• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building a theory of media dialogue in Japanese language - Clarification of learning in the dialogue process -

Research Project

Project/Area Number 20K02762
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Sunagawa Seiji  愛知教育大学, 教育学部, 講師 (20647052)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 時津 啓  島根県立大学, 人間文化学部, 教授 (20518005)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsメディア・リテラシー / 国語科 / 写真 / 対話 / 国語科教育
Outline of Research at the Start

本研究は、子どもたち同士のメディアについての対話がどのように引き起こされ、そこからいかにして学びが生起しうるのかを明らかにし、国語科メディア対話論を構築するもので ある。具体的には、メディアに対する学習者同士の対話記録を分析し、その特徴を明らかにする「Ⅰメディアについての対話過程の把握」、メディアについての対話をメディア教育研究のなかに位置づける「Ⅱメディア教育対話論の立論」、Ⅰ・Ⅱで明らかになったことと国語科教育研究の知見を接続させ、実践的理論を構築する「Ⅲ 国語科メディア対話論の構築」である。これにより、対話を軸としたメディア・リテラシー学習を国語科の授業に組み込む基礎的な知見が得られる。

Outline of Final Research Achievements

We were able to identify two types of dialogue processes: dialogue about the terms of use of SNS and dialogue about photographs.
The dialogue about SNS revealed the importance of advancing the dialogue while referring to different positions. It also became clear that there are five perspectives from which to capture dialogues about photographs: (1) defining the existence and substance within the photograph, (2) emotional responses to the photograph, (3) reflection of experiential understanding, (4) intentional decontextualization, and (5) composition of mini-stories.
It also became clear that it is necessary to position the learner as a "discussing being" when developing lessons for understanding media in Japanese language classes, not limited to SNS and photographs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国語科の話し合いの学習は、その対象を文学や説明文だけでなく広く一般的な事象にも適用させるものであるが、研究の対象となっているのは、文学の話し合いや合意形成のための話し合いが中心であり、メディアについては検討もなされていない。本研究は、SNSや写真に限定はされるものの、メディアに固有の見方があること、そしてその固有性ゆえに話し合いの方向付けがメディアの理解のしかたに影響されることを示唆している。国語科教育における話し合いの学習をより社会と接点のあるものとして展開していくためには、話し合いの対象の固有性をいかに捉えるかが重要であり、本研究はそのひとつの参照点となるものである。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 国語科メディア教育における対話的活動の検討―写真についての話し合いをどう捉えるか―2024

    • Author(s)
      砂川誠司
    • Journal Title

      国語国文学報

      Volume: 82 Pages: 115-135

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現代の国語」における情報・メディア・人工知能(AI)2023

    • Author(s)
      砂川誠司
    • Journal Title

      国語国文学報

      Volume: 81 Pages: 49-62

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 国語科で写真を教材として考える試み―教員養成大学における授業として2023

    • Author(s)
      砂川誠司
    • Journal Title

      ランガージュ1

      Volume: 1 Pages: 122-141

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 制作的活動によるメディア・リテラシー教育の実践 : SNS利用規約の書き換えの分析2022

    • Author(s)
      砂川誠司・宮澤宏枝・牧野隼弥
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 7 Pages: 239-246

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国語科カリキュラムにおけるメディアの役割に関する研究ノート―Connolly, S.(2021) The Changing Role of Media in the English Curriculum を読む―2022

    • Author(s)
      砂川誠司
    • Journal Title

      国語国文学報

      Volume: 80 Pages: 60-51

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] メディア・リテラシー関連教材として実用文を捉える―SNSの利用規約を書き換える活動の提案―2021

    • Author(s)
      砂川誠司
    • Journal Title

      国語国文学報

      Volume: 79 Pages: 76-65

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 知的障害と自閉症を併せ有する児童生徒の「主体的・対話的で深い学び」に関する一考察2021

    • Author(s)
      園山繁樹 , 趙成河 , 時津啓
    • Journal Title

      島根県立大学・島根県立大学短期大学部教職センター年報

      Volume: 2 Pages: 67-81

    • NAID

      120007008561

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校のカリキュラム・マネジメントに関する一考察2021

    • Author(s)
      園山繁樹 , 佐藤久美 , 時津啓
    • Journal Title

      島根県立大学・島根県立大学短期大学部教職センター年報

      Volume: 2 Pages: 82-96

    • NAID

      120007008562

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 写真を教材と捉える視点2020

    • Author(s)
      砂川誠司
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 580 Pages: 42-49

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科メディア・リテラシー教育論再考―SNS時代のメディア表象と向き合うために―2020

    • Author(s)
      砂川誠司
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] メディア教育宣言 : デジタル社会をどう生きるか2023

    • Author(s)
      デビッド・バッキンガム、水越 伸、時津 啓、砂川 誠司
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      世界思想社
    • ISBN
      9784790717676
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi