• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Product and Issue of Sport Literacy Education regarding National Curriculum Reform in P.E.

Research Project

Project/Area Number 20K02812
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNakamura Gakuen College

Principal Investigator

NAKASHIMA NORIKO  中村学園大学, 教育学部, 准教授 (00301721)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 海野 勇三  愛知学院大学, 教養部, 教授 (30151955)
黒川 哲也  九州産業大学, 人間科学部, 教授 (50390258)
村末 勇介  琉球大学, 教育学研究科, 准教授 (10782344)
續木 智彦  西南学院大学, 人間科学部, 准教授 (60468791)
鐘ケ江 淳一  九州産業大学, 人間科学部, 教授 (90185918)
口野 隆史  京都橘大学, 発達教育学部, 教授 (60192027)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsスポーツ・リテラシー / カリキュラム改革 / 体育 / 学びの履歴 / スポーツ観 / スポーツ価値意識 / 教員養成システム / 個別最適化
Outline of Research at the Start

本研究では、実際の学校体育授業のカリキュラムレベルで実現・享受された実相を旧学習指導要領(2007)のもとで得られた成果と課題について明らかにし、今後の初等・中等体育授業とカリキュラムのあるべき姿を示すとともに、今次改訂の学習指導要領(2017)が示す改訂の趣旨と要点について、カリキュラム・マネジメント・プロセスの観点から今後の学校体育カリキュラムの課題を明らかにするものである。加えて学校期終了後のスポーツ活動への影響(スポーツ観形成)についても分析する。

Outline of Final Research Achievements

This study shows the results and issues of curriculum revision based on the “Learning Career-Assessment Scale (LCAS),” which captures the realities experienced in PE class.
(i) The study showed a certain level of achievement in enhancing “PE learning” in primary and junior high school PE. On the other hand, no increase in Learning-Product was observed in high school PE. (ii) Although there was an increase in the type of teachers' instruction and readiness for learning toward a Learning Attitude, the results suggested that the acquisition of Learning-Product was not sufficiently ensured for students who disliked PE. (iii) Although the introduction of “individualized and optimized learning” is currently emphasized, it needs to be carefully considered. (iv) The LCAS suggested that it would be useful to examine the appropriateness of revising the PE curriculum.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、“いつでも”“どの時代でも”“どの国でも”使える体育授業の経験内容(過程的側面)を詳細に把握することが可能となる測定尺度「学びの履歴測定バッテリー」を用い、過去の、現在の、そしてこれからの体育授業の学びの実態を測定することが可能な調査票を用いた点に学術的意義がある。新旧のカリキュラムの検証にはその一定の期間をおいて検証する必要があるため、長期間をかけた調査方法を用いなければならないが、同じ尺度を用いることそのものに意味と価値があり、有用であることを示唆していた。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] 中国医薬大学/台湾師範大学(台湾)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] An Evidence-based Physical Education Curriculum Assessment in the Republic of Korea: Can We Respond to Students’ Voice?2020

    • Author(s)
      Kurokawa Tetsuya, Kanegae Junichi, Nakashima Noriko, Unno Yuzo
    • Journal Title

      九州産業大学人間科学部「人間科学」

      Volume: 2 Pages: 91-106

    • NAID

      120006994892

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学びの履歴調査における「学習への構え」の変容に着目して-1998および2008改訂比較から-2023

    • Author(s)
      中島憲子、黒川哲也、海野勇三
    • Organizer
      日本体育科教育学会第28回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The Actual Condition of Secondary PE Class from Learning Career-Assessment Scale: Existence of students left behind after the Revision2023

    • Author(s)
      Noriko Nakashima, Tetsuya Kurokawa, Yuzo Unno, Junichi Kanegae
    • Organizer
      The 2023 International Conference for the 43rd Japanese Society of Sport Education
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学びの履歴調査からみた体育カリキュラムの現状 ー体育嫌いの子どもたちが語りかけるものー2022

    • Author(s)
      中島憲子、黒川哲也、海野勇三
    • Organizer
      日本体育科教育学会 第27回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] To physical education classes so that no one is left behind; Year-to-year comparison learning product in PE classes in Japan and Republic of Korea2022

    • Author(s)
      中島憲子、黒川哲也、鐘ヶ江淳一
    • Organizer
      2022 International Conference for the 10th East Asian Alliance of Sport Pedagogy
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学びの履歴調査からみた体育カリキュラムの成果と課題 ~「教師の指導性」と「学習成果」との関連から~2021

    • Author(s)
      中島憲子、續木智彦
    • Organizer
      九州体育・スポーツ学会第70回記念大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学びの履歴調査からみたカリキュラム改革の成果と課題~1998および2008改訂にみる各学校階梯の学習成果の比較から~2021

    • Author(s)
      中島憲子、續木智彦、黒川哲也、鐘ヶ江淳一
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第41回学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi