• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Verification of an educatinal program to promotes awareness of childcare perspectives through realistic understanding of children's feelings

Research Project

Project/Area Number 20K02790
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

HAYASHI Makiko  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20341919)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords保育者の専門性 / 子ども理解 / フィンガーペインティング / 教育研修プログラム / 実感を伴う理解 / 子どもの心情の理解 / 実感的理解 / 保育観 / 教育・研修プログラム / 保育者養成 / 保育の質の向上 / 教育プログラム / 子どもの心情 / 造形技法
Outline of Research at the Start

保育者の専門性として、子どもの心情を理解する力と、自身の保育を省察する力が不可欠であるが、それらを学習するための具体的な方法が確立されていないという問題がある。しかし、保育者養成期からその基本を培うことが可能であれば、保育者の専門性の向上が期待される。そこで本研究では、子どもの心情と自身の保育観に対する気付きを促す「造形的イメージワーク」という造形技法を用い、本ワークの体験に伴い生じた、保育者志望学生における保育者の専門性に対する気付きの内容を分類した上で、本ワークの具体的な機能を検証する。さらに、保育者志望学生における本ワークの体験の意義と、保育者養成教育に資する有用性を示す。

Outline of Final Research Achievements

The figurative image work developed by the author was suggested to have the function of experiencing children's feelings and promoting their understanding of various feelings with a sense of reality. This function was observed both among students who wanted to become childcare workers and among childcare workers. However, it was also clear that child caregivers deepened their understanding of children's emotions by comparing their experiences in childcare with the emotions they experienced in this work.
In addition, group finger painting, one of the components of this work, was conducted with young children. Detailed analysis of the activity process revealed the complex process of emotional transformation of young children during the activity. It was also suggested that the direct and indirect involvement of caregivers had a significant impact on the transformation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保育者において子どもの心情を理解する力の促進は専門性向上の観点から喫緊の課題とされているが、そのための学習方法は確立しているとは言えない。さらに、保育業務の多忙さにより、学習時間の確保も困難を極めている現状を踏まえると、子どもの心情理解に対する学びを体系化し、実践可能なプログラムとして展開する必要がある。本研究では、筆者が考案した造形的イメージワークを保育者に実施し、ワークの体験に伴う子どもの心情理解の促進と深化の過程を詳細に分析した。その結果、子どもの心情に対する新たな気付きや意識化の促進が認められた。本研究の成果は、保育者の専門性の一つである子どもの心情理解能力の育成に資すると期待される。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] フォーカス・グループ・ディスカッションによる分析を通した フィンガーペインティング体験に伴う保育者の在り方に対する気付き2021

    • Author(s)
      林牧子
    • Journal Title

      愛知教育大学幼児教育研究

      Volume: 21 Pages: 37-45

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Factors regulating changes in attitudes toward participation in group activities among youg children2023

    • Author(s)
      Makiko Hayashi
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] システムズアプローチから見る個々の自己発揮と保育者の在り方2022

    • Author(s)
      畔柳可奈 林牧子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Elements for young children to be able to play in - An examination from the perspective of Signifier2022

    • Author(s)
      林牧子
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 5歳児にみる集団フィンガーペインティングに対する参加過程2021

    • Author(s)
      林牧子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Presentation] Recognition of Deepening and Expertise of Children’s Emotion Understanding of ECEC Staff through Finger Painting Program2021

    • Author(s)
      林牧子
    • Organizer
      The 21st Pacific Early Childhood Education Research Association
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi