• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Home Economics Program of Philosophical Dialogue for Carers' Challenges and Social Education

Research Project

Project/Area Number 20K02773
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKawamura Gakuen Woman's University

Principal Investigator

SAITO Mieko  川村学園女子大学, 生活創造学部, 教授 (60748987)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 真弓  川村学園女子大学, 生活創造学部, 教授 (20825286)
佐瀬 茜 (叶内茜)  川村学園女子大学, 生活創造学部, 准教授 (80849092)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsケア / 家庭科教育 / 生涯学習 / 哲学対話 / 相互作用 / 授業デザイン / セルフアドボカシー / ケアラー / 授業カリキュラム開発 / ヤングケアラー / ケア教育 / 共生社会 / オープンマインド / 学校教育 / ケア学習 / 教育実践 / ケアラー周知 / ケアラーズサロン / インタビュー調査 / アンケート調査 / 家庭科 / 社会教育 / 家政学
Outline of Research at the Start

本研究はケアラー研究を家政学・哲学に接合させ,思考力・倫理を探究する新しい哲学対話的家庭科授業プログラムの開発と社会教育への援用を図ろうとする学際的研究である。
第一に,ケアラー研究先進国であるイギリス・フランスまたはエストニアにおける文献調査やフィールド調査,および国内家庭科教員への実態調査を行い,家庭生活に潜むケアラーの課題を家政学と哲学の知見から検討し,家政学と哲学におけるケアの位置づけを明らかにする。
第二に,第一の調査結果をもとに,ケアラーの課題に照らした哲学対話的家庭科授業プログラムを開発する。
第三に,開発プログラムを学会発表,論文,書籍,HP等で公表し,社会教育に援用する。

Outline of Final Research Achievements

After redefining care through literature research, it was redefined as universal care, which means living in the interaction between humans and between humans and the environment.
Based on the results of a national survey of adults, it was possible to categorize people into four categories based on their perception of whether they provide care or are cared for: "coexistence type", "solitary isolation type", "cared alone type", and "carer alone type".It was confirmed that the "coexistence type" who perceived that they were being cared for were more likely than other types to demonstrate their full potential and at the same time seek a variety of support.
In home economics classes and lifelong learning related to care, we have developed a philosophical dialogue program in which students take ownership of caring and being cared for, and consider how to live their lives while understanding the ambiguity of care.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ケアを人間が生きる生活そのもので、普遍的なケアと再定義したことは学術的意義がある。また先進国だけでなく東南アジア研究者との交流を通して、ヤングケアラーが世界の今後の課題であることを共有した。ケアの課題に照らした家庭科教育及び生涯学習プログラムの開発では、学校機関、公的支援機関、医療機関、地域、職業訓練機関等との連携と、フラットな対話の必要性を明らかにしたことは学術的意義がある。
地域では、みんなの居場所:CARE PLACEを定期的に開催し、当事者の声を聴く居場所を提供し、ケアがあらゆる人の問題であるという啓発活動を行ったことは孤独孤立社会からの脱却に向けて社会的な意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 6 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (3 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] ユニバーサル・ケアに関する検討-成人アンケート調査とヤングケアラーおよび高校生の語りから―2024

    • Author(s)
      齋藤美重子
    • Journal Title

      日本家政学会誌

      Volume: Vol.75, No.1 Pages: 24-31

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Examining the relationship between carers’ attitudes towards life and their care behaviour based on the results of a questionnaire survey in Japan2024

    • Author(s)
      Mayumi SATO, Mieko SAITO, Akane KANOUCHI
    • Journal Title

      教育文化学会誌

      Volume: 15 Pages: 1-17

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ヤングケアラーって何? -ケアラーのための企画を考えよう―2024

    • Author(s)
      齋藤美重子
    • Journal Title

      地域ケアリング

      Volume: Vol. 26 No.1 Pages: 30-33

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員連携授業による金融リテラシー育成に関する検討-ライフプランからエシカル消費をとおして―2023

    • Author(s)
      齋藤美重子,齋藤和可子
    • Journal Title

      消費者教育

      Volume: 43 Pages: 97-107

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] あなたもわたしもケアラーです!2023

    • Author(s)
      齋藤美重子
    • Journal Title

      Metis

      Volume: 2023May Pages: 2-4

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ケアラー・ケアド認識4類型とケア実践との関連―全国成人アンケート調査の検討から―2023

    • Author(s)
      齋藤美重子・佐藤真弓
    • Journal Title

      川村学園女子大学研究紀要

      Volume: 34 Pages: 175-185

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ケアに対する生活意識―インタビュー調査による検討から―2023

    • Author(s)
      佐藤真弓・齋藤美重子・叶内茜
    • Journal Title

      川村学園女子大学研究紀要

      Volume: 34 Pages: 211-227

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ヤングケアラーの課題に照らしたケア教育―共生社会に向けて―2022

    • Author(s)
      齋藤美重子
    • Journal Title

      地域ケアリング

      Volume: Vol.24 No.10 Pages: 44-48

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ヤングケアラーを題材にした学習のデザイン―セルフアドボカシーが活きる共生社会に向けて2022

    • Author(s)
      齋藤美重子
    • Journal Title

      家庭科研究

      Volume: 372 Pages: 14-17

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 求められる教師像の実態と課題 ―「行政が求める教師像」と「児童生徒の記憶に残る教師像」の検討から―2022

    • Author(s)
      齋藤美重子, 佐藤真弓
    • Journal Title

      教育文化研究

      Volume: 11 Pages: 45-60

    • NAID

      40022817342

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校教育におけるケア学習プログラムの視点 ―イギリスにおけるヤングケアラー支援及び日本におけるケア教育研究の動向をふまえて―2022

    • Author(s)
      齋藤美重子
    • Journal Title

      川村学園女子大学研究紀要

      Volume: 33 Pages: 189-208

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「共生」社会に向けた教育に関する一考察―学生からみたダイバーシティ&インクルージョンをとおしてー2022

    • Author(s)
      齋藤美重子
    • Journal Title

      女性学・ジェンダー視点から再考する建学の精神とその現代的課題 女性学研究所教育研究奨励報告書

      Volume: 1 Pages: 123-139

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ケア概念およびケアラー研究の現状と課題2021

    • Author(s)
      齋藤美重子, 佐藤真弓
    • Journal Title

      川村学園女子大学研究紀要

      Volume: 32 Pages: 61-80

    • NAID

      40022535782

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学校外の子どもの居場所支援の検討2023

    • Author(s)
      叶内茜,齋藤美重子,佐藤真弓
    • Organizer
      日本家政学会第75回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The Lifelong Learning Model for Young-carer and Carer(Family Caregiver)2023

    • Author(s)
      Mieko SAITO, Mayumi SATO, Akane KANOUCHI
    • Organizer
      The 21th ARAHE Biennial International Congress 2023 (Asian Regional Association for Home Economics)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 総合的な学習の時間を中核とした教科等横断的な消費者教育の検討 ~食品ロスを題材にして~2023

    • Author(s)
      杉本一生,齋藤美重子
    • Organizer
      日本消費者教育学会 第43回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] あなたもわたしもケアラーです!2023

    • Author(s)
      齋藤美重子
    • Organizer
      公益財団法人明治安田こころの健康財団
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ヤングケアラーの現状と支援2023

    • Author(s)
      齋藤美重子
    • Organizer
      我孫子市ヤングケアラー関係職員研修
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] あなたもわたしもケアラーです2023

    • Author(s)
      齋藤美重子
    • Organizer
      としまコミュニティ大学一般公開講座
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ケアの多義性への気づきを促す「共生」に向けた家庭科授業―ヤングケアラーを題材にして―2022

    • Author(s)
      齋藤美重子・佐藤真弓・叶内茜・齋藤和可子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第 65 回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Development of Young Carers’ Identities-The Concept of Young Carers in Other Countries and Interviews with Young Carers in Japan2022

    • Author(s)
      Mieko SAITO, Mayumi SATO, Akane KANOUCH
    • Organizer
      IFHE( International Federation for Home Economics) XXIV World Congress 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] すぐそばにいるヤングケアラー―セルフアドボカシーが活きる社会に向けて―2022

    • Author(s)
      齋藤美重子
    • Organizer
      開隆堂オンライン学習講座
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ケアに関する社会的支援の利用とケアラーの生活意識との関連2022

    • Author(s)
      佐藤真弓・齋藤美重子・叶内茜
    • Organizer
      日本家政学会 第74回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ウィズコロナ時代の家庭科教育―家庭科における実践・体験の意義を問い直す2022

    • Author(s)
      叶内茜
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2022年度例会公開シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ケア概念と若者のケアラーの 実態と課題2021

    • Author(s)
      齋藤美重子,佐藤真弓,叶内茜
    • Organizer
      日本家政学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] SDGs 時代 におけるジェン ダー平等研究の 動向をふまえた 学校教育の課題 と研究の視点2021

    • Author(s)
      齋藤美重子,佐藤裕紀子,川村めぐみ,阿部睦子,望月 一枝
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ケア概念と若者のケアラーの実態と課題2021

    • Author(s)
      齋藤美重子, 佐藤真弓, 叶内茜
    • Organizer
      日本家政学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 官学連携事業としての「ケアラーズサロン」運営上の課題 ―企画・運営の立場から―2020

    • Author(s)
      齋藤美重子, 叶内茜, 佐藤真弓, 髙橋裕子, 築舘香澄, 永嶋久美子, 今井久美子, 大坂佳保里, 甲山恵美, 佐々木唯, 藤原昌樹
    • Organizer
      日本家政学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ケアラーズサロン2020

    • Author(s)
      齋藤美重子, 叶内茜, 佐藤真弓, 髙橋裕子, 永嶋久美子
    • Organizer
      日本家政学会家庭生活アドバイザー活動報告会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] アドボカシーが活きるユニバーサル・ケア―学び直しの家庭科―2024

    • Author(s)
      齋藤美重子編著
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784866922867
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 近代日本教育史と川村学園2024

    • Author(s)
      学校法人川村学園編
    • Total Pages
      620
    • Publisher
      ゆまに書房
    • ISBN
      9784843366141
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] LOOK UP! 資料集+食品成分表2022

    • Author(s)
      鶴田敦子,齋藤美重子他
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      開隆堂出版
    • ISBN
      9784304021886
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] マレーシア・クアラルンプールでの学会発表を終えて

    • URL

      https://www.kgwu.ac.jp/category/seikatusouzou_seikat/2023/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] The 21th ARAHE Biennial International Congress 2023 (Asian Regional Association for Home Economics)2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi