Project/Area Number |
20K02731
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Osaka Kyoiku University |
Principal Investigator |
Suzuki Mayuko 大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (60241197)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大本 久美子 大阪教育大学, 教育学部, 教授 (30548748)
加賀 恵子 弘前大学, 教育学部, 准教授 (20805981)
奥谷 めぐみ 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (20636162)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 消費者教育 / 生活設計リテラシー / パーソナルファイナンス / 教材開発 / カリキュラム / パーソナル・ファイナンス / 目標 / キャリアデザイン / MoneySmart / オーストラリア |
Outline of Research at the Start |
本研究では、生活設計リテラシーを育むパーソナル・ファイナンス教育の教材を開発し、それを活用した授業の実践・評価によって教材の有効性を検証する。 具体的には、以下のことを実施する。 1)オーストラリアのウェブ教材“MoneySmart”に焦点を当てた現地調査(ヒアリング調査・授業参観)に基づく実証的分析、教育支援ツールとしての位置づけや活用実態、教員研修の内容・方法、プログラム導入効果および課題の整理、2)生活設計リテラシーの習得を目指したパーソナル・ファイナンス教育の教材開発、3)開発した教材を活用した試行的授業の実践・評価及び教材の改訂、4)教材・授業実践事例集の作成及び汎用化
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed educational materials for personal finance education that foster life planning literacy. Furthermore, the effectiveness of the teaching materials was verified through practice and evaluation of classes using the materials.The outcomes of this study are as follows.(1) Organize concepts related to personal financial literacy, (2) Develop teaching materials for personal finance education aimed at acquiring life planning literacy, (3) Practice and evaluate trial lessons using the developed teaching materials, and (4) Create and generalize a collection of teaching materials and case studies of classroom practice.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究において開発した教材は、小学校就学前から大学生まで長期的な視野で系統性を意識したものである。教材のテーマは、パーソナル・ファイナンシャルリテラシーであり、現代社会において重要性が増している能力と考える。
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