• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Childcare Teachers' Consciousness Transformation through Autonomous Visualization of the Process of Building Relationships with Children

Research Project

Project/Area Number 20K02713
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionOhka Gakuen University

Principal Investigator

UEMURA Aki  桜花学園大学, 保育学部, 教授 (60552594)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords関係構築プロセス / 自律的可視化 / 意識変容 / 若手保育者 / Parallel-TEM / 子ども理解 / TEA / 保育者
Outline of Research at the Start

本研究は、初任・若手期の保育者における「子どもとわかり合おうとする志向性」の涵養・体得を目指し、子どもとの関係構築プロセスをParallel-TEMで自律的に可視化する取組が、保育者自身の意識変容にもたらす影響を明らかにすることを目的とする。
具体的には、二者関係性を尋ねるインタビューと、Parallel-TEMを用いた関係構築プロセスの自律的な可視化に関して、縦断的実施及び比較を通じて、保育者の意識変容の差異を明らかにする。また、子どもとわかり合おうとする志向性の涵養・体得、二者関係における俯瞰的視点の獲得などへ影響をもたらす外的要因を質的に解明する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the transformation of childcare teachers' consciousness through autonomous visualization of the relationship-building process with children using Parallel-TEM.
In this study, two approaches, collaborative visualization and autonomous visualization, and interviews were conducted with six novice and young childcare teachers bimonthly for two years, and the transformation in their consciousness of trying to understand each other was analyzed using the Lifeline Method and TEM.
As a result, the following were found: (1) autonomous visualization of the relationship-building process helps foster and acquire the consciousness of trying to understand each other with children, and (2) it is also possible to use this method to build relationships with other children spillover. In addition, it was also found that the childcare teacher's consciousness of trying to understand the child is easily influenced by the environment surrounding them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、保育者と子どもの関係性という視覚的に捉え難い事象を可視化し、わかり合いの実感の程度をグラフィティカルに描く取組である。保育者自身が日常的に流れ去る子どもとの関係性に注視しながら自ら描き続ける中で、その子との関係性の自覚化だけでなく他児との関係構築にも援用しようとするなど、子どもとの「わかり合い」を波及的に捉える志向性の体得につながるという意義がある。
現在、不適切保育などが社会的に注目される中、本取組を研修等で活用することは、一方向的な子ども理解から「子どもと共に創る理解」へと保育者の意識変容を促す一助になり、保育者と子どもの共主体的な視座の獲得につながると考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 11 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 子どもとの関係構築プロセスの可視化による保育者の意識変容に関する縦断的研究(2) ―乳児・幼児の継続的担当者における関係構築の差異に着目して―2024

    • Author(s)
      上村晶
    • Journal Title

      桜花学園大学保育学部研究紀要

      Volume: 29 Pages: 23-36

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国にルーツのある子どもの発達的課題に気づき障害診断に至るまでのプロセス   ―関係構築過程における保育者の葛藤に着目して―2024

    • Author(s)
      上村晶
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 62(3)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもとの関係構築プロセスの可視化による保育者の意識変容に関する縦断的研究(1) ―乳児・幼児との関係構築の差異に着目して―2023

    • Author(s)
      上村晶
    • Journal Title

      桜花学園大学保育学部研究紀要

      Volume: 28

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Covid-19に伴う協力登園は保育者と子どもの関係構築にどのような影響をもたらしたのか2023

    • Author(s)
      上村晶
    • Journal Title

      桜花学園大学保育学部研究紀要

      Volume: 27 Pages: 1-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育者と子どもの関係性を可視的に描く意義2022

    • Author(s)
      上村晶
    • Journal Title

      桜花学園大学保育学部研究紀要

      Volume: 26 Pages: 9-23

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 補助的立場の保育者はどのように子どもとの関係を構築しようとしているのか2022

    • Author(s)
      上村晶
    • Journal Title

      桜花学園大学保育学部研究紀要

      Volume: 25 Pages: 23-36

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Difficulty in Understanding of Children by Novice Childcare Teachers2021

    • Author(s)
      上村 晶
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 59 Issue: 1 Pages: 57-68

    • DOI

      10.20617/reccej.59.1_57

    • NAID

      130008120079

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者のキャリア発達に応じた子どもとの"わかり合い"の差異2021

    • Author(s)
      上村晶
    • Journal Title

      桜花学園大学保育学部研究紀要

      Volume: 24 Pages: 1-20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育者と子どもの関係構築プロセスの変容と要因(4)ー中堅後期の保育者に着目してー2021

    • Author(s)
      上村晶
    • Journal Title

      桜花学園大学保育学部研究紀要

      Volume: 23 Pages: 13-32

    • NAID

      120007008502

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 初任保育者における子ども理解のゆきづまりの構造2021

    • Author(s)
      上村晶
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 59(1)

    • NAID

      130008120079

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者と子どもの関係構築プロセスの変容と要因(3)ー中堅前期の保育者に着目してー2020

    • Author(s)
      上村晶
    • Journal Title

      桜花学園大学保育学部研究紀要

      Volume: 22 Pages: 1-14

    • NAID

      120006941051

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 幼児の発達的課題に気づき関係機関の診断に至るまでの保育者の葛藤と配慮2024

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者と子どもの関係性が変化する転機の微視的分析 ―関係構築プロセスの自律的可視化を通して―2024

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本保育学会第77回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもとの関係構築プロセスの可視化による保育者の意識変容とは(3) ―幼児と乳児の関係構築の差異と保育者を取り巻く外的環境に着目して―2023

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 実践者と研究者の狭間で生成された保育者の子ども理解に関する“問い”とは2023

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会編集常任委員会シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Longitudinal research on the transformation of childcare teachers’ consciousness by visualizing the process of relationship building with three year old children2023

    • Author(s)
      Aki UEMURA
    • Organizer
      PECERA 23nd Annual Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもとの関係構築プロセスの可視化による保育者の意識変容とは(4) ー3 歳児との関係構築の実相に着目してー2023

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本質的心理学会第20回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもとの関係構築プロセスの可視化による保育者の意識変容の諸相2023

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第33回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国にルーツがあり発達に疑いのある園児との関係構築過程における保育者の葛藤2023

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもとの関係構築プロセスの可視化による保育者の意識変容とは(3) ―幼児と乳児の関係構築の差異と保育者を取り巻く外的環境に着目して―2023

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 実践者と研究者の狭間で生成された保育者の子ども理解に関する“問い”とは2023

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 保育者と子どもの関係性を可視的に描く意義とは2022

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Presentation] How Does Visualizing the Process of Building a Teacher Child Relationship Change the Mindset of Childcare Teachers?2022

    • Author(s)
      Aki UEMURA
    • Organizer
      PECERA 22th Annual Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 3歳未満児との関係構築プロセスを可視化することは保育者にどのような意識変容をもたらすのか ―2年間の縦断的研究を通した“わかり合おうとする意識の推移”に着目して―2022

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第32回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもとの関係構築プロセスの可視化による保育者の意識変容とは (2) -子どもとわかり合おうとする意識の推移に着目して―2022

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本発達心理学会32回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Covid-19に伴う協力登園は保育者と子どもの関係構築にどのような影響をもたらしたのか2022

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第6回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもとの関係構築プロセスの可視化による保育者の意識変容とは -Parallel-TEMを用いた協働的可視化と自律的可視化の取組の差異に着目して-2021

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者のキャリア発達に応じた子どもとの"わかり合い”の差異2021

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者と研究者の対話は子どもとの関係構築プロセスにどのような意味をもたらすのか2021

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者と子どもの関係構築プロセスの変容と要因(3)2020

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の専門性としての「子ども理解」を考える2020

    • Author(s)
      上村晶
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] カタログTEA(複線径路等至性アプローチ) 第8章-1:TEMの立体化で描く二者関係構築プロセス、第8章-2:同時並行的なTEM図 -二者の関係性を左右の振り幅で表現2023

    • Author(s)
      サトウ タツヤ、安田 裕子
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788517974
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 保育者は子どもとどのようにわかり合おうとするのか2022

    • Author(s)
      上村 晶
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924145
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] コンパス 子ども理解ーエピソードから考える理論と援助ー(第2章:子ども理解の理論的枠組み)2021

    • Author(s)
      上村晶(編者:上田敏丈・香曽我部琢)
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      9784767951324
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi