Project/Area Number |
20K02778
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Azabu University |
Principal Investigator |
KODAMA Toshiya 麻布大学, 生命・環境科学部, 教授 (60632213)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
阿部 治 立教大学, 名誉教授, 名誉教授 (60184206)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | ESD / 総合的な学習の時間 / 学校と地域の連携・協働 / ユネスコ・エコパーク / ユネスコエコパーク / ESDの促進要因 / 生物多様性 / ユネスコスクール / SDGs / ESDに関する教員研修 / 小中連携 / 総合的な学習の時間の教育課程 / エコパーク / PBL |
Outline of Research at the Start |
エコパーク(生物圏保存地域)は、生物多様性の保全と生態系サービスの回復と強化、持続可能な社会・経済・人間居住の構築、気候変動への適応と緩和を実現していく重要な地域である。したがって、その圏内にある学校の教育活動には、そのような内容を組み込んだESDを実施することが期待されている。本研究は、全国10地域のエコパークにある学校のESDの教育課程を調査し、その実態を把握する。同時に、南アルプス圏にある長野県の学校の協力を得て、その土地の自然・文化・歴史を教材化した問題基盤型学習(PBL)を実施する。その二つの研究活動を統合して、エコパーク圏におけるESDのモデルを構築していきたい。
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Outline of Final Research Achievements |
The results of this study are twofold. First, we were able to grasp the characteristics of each municipality in terms of the cooperative framework between schools, municipal boards of education, and city hall divisions in UNESCO eco-park areas, and to clarify the factors promoting ESD, especially in eco-park areas operated by a single municipality, based on the discourse of those in charge of the project. Secondly, we were able to propose a model for collaborative ESD in mountainous areas through action research on ESD with the participation of various stakeholders in schools and communities in the Toyama area of Iida City, Nagano Prefecture (Southern Alps Eco-Park Area).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、「ユネスコ・エコパーク圏におけるESDの促進」に学術的な側面から貢献できたことである。同圏の学校は、ESD促進に有利な条件(地域資源の豊富さ、体験活動の量、地域との密接な連携等)を生かしつつ、該当地域固有の課題(教育施策、住民の理解、各種人材の確保、予算措置等)を解決していければ、ESDの「質」を担保しながら継続できることを明らかにした。教科教育学では、授業や教育課程を研究対象にしがちであるが、ホールスクールアプローチが求められるESDの特質から、その下部構造の分析を行なった点に学術的/社会的意義がある。
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