• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

English drama workshop methods to promote multicultural coexistence

Research Project

Project/Area Number 20K02798
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionBunkyo University

Principal Investigator

Shiozawa Yasuko  文教大学, 国際学部, 教授 (90265504)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 草薙 優加  鶴見大学, 文学部, 教授 (50350335)
齋藤 安以子  摂南大学, 国際学部, 教授 (60288967)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords英語教育 / ドラマ / ストーリーテリング / ワークショップ / 即興 / 表現力 / 洞察力 / 芸術活動 / ドラマ手法 / 絵本 / 童話 / コミュニケーション / 協働力 / ファシリテーション / 地域連携 / ドラマワークショップ / オンライン / リアルタイムオンライン / 紙芝居 / 異文化理解 / ネガティブ・ケイパビリティー / 異文化共生
Outline of Research at the Start

本研究は筆者らのこれまでの研究実績をさらに進化・深化させ、言語スキルとともに異文化理解力を高める英語ドラマWSを確立するべく手法を開発し、検証することを目指す。今回はドラマWSを大学の授業、複数大学が関係する合同研修に加え、連携する地域の教育機関や図書館等で実施する。ドラマWSにおいては留学生や海外協定校の学生、外国ルーツの人々を招き、英語だけでなく、母語や他の言語も許容し、互いにやりとりすることを重視して複言語環境を創出する。また適宜、地域の劇団やアーティストと協力し、ワークショップを鑑賞や創作活動と組み合わせて実施する。

Outline of Final Research Achievements

We developed a series of English workshops incorporating storytelling and drama techniques such as Tableau, Hot seating, Thought Tracking, Conscientious Alley, etc. The stories we used were "The Little Prince", "The Selfish Giant", and so on. We conducted workshops for local children as well as ones for English teachers. We also taught college students how to plan and facilitate workshops. The workshops helped participants deeply understand the stories and reflect on their thoughts and behavior. The workshops for the children worked well and received high reputation. In addition, integrating art into English workshops was another project we have explored. Kamishibai workshop via zoom suggested a remarkable possibility to enhance collaboration and motivation even during the pandemic. After the pandemic, we restarted TIE (Theatre in Eduation); inviting a theatre group to perform an interactive play along with a workshop enhanced the participants' motivation to learn English greatly.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、紙芝居や演劇の専門家の指導を受けながら、英語教育にドラマ技法を活用する手法を考案し、幅広い学習者対象に英語ワークショップを実施してその効果を検証した。Story tellingにおいては身体知を使って表現活動やグループで話し合うことにより、学習者が物語を知的レベル、情意レベルでより深く理解し、共感力や協働力を高めることが示唆された。登場人物の立場に立つタスクなどのドラマ手法は問題そのものに気づく洞察力を促し、ひいては異文化共生に資する。学習者が場面に応じた英語表現をドラマ手法により自然に身につけるのは言うまでもない。ワークショップの実施は地域とのかかわりを深めるのにも貢献している。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] Mixing paper and digital: 2020 online summer English drama kamishibai workshop2023

    • Author(s)
      Eucharia Donnery, Yasuko Shiozawa, Yuka Kusanagi, Aiko Saito
    • Journal Title

      Scenario Journal

      Volume: 17 Issue: 1 Pages: 68-87

    • DOI

      10.33178/scenario.17.1.4

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 複数言語使用を認める「英語人形劇ワークショップ」の学び ―参加者の声から探る―2022

    • Author(s)
      塩沢泰子、草薙優加、 ドネリー・ユーケリア
    • Journal Title

      International Association of Performing Languages Journal Online

      Volume: 4 Pages: 1-18

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Linking college, children, and community via storytelling workshops2024

    • Author(s)
      Yasuko Shiozawa and Yuka Kusanagi
    • Organizer
      IDEA Austria
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Drama workshop “The Little Prince”: Understanding cross-cultural issues2023

    • Author(s)
      Yasuko Shiozawa, Yuka Kusanagi and Aiko Saito
    • Organizer
      JACET Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 他者を想うことで自己を知る―多文化・異文化理解教育の実践2023

    • Author(s)
      草薙優加
    • Organizer
      日本国際教養学会第11回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「星のおうじさま」を題材としたワークショップ2023

    • Author(s)
      塩沢泰子
    • Organizer
      大学英語教育学会 (JACET)オーラル・コミュニケーション研究会 2022年度特別研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 配信型ワークショップの試み―ダイバーシテイと異文化の体感的理解に向けて2023

    • Author(s)
      草薙優加
    • Organizer
      大学英語教育学会 (JACET)オーラル・コミュニケーション研究会 2022年度特別研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Warming up group work2023

    • Author(s)
      齋藤安以子
    • Organizer
      配信型ワークショップの試み―ダイバーシテイと異文化の体感的理解に向けて
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Gateways between worlds new and old: Japanese folk tale Urashima Taro2022

    • Author(s)
      Shiozawa, Kusanagi, Donnery & Saito
    • Organizer
      The 10th International Drama in Education Research Institute
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オーディション番組出場パフォーマーへの審査コメントの言語分析:パフォーマー化する審査員たち2022

    • Author(s)
      齋藤安以子
    • Organizer
      日本英文学会関西支部 第17回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Online Inter-College Picture Storytelling Workshop2020

    • Author(s)
      Shiozawa, Kusanagi, Donnery & Saito
    • Organizer
      The 3rd JAAL (Japan Association of Applied Linguistics)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Funded Workshop] 社会問題を掘り下げるドラマワークショップ2021

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi