• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on improving teaching skills and developing practical research skills for the Period for Integrated Studies

Research Project

Project/Area Number 20K02816
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

USAMI KAYO  埼玉大学, 教育学部, 教授 (20294275)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords総合的な学習の時間 / 令和の日本型学校教育 / 教師の指導力向上 / 奈良の学習法 / 校内研修 / 奈良女子大学附属小学校 / 個別最適な学びと協働的な学び / 総合的な学習の時間に関する指導 / 指導力向上 / カリキュラム・マネジメントの力量形成 / 実践研究力
Outline of Research at the Start

総合的な学習の時間の実践の先進校で展開されている指導法やカリキュラム開発・改善の過程の特質を踏まえて、充実した実践を創り出す教師の指導力・指導性、実践研究力の構造解明を行う。埼玉大学教育学部での関連する専門科目において、上記の検討で明らかになった知見を教材化・カリキュラム化して実施し、その評価・分析を行う。生活科及び総合的な学習の理念を実現する指導法の改善・カリキュラム開発を担う教師の力量形成に関する分析考察を行い、それに基づいた教員養成・教師教育の場における改善点の提示及び教員養成の在り方・実践研究力の育成に資する提言の構築を行う。

Outline of Final Research Achievements

In order to make recommendations on content that will contribute to the enhancement of teaching methods related to "integrated study time," which is one of the teaching subjects that have become compulsory and offered in recent years, this research aims to present the results and approaches of practical research in this area in schools.
I continued to analyze the lesson records of classes held at Nara Women's University Elementary School and Saitama University Elementary School, which have been ongoing so far.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

生活科及び総合的な学習の理念を実現する指導法の改善・カリキュラム開発を担う教師の力量形成に関する分析考察を行い、それに基づいた教員養成・教師教育の場における改善点の提示及び教員養成の在り方・実践研究力の育成に資する提言を行った。「令和の日本型学校教育」の実現に向けた教師の指導力と実践研究力の向上に向けた提言を行った。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2023 2020

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] これからの校内研修の在り方 ー校内研修のニーズ調査からー2024

    • Author(s)
      宇佐見香代、石田耕一、関口睦、浅海淳一、内河水穂子、河野裕一、廣瀬悠
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 22 Pages: 1-8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Curriculum of Graduate School of Teacher Education Saitama University and Direction of Reform : Curriculum Reform and Class Improvement Centered on Joint Research2023

    • Author(s)
      宇佐見 香代、沢崎 俊之、岩川 直樹
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 = Journal of Integrated Center for Clinical and Educational Practice

      Volume: 21 Pages: 1-8

    • DOI

      10.24561/00019836

    • ISSN
      1347-7420
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1586/00019836/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間の指導力向上及び実践研究の在り方について<教育科学>2020

    • Author(s)
      宇佐見香代
    • Journal Title

      埼玉大学紀要. 教育学部 = Journal of Saitama University. Faculty of Education

      Volume: 69 Issue: 2 Pages: 211-224

    • DOI

      10.24561/00019070

    • NAID

      120006901513

    • ISSN
      1881-5146
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1586/00019070/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Book] 「個別最適な学び」と「協働的な学び」の一体的な充実を目指して 第12章 奈良の学習法に見る個別最適な学びと協働的な学び2023

    • Author(s)
      奈須正裕・伏木久始 編著
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762832383
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「令和の日本型学校教育」を体現する学校2023

    • Author(s)
      奈良女子大学附属小学校
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491050904
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi