• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Emagence of mathematical processes in teaching and learning mathematics with hearing impaired students

Research Project

Project/Area Number 20K02785
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionFukushima University

Principal Investigator

Morimoto Akira  福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (60289791)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 江森 英世  大谷大学, 教育学部, 教授 (90267526)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords数学的なプロセス / 聴覚障害児 / 算数・数学の授業過程 / 聴覚に障害のある数学教員の要請 / 深い学び / 科学教育養成 / 聴覚に障害のある数学教員の養成 / 算数・数学 / 授業過程
Outline of Research at the Start

聴覚障害児童生徒に数学的に考える資質・能力を育む上で教師が直面している課題の重要な鍵となるのは、数学的に問題発見・解決するための推論や表現、関連付けなどの数学的なプロセスを日々の授業において創出することにある。しかしながら、この数学的なプロセスの創出に言語活動が果たす役割は大きく、聴覚障害児が抱える言語的困難の克服が必要かつ重要となる。そこで本研究では、数学的なプロセスの創出に言語活動が果たす役割という観点から、聴覚障害児の言語的困難を明らかにし、その困難性を克服し、日々の授業で数学的なプロセスを創出する聴覚障害児のための算数数学の授業過程と教師の役割を解明する。

Outline of Final Research Achievements

The Grant-In-Aid for Scientific Research (C), which research theme is “Emagence of mathematical processes in teaching and learning mathematics with hearing impaired students (2019-2022),” analyzed on mathematics and mathematics lessons for hearing impaired students toward emagence of mathematical processes from the viewpoint of recognizing mathematics and mathematical structures through mathematical problem solving. In case studies, we considered the emagence of mathematical processes, setting up language activities and language activities for hearing-impaired students in "abstraction/concretization", "quantification/graphicalization", and "generalization/specialization" and clarified the importance of the teacher's role in promoting.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

聴覚障害児のための算数・数学の授業過程の解明の問題に取り組み、本研究では、聴覚障害児が数学的に問題発見・解決する過程を通して数学や数学的構造を認識するという視点から,数学的なプロセスの創出に向けて聴覚障害児のための算数・数学の授業過程の考察を行った。本研究の成果の学術的かつ社会的意義は、聴覚障害児のための算数・数学の授業過程において数学的なプロセスを創出することに関わって,「抽象化・具体化」と「数量化・図形化」,「一般化・特殊化」における聴覚障害児の言語活動場面の設定ならびに言語活動を促進する教師の役割の重要性を明らかにしたことにある。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 数学的コミュニケーションにおけるメッセージの所知性-見えないものを見る力としての数学的コミュニケーション能力-2022

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      大谷大學研究年報

      Volume: 74

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「数と計算」領域(下学年)における個別最適な学びと協働的な学びについて考える2022

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 625 Pages: 48-51

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学の授業過程における創造的な活動の具現化に関する事例的考察:生徒における数学的推論に光をあてて2022

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明
    • Journal Title

      東北数学教育学会誌

      Volume: 53 Pages: 53-64

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聞くという行為にみる算数の授業過程改善の視点:式表現を吟味する局面に着目して2021

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 15 Pages: 145-165

    • NAID

      40022765989

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学の授業過程に数学的なプロセスを創出する教師の役割に関する省察:授業における教師の「聞くという行為」に着目して2021

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明
    • Journal Title

      東北数学教育学会誌

      Volume: 54 Pages: 14-26

    • NAID

      130008020709

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師をめざす学生における数学的コミュニケーション能力の測定ー数量の関係を表す絵や図、式、線分図に焦点をあててー2021

    • Author(s)
      加藤慎一・江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 13 Pages: 1-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚特別支援学校の授業過程に数学的なプロセスを創出する活動デザインへのICT活用の状況と課題2022

    • Author(s)
      森本明
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚特別支援学校の授業過程に数学的なプロセスを創出する活動デザインへのICT活用の枠組み2021

    • Author(s)
      森本明・加藤慎一・曽根一輝・原山玲・東城恵・米山文雄
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚特別支援学校の児童生徒における数学的概念の理解を促すICT環境の活動デザイン2021

    • Author(s)
      曽根一輝・森本明・加藤慎一・原山玲・東城恵・米山文雄
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 見えないものを見る力としての数学的コミュニケーション能力―仏教知識論「無形象・有形象知識論」における形象と所知性―2020

    • Author(s)
      江森英世
    • Organizer
      大谷学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi