• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Harvard Judisprudential Approach in Japan: Theory and Practice

Research Project

Project/Area Number 20K02787
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

WATANABE Tatsuya  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10401449)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中原 朋生  環太平洋大学, 次世代教育学部, 教授 (30413511)
橋本 康弘  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (70346295)
三浦 朋子  亜細亜大学, 法学部, 准教授 (70586479)
中本 和彦  龍谷大学, 法学部, 准教授 (80513837)
古田 雄一  大阪国際大学短期大学部, その他部局等, 准教授 (20791958)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords公的論争問題 / 法教育 / 熟議民主主義 / 公民科 / トゥールミンモデル / レトリック / 議論 / 社会科 / 立憲主義 / 論争問題学習 / 法理学アプローチ / 熟議 / 議論学習 / 政治的論争問題 / 闘技民主主義 / 論争問題 / 時事問題 / PDCA
Outline of Research at the Start

本研究は、法理学アプローチを日本に紹介したメンバーと供に、その実用化に向けて学校現場(中高教師)や日本弁護士連合会(弁護士)らと協力して教材開発・授業実践・省察と再開発を行うPDCAサイクル型の単元・授業開発研究である。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to improve the jurisprudential approach, which was born 60 years ago as a teaching method for learning about social controversy issues in the U.S. and is still highly regarded, to fit the current context in Japan.
In order to achieve the above objective, based on the discussions in previous studies (especially in North America) and an analysis of actual classroom practices using the jurisprudential approach by Japanese teachers, the evaluation points and issues of the jurisprudential approach were clarified, and then, focusing on the issue that some students are apt to dominate the discussion, a teacher's In order to address the issue that some students tend to dominate the discussion, we proposed ways to improve facilitation and emphasize rhetoric in the discussion, and also proposed collaboration with lawyers and school boards to address the difficulty of teaching politically sensitive issues.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、次の点で高い学術的価値があるとまとめることができる。
第一は、現場教師との協力の下で、実際に法理学アプローチの理論に基づいて教材化を複数の学力レベルの異なる学校向けに開発・実践することで、教材化に向けて学力段階別に必要となる課題を明らかにしたことである。第二は、トゥールミン図式に対する優位性を論じたことである。第三は、先行研究の整理や実践記録の分析を通して、同アプローチが生み出す実践上の課題(一部生徒の議論支配、政治的にセンシティブな問題の教材化・実践の回避など)について論じ、対策を考案したことである。第四は、同アプローチを現在の日本で実施する上で有効な理論書を開発できたことである。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 社会科におけるトゥールミンモデルの継承とその課題2023

    • Author(s)
      渡部竜也
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 人文科学系

      Volume: 74 Pages: 53-82

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 論争問題の議論における一部生徒の「論破」「議論支配」の回避法-ある中学校教諭のリヴォイシング行為についての事例研究-2023

    • Author(s)
      渡部竜也 臼井太一
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 34 Pages: 11-20

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 歴史カリキュラムは論争問題学習にいかなる貢献が可能か -歴史教育における構成主義・実用主義アプローチの有用性2022

    • Author(s)
      植原督詞
    • Journal Title

      法と教育

      Volume: 12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 議論において潤滑的な対話空間を生み出す生徒の修辞的発言/行為2023

    • Author(s)
      渡部竜也
    • Organizer
      社会系教科教育学会2023年研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 弁護士が法教育にもたらす貢献:アナロジーづくり・教材開発・授業実践2022

    • Author(s)
      渡部竜也
    • Organizer
      法と教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科におけるトゥールミンモデル活用の実態とその功罪―法理学アプローチの授業開発に向けて私たちは何を学ぶべきなのかー2022

    • Author(s)
      渡部竜也
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 法的論争問題学習における「対話する生徒」を育てるための教授方略 ―とある中学校教師のリヴォイシング行為を中心にー2022

    • Author(s)
      渡部竜也 臼井太一
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 主権者育成における法教育の存在意義:違憲審査能力の保証2021

    • Author(s)
      渡部竜也
    • Organizer
      中部弁護士連合会 定期弁護士大会シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ハーバード法理学アプローチ を用いた憲法学習の可能性-「国家緊急権は憲法に規定すべきか -コロナ禍の政府対応とヒトラーの独裁化-」の場合-2021

    • Author(s)
      植原督詞 渡部竜也
    • Organizer
      法と教育学会 シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 教室における政治的中立性ー論争問題を扱うためにー2021

    • Author(s)
      ダイアナ・ヘス(渡部竜也訳)
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教室における政治的中立性ー論争問題を扱うために2021

    • Author(s)
      ダイアナ・E・ヘス著(渡部竜也ほか訳)
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107184
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi