研究対象として、その変化を細やかに比較分析する。本研究では、乳児保育を担当する保育者のキャリア形成における課題とその解決策を明らかにする。さらに、就業継続の要因に関する成果をもとに、保育者の就業継続を促すための園内研修プログラムの試案を策定・実施し、乳児保育を担当する保育者の質の向上に資する理論と実践を深める事に貢献する。
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Outline of Final Research Achievements |
Childcare workers who care for children younger than three years old (henceforth infant care workers) frequently work with multiple infant care workers. They are required to cooperate and collaborate with each other. It is possible that how they cooperate and collaborate affects infant care workers’ burnout. Regarding “cooperation and collaboration” amongst infant care workers, we analyzed textbooks for a course entitled Infant Care, reviewed relevant literature, interviewed directors of infant care facilities, and observed how infant care workers engaged in infant care. The results indicated that directors who have had experience in infant care emphasized “relational understanding” and “mutual growth” in selecting infant care workers. Infant care practices that pertained to “cooperation and collaboration” such as sharing information, making an eye contact, and assisting collaboratively constituted critical aspects of infant care workers’ practices.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
未満児保育者の専門性には、一人ひとりの生命や健康の維持、そして個別性や偏りをも十分に包含し、その個別性を尊重して保育を展開する専門性が強く求められる。このため、保育の理念や目標、方法の共通理解とともに、乳幼児一人ひとりの共通理解のために、常に連携・協働を意識して保育をすすめることが専門性の根本にある。このように、未満児保育者間の「連携・協働」が益々重要になっているものの、この点に焦点を当てた研究は少ない。研究の結果、未満児保育者間の連携・協働について、一定暗黙知を明らかにした。
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Report
(4 results)
Research Products
(13 results)