• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fabrication of Original Balance as a STEM Teaching Material applicable from Elementary School Students to Lifelong Education

Research Project

Project/Area Number 20K02766
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Suzuki Hiroyuki, Y.  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (90284158)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長松 正康  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (00218025)
川田 和男  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (10300633)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsものづくり / STEM / てんびん / 定量的評価 / 段階的構想設計 / 技術教育 / ばねばかり / STEM教育 / 技術科教材 / 理数探求 / PDCAサイクル
Outline of Research at the Start

金属製のてんびんを中心に据え,これに電子的な荷重リードアウト機構やマイコンを組み合わせて,技術の内容を広範にかつ統合的に学べる加工教材を開発する。ブラックボックス化した部品を組み合わせるのではなく,それぞれの部品の仕組みや原理が理解できるように配慮し,簡単な仕組みから順次高度な設計仕様に展開する,ものづくりのPDCAサイクルが体感できるダイナミックな製品とする。

Outline of Final Research Achievements

As STEM educational materials for fostering manufacturing competency, we focused on the "balance" since it has a simple mechanism, which can be modified to various structures, and it can be evaluated quantitatively the quality of the product. We have developed several educational materials applicable from elementary school students to lifelong education.
The main achievements include: i) "Active Learning Balance" for elementary and junior high school students, which allows them to freely design by using long screws; ii) "Original Spring Scale" for junior high school technology classes, which allows students to freely design by combining pre-fabricated parts; iii) "Electronic Reading Device for Spring Scale" using visible light photo-interrupters applying a step-by-step conceptual design, and iv) a "paper balance project" for teacher's license renewal courses.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

個々の事象や理論を個別に学ぶ「コンテンツ教育」から,それらを縦横に組み合わせ社会の課題を解決する「コンピテンシー教育」への飛躍が求められている.その一つとして,本研究ではものづくりを「要」としたSTEM教育教材を開発した.
研究のポイントは,製品の評価に秤量精度を一貫して用いたことである.ものづくりのゴールに定量的かつ客観的な評価基準があることは非常に重要であった.評価の要が強固となることで,教材の難易度や構成の自由度が広がった.それぞれの授業/セミナーの要請に合わせて,てんびん/ばねばかりの要素を部分的にスピンアウトし,さまざまな形態のSTEM教育が可能なことが示された.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] Junior High School Rescue Robot Challenge for Fostering Problem-Solving Skills2023

    • Author(s)
      Kazuo Kawada, Keita Murai, Yuta Susawa, Hiroyuki Y. Suzuki
    • Journal Title

      The 2023 International Conference on Artificial Life and Robotics (ICAROB2023), Feb. 9 to 12, on line, Oita, Japan

      Volume: None Pages: 555-559

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Making High Precision Single Balance in Active Learning Seminar for Hiroshima Univ. Monozukuri Junior Doctor Special Educational Program2023

    • Author(s)
      Hiroyuki Y. Suzuki, Kazuo Kawada, Masayasu Nagamatsu
    • Journal Title

      The 2023 International Conference on Artificial Life and Robotics (ICAROB2023), Feb. 9 to 12, on line, Oita, Japan

      Volume: None Pages: 564-568

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Capstone Class of “Mechatronics Innovation Project” as STEM Educational Curriculum for Teacher Training Course2023

    • Author(s)
      Hiroyuki Y. Suzuki, Masayasu Nagamatsu, Kazuo Kawada
    • Journal Title

      The 2023 International Conference on Artificial Life and Robotics (ICAROB2023), Feb. 9 to 12, on line, Oita, Japan

      Volume: None Pages: 569-572

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 段階的構想設計を取り入れたSTEM型教材としてのばねばかり-電気的な秤量値読取機構の段階的構想設計-2021

    • Author(s)
      鈴木裕之,中村匠貴
    • Journal Title

      テクノロジー教育

      Volume: 11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 測距器具を題材としたSTEM型教材の開発-中学校技術科向けのスピンアウト教材としてのノギス型教材の授業実践-2022

    • Author(s)
      志村光基,鈴木裕之
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第65回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 人力を十分に活用した発電機の制作と評価ー手回し式から足踏み式への改良ー2022

    • Author(s)
      手塚悠,鈴木裕之
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第65回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術・情報系教員養成課程における総合実習としてのSTEM型ものづくり教育「メカトロ創造実習」2022

    • Author(s)
      川田和男,鈴木裕之,田中秀幸,長松正康
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第65回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] メカとソフトの両者を自作するSTEM 型ロボット 製作授業「メカトロ創造実習」2022

    • Author(s)
      川田和男, 鈴木裕之,田中秀幸,長松正康
    • Organizer
      2022年 電気学会 電子・情報・システム部門大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 段階的構想設計を取り入れたSTEM型教材としてのばねばかりープレファブ型加工教材を活用した「材料と加工の技術」における授業実践ー2021

    • Author(s)
      中村匠貴,鈴木裕之
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第37回四国支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 身近な部品を用いて製作するマイクロメーター型距離測定教材2021

    • Author(s)
      志村光基,鈴木裕之
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第37回四国支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 段階的構想設計を取り入れたSTEM型教材としてのばねばかり2020

    • Author(s)
      中村匠貴,鈴木裕之
    • Organizer
      第49回日本産業技術教育学会中国支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi