• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reconstruction of New Citizenship Development Education Required for Social Studies Education in Asia

Research Project

Project/Area Number 20K02823
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Mine Akihide  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (10379323)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中本 和彦  龍谷大学, 法学部, 教授 (80513837)
西口 卓磨  四天王寺大学, 教育学部, 助教 (90877820)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords市民性育成 / 社会科 / 実態調査 / 教室の民主的風土 / アジア / 教室における民主的雰囲気 / 市民性 / 児童生徒質問紙調査 / 社会系教科
Outline of Research at the Start

子どもの市民参加に社会系教科教育はどのように寄与できるか,アジア,日中韓のそれぞれの社会文化的文脈の中で,現在,社会系教科教育がどのように子どもの学び,その成長を捉えているのか,社会系教科教育の研究者・実践者のネットワークを構築し,理論と実践の動向を明らかにする。アジア,日中韓の社会系教科教育が今後,どのように子どもの学び,その成長に関与するのか,実際に授業実践を行い,その有効性を検証する。アジア地域の自由と平等,政治・経済・社会的背景を異にする様々な価値を射程に入れた我が国の市民性の育成の社会系教科教育の構成理論と実践の可能性を提案する。

Outline of Final Research Achievements

This research clarifies the characteristics of Japan based on a field study on the civic knowledge, attitudes and behaviors of children in Indonesia, Korea and Japan. The first of the findings of the survey is that democracy in classrooms and schools is greatly influenced by the democratic ethos of teachers. Teachers need reflection on educational views, beliefs, metacognition and aim talk. Second, teachers' educational views and beliefs are concretely reflected in the classroom climate and lessons. Classroom climate has a strong affinity with classroom climate, which acts as a hidden curriculum in teaching. These findings suggest that the development and improvement of lessons in social studies need to be carried out on both sides of the democratic climate formation of classrooms and schools, including not only lesson structure but also the logic of lesson formation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,アジアにおける社会系教科に求められる新たな市民性育成の再構築のテーマのもと,インドネシア,韓国,日本の児童の市民的知識・態度・行為に関する実態を質問紙調査を踏まえ,各国の特質を明らかにするものである。
子どもたちの市民性育成に関し,学校や教師,身近な大人がどのように影響を与えているのかを比較・考察し,我が国の社会系教科教育において,特に教室の民主的風土の醸成が重要であることを呈示した。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (8 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ソウル教育大学/Seoul National University of Education(韓国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] スラバヤ大学/Universitas Negeri Surabaya(インドネシア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成課程におけるICT教育に関する基礎的研究(第1報)-アンケート調査結果の分析を中心に-2023

    • Author(s)
      西口卓磨,山田綾(2023)
    • Journal Title

      四天王寺大学紀要

      Volume: 71 Pages: 145-161

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] AL的学力評価の具体例-自立的・自律的に学習する子どもを育てる-2023

    • Author(s)
      西口卓磨
    • Journal Title

      教室ツーウェイNEXT

      Volume: 1919 Pages: 110-111

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職大学院における社会科教師教育者育成の研究指導の現状と課題2022

    • Author(s)
      峯明秀
    • Journal Title

      社会系教科教育論叢

      Volume: 創刊号 Pages: 63-73

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 社会参加学習の評価指標となる認知的・社会的スキルの抽出-小学校「日本の財政を考えよう」における「振り返り」の分析を通して-2022

    • Author(s)
      西口卓磨・峯明秀
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 33 Pages: 11-20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 社会参加における「振り返り」の重要性-学習者の行動変容を可視化する-2021

    • Author(s)
      峯明秀
    • Journal Title

      社会科教育学研究

      Volume: 143 Pages: 5-19

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Recent Trends in Social Studies Education Research in Japan: Connecting Normative Research to Empirical Research2021

    • Author(s)
      Akihide MINE
    • Journal Title

      INTERNATIONAL JOURNAL OF CURRICULM DEVEROPMENT AND PRACTICE

      Volume: 23 Pages: 69-81

    • NAID

      40022657994

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本の児童における市民性育成の調査研究から見えてきたこと ―日本の教室の風土が市民性教育に示唆するもの―2023

    • Author(s)
      中本和彦,西口卓磨
    • Organizer
      全国社会科教育学会ISSA連携フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 韓国、日本、インドネシアにおける市民性の研究に関する考察 -韓国の結果を中心に-2023

    • Author(s)
      チャボウン
    • Organizer
      全国社会科教育学会ISSA連携フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本・インドネシア・韓国の児童における 市民性育成の調査研究から見えてきたこと -インドネシアの調査結果からうかがえる特徴と課題-2023

    • Author(s)
      Nasution, Sri Sadewo
    • Organizer
      全国社会科教育学会ISSA連携フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Survey Research on New Citizenship Development Required for Social Studies Education in Asia :Japan’s Characteristics2023

    • Author(s)
      Akihide Mine
    • Organizer
      The 3rd International Conference on Social Science and Law 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 小学校社会科における経済認識は、市民的リテラシーを醸成するものになっているか2023

    • Author(s)
      峯明秀
    • Organizer
      日本公民教育学会:科研費研究プロジェクト研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] アジアにおける社会系教科教育に求められる新たな市民性育成教育の調査研究2-韓国・インドネシアとの比較-2022

    • Author(s)
      Nam Ho Yeop, Cha Boeun, Hyungi Cho, Nasution, 峯明秀, 中本和彦, 西口卓磨, 片山元裕
    • Organizer
      社会系教科教育学会第33回研究発表大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アジアにおける社会系教科教育に求められる新たな市民性育成教育の調査研究1-調査の概要・日本の傾向-2022

    • Author(s)
      峯明秀, 中本和彦, 西口卓磨, 片山元裕, Nam Ho Yeop, Cha Boeun, Hyungi Cho, Nasution
    • Organizer
      社会系教科教育学会第33回研究発表大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日韓の比較社会科授業研究-単元「少子化」に対する児童の問題意識の特質-2020

    • Author(s)
      峯明秀・片山元裕
    • Organizer
      日本教科教育学会第 46 回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 社会参画の授業に「振り返り」をどのように位置付けるのか ―選択・判断する力を鍛える「深い学び」を保障する単元の開発―2020

    • Author(s)
      峯明秀
    • Organizer
      日本社会科教育学会第70回 全国研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 考えを深めるための教育課程2023

    • Author(s)
      中本和彦
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623093403
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 社会系教科の評価をめぐる理論と実践2023

    • Author(s)
      社会科の評価について考える会
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924886
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 社会科の「問題解決的な学習」とは何か2023

    • Author(s)
      唐木清志
    • Total Pages
      166166
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 学びのDXで変わる! ICT×中学歴史 個別最適な学びを実現する授業モデル2023

    • Author(s)
      峯明秀
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784184398290
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 学びのDXで変わる! ICT×中学地理 個別最適な学びを実現する授業モデル2023

    • Author(s)
      峯明秀
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784184397255
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 学びのDXで変わる! ICT×中学公民 個別最適な学びを実現する授業モデル2023

    • Author(s)
      峯明秀
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784184399235
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 社会科教科書のわかる教え方 3・4年2022

    • Author(s)
      峯明秀・山方貴順
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      学芸みらい社
    • ISBN
      9784867570111
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 社会科教科書のわかる教え方 5・6年2022

    • Author(s)
      峯明秀・佐々木英明
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学芸みらい社
    • ISBN
      9784867570128
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 全国社会科教育学会ISSA連携フォーラム2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi