• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

a virtuous circle model for improving academic ability through three-layered structure of expectations and value reconstruction

Research Project

Project/Area Number 20K02814
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Maruyama Chikako  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 特任教授 (90866857)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 久保 順也  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (20451643)
本図 愛実  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (70293850)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsサーバント・リーダーシップ / 期待―価値理論 / 自己有用感 / 内発的動機づけ / 組織マネジメント / 学力向上 / 価値の再構成 / 期待 / 人材育成 / 学級・学校経営
Outline of Research at the Start

「自律的な資質能力向上を導く、個々人にとって最適な学力向上のための指導と環境とは?」をリサーチクエスチョンとする。地域・学校における「期待の三層構造」とそれによる価値づけ(価値の再構成) から、学力向上好循環モデルについて実証する。
三層とは、地域社会から学校(校長)、校長から教員、教員から子ども、である。
導出するモデルを好循環と捉えるのは、他者からの期待→自己有用感の高まり→行動・学力・資質能力の向上が、児童生徒だけでなく、アクター間の関係を有機化させ、次のステージ(児童は中学校、教員・行政職員は他校での管理職など)で求められる資質向上につながっていると考えるからである。

Outline of Final Research Achievements

In this research, (1) the improvement of academic ability is brought about by the best mix (optimization) of the relationships between actors based on the "three-layered structure of expectations", and (2) the concrete actions of expectations are: It is hypothesized that the actor's actions and the improvement of their qualities and abilities are valued (reconfigured values), and that the actor's sense of self-efficiency is enhanced, leading to success in the next stage. We tried to validate the model. The target of the analysis was the school management within the local government under the superintendent C of the municipality B in prefecture A. The "expectations" of servant leadership starting from the superintendent led to the improvement of academic ability as performance maximization. Above all, it brought about the formation of identity for the principal by improving human resource development ability.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

リソースが決して豊かではない自治体であっても、優れた学校の成果が成立しえた状況を解析した。公教育ならびにそれらを支える公立学校教員による仕事の成果について、サーバント・リーダーシップによる教師たちのつながりや、自己有用感を土台とする内発的動機づけから明示した。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] サーバント・リーダーシップで捉える教育長像~期待によるアイデンティティの形成~2023

    • Author(s)
      丸山千佳子・本図愛実
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 57 Pages: 97-109

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 期待―価値モデルによる「効果的な学校」2022

    • Author(s)
      本図愛実、丸山千佳子
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 56 Pages: 335-347

    • NAID

      40022827190

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 構成主義から捉える教職アクレディテーション2021

    • Author(s)
      本図愛実
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 55 Pages: 295-305

    • NAID

      40022491971

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校におけるデータの活用とそのための学び2022

    • Author(s)
      丸山千佳子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 全国学調データが示す、教師の協働的な学級を作る力2022

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの成長の可視化に向けて~チームによるデータの活用2021

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 期待―価値モデルによる「効果的学校」2021

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル世界における教職アクレディテーション2020

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 日本の教師のウェルビーイングと制度的保障2023

    • Author(s)
      本図愛実編著
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      ジダイ社
    • ISBN
      9784909124579
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] グローバル時代のホールスクールマネジメント2021

    • Author(s)
      丸山千佳子,本図愛実
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ジダイ社
    • ISBN
      9784909124500
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi