• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a teacher education program utilizing LOD to enhance teacher performance

Research Project

Project/Area Number 20K02734
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Mito Haruko  岡山大学, 教育学域, 教授 (70361821)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords舞踊教育 / ダンス教育 / 身体表現学 / LOD(Language of Dance) / CCEI / 即興 / ダンス / 身体表現 / Language of Dance / 感性教育 / ダンス指導 / LOD / 教師教育 / Language of Dance(LOD) / 教師のパフォーマンス力
Outline of Research at the Start

協働的で対話的な学びの形態が基本となるこれからの教育現場において、教師の非言語的なコミュニケーション力、すなわち身体言語(=パフォーマンス)力は、言語的な要素に加えて教師に求められる最重要な資質・能力の一つとなる。しかし、教師教育への適用を企図した、学術的エビデンスに基づく教師のパフォーマンス力を高める教育法は未だ整備されているとは言い難い。そこで本研究は、欧米で身体言語として体系的に記号化されたLOD(Language of Danceの略)に着目し、LODを用いた教師のパフォーマンス力を高めるための教師教育プログラムを開発することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we worked on the development and implementation of a practical method, “CCEI,” to improve teachers' nonverbal performance skills. CCEI is a term coined from the initial letters of (1) Creative, (2) Communicative, (3) Expressive, and (4) Imaginative, and is an improvisational approach to physical expression that adopts LOD (Language of Dance) based on Rudolf Laban's body theory.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員養成課程や教員研修会では、指導法として指示・発問(質問)・説明の仕方など、「言語的」要素(指導言)が検討の中心になる傾向にあった。しかし、教師がいかに刻々と変化する状況の中で学習者の発する非言語情報を読み解き、臨機応の即興性を重視したパフォーマンスをするかが創造的な学びの成否を左右するため、教師はこうした教授技法を自覚的に学ぶことが不可欠である。CCEIは非言語的なパフォーマンス力を高めるために開発された、身体性に重きが置かれた実践的アプローチとして、教師教育分野に貢献するものである。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Experimental Study on Dance Instruction Using Onomatopoeia2023

    • Author(s)
      薮井 琴子・酒向治子
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 13 Pages: 191-205

    • DOI

      10.18926/CTED/65073

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/65073

    • Year and Date
      2023-03-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Qualitative Study on Teachers’ Reflection in Creative Dance Instruction -Focusing on the “Reflection in Action” of the Experienced Teacher-2023

    • Author(s)
      福武 幸世・太田 一枝・酒向治子
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 13 Pages: 207-219

    • DOI

      10.18926/CTED/65074

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/65074

    • Year and Date
      2023-03-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学体育授業におけるe-Learning を活用した身体活動増進プログラムの効果2023

    • Author(s)
      鈴木久雄他
    • Journal Title

      大学体育スポーツ学研究

      Volume: 21 Pages: 1-10

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「激動の時代に向けたダンス教育の意義」2020

    • Author(s)
      酒向 治子
    • Journal Title

      『体育科教科』(特集 ポストコロナの表現運動・ダンスの授業)

      Volume: 12月号 Pages: 12-15

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] An Examination of the Influence of the Laban/ Bartenieff Movement System (LBMS) on the Process of Dance Creation: A Case Study of Experienced Classical Ballet Dancer2024

    • Author(s)
      Wing-In Chiu,Nagisa Ohashi,Haruko Sako
    • Organizer
      2024 Asia-Pacific International Conference on Arts & Humanities(国際学会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Dance Image of Japanese University Students2024

    • Author(s)
      Risako,Yoshimura, Mkiki Ozeki, Haruko Sako
    • Organizer
      2024 Asia-Pacific International Conference on Arts & Humanities(国際学会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Group resilience in the face of group collapse caused by COVID-19: Targeting university sports teams.2023

    • Author(s)
      Mkiki Ozeki, Risako,Yoshimura, Haruko Sako
    • Organizer
      15th Biennial Conference of Asian Association of Social Psychology, Hong Kong, China(国際学会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The process of recovery from collapse of a group due to COVID-19 catastrophe.2023

    • Author(s)
      Mkiki Ozeki, Risako,Yoshimura, Haruko Sako
    • Organizer
      Joint Congress of ICOH-WOPS & APA-PFAW 2023(国際学会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 台湾の舞踊教育におけるラバン・ムーブメントシステムの導入と発展に関する研究 ―1940 年代から 1990 年代に着目して―2023

    • Author(s)
      趙 穎妍,酒向治子
    • Organizer
      舞踊学会第26回定例会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「身体的感性を育む身体教育プログラムの実践とその教育効果」2022

    • Author(s)
      吉村利佐子・酒向治子
    • Organizer
      第44回大会日本体育・スポーツ哲学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] CRE-Lab.フォーラム2022『創造する身体』創造性教育・教員養成の創造性カリキュラムで育成する力とは何か2022

    • Author(s)
      酒向治子
    • Organizer
      岡山大学大学院教育学研究科附属国際創造性・STEAM教育開発センター(CRE-Lab.)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「ダンスが育む資質・能力~CCEIの力~」2021

    • Author(s)
      酒向治子
    • Organizer
      第11回日本ダンス日本医科学研究会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「「主体的な学び」に求められる教師の実践的指導力-インプロの指導法に着目して-」2020

    • Author(s)
      伊藤圭祐, 酒向治子
    • Organizer
      日本教師教育学会第30回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「未来を拓くCCEI教育-身体表現の立場から-」2020

    • Author(s)
      酒向治子
    • Organizer
      就実大学公開シンポジウム全体テーマ「創ることを教える-大学表現教育の現在-」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] みらいスポーツライブラリー 体育原理2024

    • Author(s)
      髙橋徹編集
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      みらい
    • ISBN
      9784860156244
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 『教育科学を考える』2023

    • Author(s)
      酒向 治子
    • Total Pages
      369
    • Publisher
      岡山大学出版会
    • ISBN
      9784904228777
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 『子どもが問いを生み出す時間』2022

    • Author(s)
      酒向 治子
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      日本文教出版
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 岡山大学酒向治子研究室

    • URL

      https://sakolabo.jp

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi