• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clarification of teaching skills for distance learning with overseas schools for the advancement of elementary school foreign language classes.

Research Project

Project/Area Number 20K02795
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

KURATA Shin  長崎大学, 教育学部, 准教授 (80713205)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松元 浩一  長崎大学, 教育学部, 教授 (20219497)
中村 典生  長崎大学, 教育学部, 教授 (70285758)
鈴木 章能  長崎大学, 教育学部, 教授 (70350733)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords小学校英語教育 / 遠隔授業 / 授業スキル / 海外の学校 / 小学校外国語科 / スキル / 小学校外国語 / 海外 / 小学校英語科 / 国際教育
Outline of Research at the Start

小学校外国語科における海外の学校との効果的な遠隔授業に必要な授業スキルを明らかにするため,1年目は海外の学校との遠隔授業の事例と授業スキルに関する調査を行い,2年目は必要な授業スキルをリスト化し,3年目は遠隔授業スキル到達基準を開発する.ここでの授業スキルとは遠隔授業と英語教育の両面から必要となる授業中の教授行動である.

Outline of Final Research Achievements

The purpose of the present study is to clarify the teaching skills necessary for effective remote teaching of English using ICT equipment to connect with elementary schools overseas. First, we conducted a survey on the case studies of English remote classes and teaching skills in overseas elementary schools, compiled a list of necessary teaching skills. Second, through English remote classes by real-time method, we compiled another distinctive list of innovations and points to keep in mind that consist of 6 perspectives and 22 details. Third, we also developed another distinctive rubric of 6 perspectives focusing on communicative interaction and feedback during the English remote classes. Furthermore, we compiled an available list of innovations and points to keep in mind that consist of 2 perspectives and 8 details, in order to improve the skills necessary for the production of video letters.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究のような,海外の学校との遠隔授業に必要な授業スキルをリスト化・ルーブリック化することで,児童の外国語によるコミュニケーションにおける見方・考え方の育成に必要な指導者の授業スキルを明確化できる.その他にも,中学校・高等学校での英語教育の高度化・中国語や韓国語などの英語以外の外国語教育の高度化への応用,さらには,今後の小学校外国語科の教科担任制導入へ向けた先行知見の1つとなる.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小学校英語教育における海外の学校との交流学習にむけたビデオレター制作活動への教師の支援に関する探索的研究2023

    • Author(s)
      倉田伸,喜多伊吹,鈴木章能,中村典生,松元浩一
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 22

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Investigation of Pre-service Teachers' Learning in Reconsider Their Teaching Skills in Reflection of an Asynchronous Online Trial Lesson2022

    • Author(s)
      倉田 伸、仲谷 佳恵、長濱 澄、藤木 卓、室田 真男
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: Suppl. Pages: 93-96

    • DOI

      10.15077/jjet.S46049

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Proposal for a Process Model from Comparison of Own and Others' Opinions to Awareness about Pre-service Teachers' Teaching Skills through Video Annotation2022

    • Author(s)
      倉田 伸, 藤木 卓, 室田 真男
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 35-48

    • DOI

      10.15077/jjet.45066

    • NAID

      130008120669

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-02-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 他人事(ひとごと)に終わらせない英語リーディング教材の用い方 ―エレガント・バリエーションを用いて他者理解の心と実践を自然で豊かな英語表現力と共に促進する―2022

    • Author(s)
      鈴木章能
    • Journal Title

      ヒューマニスティック英語教育研究会紀要

      Volume: 2 Pages: 181-188

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校英語教育における海外の学校との遠隔授業のための チェックリストの開発2022

    • Author(s)
      倉田伸、大山璃子、鈴木章能、中村典生、松元浩一
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 21

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Development and Verification of a System to Support Cooperative Learning Based on Peer Review by Visual Video Annotation on Portable Mobile Device2021

    • Author(s)
      Kurata Shin、Fujiki Takashi、Murota Masao
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: Trans-p006-Trans-p006

    • DOI

      10.12937/itel.1.1.Trans.p006

    • NAID

      130008109675

    • ISSN
      2436-1712
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 遠隔教育という文脈での英語教育学再考に向けて ――オンライン、COIL、BEVI、そして協働2021

    • Author(s)
      鈴木 章能
    • Journal Title

      英語英文学論叢『片平』

      Volume: 56 Pages: 115-133

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 一人称のディストピア ――E. M.フォースターの「機械が止まる」をグローバル社会のパンデミック小説として読んでみる――2021

    • Author(s)
      鈴木 章能
    • Journal Title

      英語英文学論叢『片平』

      Volume: 56 Pages: 13-44

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 海外の学校とつなぐ遠隔授業2020

    • Author(s)
      倉田伸
    • Journal Title

      学習情報研究通巻278号

      Volume: 278号 Pages: 42-45

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「主体的学びを引き出す英語授業をデザインする」2022

    • Author(s)
      鈴木章能
    • Organizer
      第109回 英語の先生応援セミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 非同期型オンライン模擬授業における授業者・参観者の意見比較をとおした教職志望学生の授業スキルへの気づきの有効性2022

    • Author(s)
      倉田伸, 藤木卓, 室田真男
    • Organizer
      日本教育工学会 2022年度春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Video Annotation Tools to Support Peer Review Teaching Skills Improvement for Pre-service Teachers2021

    • Author(s)
      Shin Kurata, Takashi Fujiki, Masao Murota
    • Organizer
      6th International Conference on Education - Hawaii
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Fundamental Postulates, Extensions and Irregularities in English Medium Instruction2022

    • Author(s)
      Masashi Nagai, Akiyoshi Suzuki, Teresa Kuwamura
    • Total Pages
      74
    • Publisher
      Kaisei
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi