• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the functions and roles of teacher evaluation systems that contribute to reforming teachers' work styles

Research Project

Project/Area Number 20K02732
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKawasaki University of Medical Welfare

Principal Investigator

Suwa Hidehiro  川崎医療福祉大学, 医療技術学部, 教授 (80300440)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高谷 哲也  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (00464595)
湯藤 定宗  玉川大学, 教育学部, 教授 (20325137)
林 孝  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 名誉教授 (30144786)
田中 真秀  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (50781530)
柏木 智子  立命館大学, 産業社会学部, 教授 (90571894)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords教員の「働き方」改革 / 教員評価 / 目標管理 / 生き方 / 教員の働き方改革 / 働き方 / 働き方改革
Outline of Research at the Start

教員評価制度は、教員の資質・能力の向上と組織活性化が主目的だが、教員として、社会人としていかに働くかという「働き方」に関わる制度であり、さらに言えば、教員という職業をいかに生きるかという「生き方」にさえ関わる制度とも言える。
そこで、本研究は、教員の「働き方」改革に資する教員評価制度の機能と役割を明らかにし、その効果的運用方法を開発することを目的とする。本研究は、教員の「働き方」改革の視座から教員評価制度の可能性を理論的・実証的に明らかにし、具体的実践方策を提案する試みと言える。

Outline of Final Research Achievements

First, a document survey on the handling and presence/absence of descriptions of teacher evaluation systems in guidelines and other documents on teacher "work style" reform created by local governments revealed that approximately half of the local governments have incorporated the perspective of "work style" reform into their teacher evaluation systems. Second, an interview survey on the design and operation of teacher evaluation systems that contribute to teacher "work style" reform in three local governments revealed that all three local governments have started to introduce the systems to principals, and that they are first aiming to change the principals' awareness. Finally, institutional, policy, and school management recommendations were made regarding the effective operation of teacher evaluation systems that contribute to teacher "work style" reform.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,教員の「働き方」改革に資する教員評価制度の機能と役割及びその効果的運用方法の開発を理論的・実証的に明らかにすることは,学校経営学領域における学術的意義を有する。また,離職・病気休職・採用試験倍率の低下等,教員のかかる喫緊の課題に対する実践的意義も有する。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2024 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 校種横断断の視点からの「教員評価」の再検討 ―目標管理型「教員評価」制度導入から 20 年、改めて問い直す―2024

    • Author(s)
      田中真秀,諏訪英広
    • Journal Title

      教育学研究論集

      Volume: 21 Pages: 10-16

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員の働き方改革に資する教員評価制度に関する一考察2022

    • Author(s)
      諏訪英広,湯藤定宗,眞弓(田中)真秀,髙谷哲也,林孝,柏木智子
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 15 Pages: 87-96

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Book] 日本の教職論2022

    • Author(s)
      大野 裕己、露口 健司
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595323140
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi