Project/Area Number |
20K02824
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Hyogo University of Teacher Education |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
福田 隆眞 山口大学, その他部局等, 名誉教授 (00142761)
村上 裕介 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (10229974)
佐藤 真帆 千葉大学, 教育学部, 准教授 (30710298)
淺海 真弓 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (50533428)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 美術教育学 / STEAM教育 / カリキュラム開発 / ヴィジュアル・リテラシー / 伝統文化教育 / 美術教育 / コンピテンシー / 教材開発 |
Outline of Research at the Start |
STEAM教育は,その起点となる理数系を中心としたSTEM教育の基盤としながら,認知的側面と美術やリベラルアーツのもつ感情的側面を統合する営みであり,知の創造力を育むものである。しかし,その教育課程についての理論的裏付けは不明確なため,美術教育を中核として視覚情報を読み解くヴィジュアル・リテラシーの理論的枠組みを援用しながら,STEAM教育の動向把握と課題整理を行い,育成すべき資質・能力を明確化しながら,STEAM教育における有効性を見出すこと,さらに美術教育におけるヴィジュアル・リテラシー育成と文化アイデンティティー形成の観点から,多様なSTEAM教材のモデル化と実践検証を行うものである。
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Outline of Final Research Achievements |
In response to the social transformation brought about by the advent of a knowledge-based society and a data-driven society, we examined the issues in utilizing and integrating diverse knowledge and other resources to aim for problem-solving and the creation of social value through more meaningful practices of STEAM education. Simultaneously, we explored the trends in STEAM education in various foreign countries and considered the direction of art education in competency-based curricula from the perspective of visual literacy development. Particularly concerning the 'A' in STEAM, we explored the direction of implementation focusing on traditional culture education from the perspective of Arts & Humanities. Despite the constraints of the COVID-19 pandemic, we were able to organize basic information on STEAM education and examine the feasibility of its practice.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義や社会的意義は、まずSTEAM教育の歴史的背景や諸外国の動向を整理したこと、次に資質・能力の観点からヨーロッパ共通の枠組みを提案したENViLの援用可能性について検討すると同時に、具体的な実践の提案をしたことである。STEAM教育については、予備的考察にとどまった部分もあるが、Arts & Humanitiesの視点で人間陶冶的側面を重視した方向性を打ち出し、STEAMを教科領域名の省略形ではなく、Self-Social Transformative Education through Arts Mediationといったより教育的趣旨を踏まえた方向性を示したことである。
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