a virtuous circle model for improving academic ability through three-layered structure of expectations and value reconstruction
Project/Area Number |
20K02814
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Miyagi University of Education |
Principal Investigator |
Maruyama Chikako 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 特任教授 (90866857)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
久保 順也 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (20451643)
本図 愛実 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (70293850)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | サーバント・リーダーシップ / 期待―価値理論 / 自己有用感 / 内発的動機づけ / 組織マネジメント / 学力向上 / 価値の再構成 / 期待 / 人材育成 / 学級・学校経営 |
Outline of Research at the Start |
「自律的な資質能力向上を導く、個々人にとって最適な学力向上のための指導と環境とは?」をリサーチクエスチョンとする。地域・学校における「期待の三層構造」とそれによる価値づけ(価値の再構成) から、学力向上好循環モデルについて実証する。 三層とは、地域社会から学校(校長)、校長から教員、教員から子ども、である。 導出するモデルを好循環と捉えるのは、他者からの期待→自己有用感の高まり→行動・学力・資質能力の向上が、児童生徒だけでなく、アクター間の関係を有機化させ、次のステージ(児童は中学校、教員・行政職員は他校での管理職など)で求められる資質向上につながっていると考えるからである。
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Outline of Final Research Achievements |
In this research, (1) the improvement of academic ability is brought about by the best mix (optimization) of the relationships between actors based on the "three-layered structure of expectations", and (2) the concrete actions of expectations are: It is hypothesized that the actor's actions and the improvement of their qualities and abilities are valued (reconfigured values), and that the actor's sense of self-efficiency is enhanced, leading to success in the next stage. We tried to validate the model. The target of the analysis was the school management within the local government under the superintendent C of the municipality B in prefecture A. The "expectations" of servant leadership starting from the superintendent led to the improvement of academic ability as performance maximization. Above all, it brought about the formation of identity for the principal by improving human resource development ability.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
リソースが決して豊かではない自治体であっても、優れた学校の成果が成立しえた状況を解析した。公教育ならびにそれらを支える公立学校教員による仕事の成果について、サーバント・リーダーシップによる教師たちのつながりや、自己有用感を土台とする内発的動機づけから明示した。
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Report
(4 results)
Research Products
(10 results)