The Limits of Environmental Education Challenged by an Intense Environmental Education Program of Rainwater Living Experience on a Remote Island
Project/Area Number |
20K02747
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Fukui University of Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
近藤 晶 福井工業大学, 環境学部, 准教授 (70550606)
三寺 潤 福井工業大学, 環境学部, 教授 (80585711)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 環境教育 / 体験型 / 特殊体験 / 雨水活用 / 普及啓発 / 体験 / 教育効果 / 雨水利用 / 評価 |
Outline of Research at the Start |
地球温暖化による影響を止めるには、社会構造の他、人の価値観までも変えねばならない。その点で環境教育は大きな役割を持つが、環境意識が高まりさらにそれが本質的な環境行動に繋がる真の環境教育プログラムが必要である。本研究では環境教育の限界を明らかにすることを目的に、最大限の効果を狙った環境教育を開発・実践することで環境教育の限界を知り、環境教育が担える役割や方向性を考えるための基礎資料を得る。
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Outline of Final Research Achievements |
The project was designed to obtain basic data for developing an environmental education program that would lead to a change in people's awareness and behavior that would lead to the prevention of global warming. The "Rainwater Drinking Project" was implemented as a program that could be implemented even in the event of the Corona disaster, and the effects of the rare experience of drinking rainwater on the change in people's awareness were evaluated through a questionnaire survey. As a result, in order to increase awareness change and further change actual behavior, it is useful to define targets by age, to deepen understanding of the concept and the manufacturing process, and to consider design approaches.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
二酸化炭素排出削減など、実質的な環境負荷削減につながる行動変容を起こす環境教育の開発が喫緊の課題である。その為には、効果を最大化させる環境教育プログラムの内容やその開発時に考慮すべき点を明らかにする必要がある。その点から、今回の研究で得られた成果は意義あるものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(10 results)