• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Problem-Based Learning for ESD Promotion in UNESCO Eco-Park Areas

Research Project

Project/Area Number 20K02778
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionAzabu University

Principal Investigator

KODAMA Toshiya  麻布大学, 生命・環境科学部, 教授 (60632213)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 阿部 治  立教大学, 名誉教授, 名誉教授 (60184206)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
KeywordsESD / 総合的な学習の時間 / 学校と地域の連携・協働 / ユネスコ・エコパーク / ユネスコエコパーク / ESDの促進要因 / 生物多様性 / ユネスコスクール / SDGs / ESDに関する教員研修 / 小中連携 / 総合的な学習の時間の教育課程 / エコパーク / PBL
Outline of Research at the Start

エコパーク(生物圏保存地域)は、生物多様性の保全と生態系サービスの回復と強化、持続可能な社会・経済・人間居住の構築、気候変動への適応と緩和を実現していく重要な地域である。したがって、その圏内にある学校の教育活動には、そのような内容を組み込んだESDを実施することが期待されている。本研究は、全国10地域のエコパークにある学校のESDの教育課程を調査し、その実態を把握する。同時に、南アルプス圏にある長野県の学校の協力を得て、その土地の自然・文化・歴史を教材化した問題基盤型学習(PBL)を実施する。その二つの研究活動を統合して、エコパーク圏におけるESDのモデルを構築していきたい。

Outline of Final Research Achievements

The results of this study are twofold. First, we were able to grasp the characteristics of each municipality in terms of the cooperative framework between schools, municipal boards of education, and city hall divisions in UNESCO eco-park areas, and to clarify the factors promoting ESD, especially in eco-park areas operated by a single municipality, based on the discourse of those in charge of the project. Secondly, we were able to propose a model for collaborative ESD in mountainous areas through action research on ESD with the participation of various stakeholders in schools and communities in the Toyama area of Iida City, Nagano Prefecture (Southern Alps Eco-Park Area).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、「ユネスコ・エコパーク圏におけるESDの促進」に学術的な側面から貢献できたことである。同圏の学校は、ESD促進に有利な条件(地域資源の豊富さ、体験活動の量、地域との密接な連携等)を生かしつつ、該当地域固有の課題(教育施策、住民の理解、各種人材の確保、予算措置等)を解決していければ、ESDの「質」を担保しながら継続できることを明らかにした。教科教育学では、授業や教育課程を研究対象にしがちであるが、ホールスクールアプローチが求められるESDの特質から、その下部構造の分析を行なった点に学術的/社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] On the Possibility of Collaborative ESD Activities between Schools and Local Communities with Emphasis on “Local Sustainability”2023

    • Author(s)
      阿部治
    • Journal Title

      Japanese Journal of Environmental Education

      Volume: 32 Issue: 3 Pages: 3_6-16

    • DOI

      10.5647/jsoee.2218

    • ISSN
      0917-2866, 2185-5625
    • Year and Date
      2023-06-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ユネスコスクールでの「生物多様性」に関する教育の分析2023

    • Author(s)
      浅岡永理・小玉敏也
    • Journal Title

      日本環境教育学会関東支部年報

      Volume: 18 Pages: 9-14

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「小さな学校」における拡張的学校づくり2022

    • Author(s)
      小玉敏也
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 116 Pages: 50-57

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] SDGsは教育を変える羅針盤2021

    • Author(s)
      小玉敏也
    • Journal Title

      埼玉教育第6号

      Volume: 808 Pages: 40-41

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ESD在日本学習指導綱領中的定位及学校実践ESD的重点2023

    • Author(s)
      小玉敏也
    • Organizer
      中華民国環境教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 創建永続発展教育(ESD)的課程ー日本的中小学事例2023

    • Author(s)
      小玉敏也
    • Organizer
      台湾教材発展学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] エコパーク圏にあるユネスコスクールの活動の実態2021

    • Author(s)
      小玉敏也・阿部治
    • Organizer
      日本環境教育学会第32回年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本推動学校永続発展(ESD)之実践2021

    • Author(s)
      小玉敏也
    • Organizer
      新世代環境教育発展NEED台国環境議題線上系列講座
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 地域の持続可能性に向き合う学校ESD2021

    • Author(s)
      小玉敏也
    • Organizer
      羅臼町ESD研修会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校と地域社会の連携による地域づくりの実践:飯田市遠山郷の実践2021

    • Author(s)
      小玉敏也
    • Organizer
      公開ワークショップ『Future Earth 持続可能な社会の創り手を育てる学び』
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 遠山郷に遠山郷における学校と地域が協働したESDの推進(2)2021

    • Author(s)
      小玉敏也・阿部治
    • Organizer
      日本ESD学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] SDGs時代の教育:社会変革のためのESD2022

    • Author(s)
      荻原 彰、小玉 敏也、阿部 治、朝岡 幸彦
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      筑波書房
    • ISBN
      9784811906157
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Book] 新教育ライブラリーPremier Vol.1:SDGsで変えるこれからの学び2020

    • Author(s)
      小学校におけるSDGsの取組の視点と方策
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324108222
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 総合的な学習/探究の時間2020

    • Author(s)
      小玉 敏也、金馬 国晴、岩本 泰
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030109
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi