• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and empirical research on methods to promote recall and evaluation of base analog in analogy

Research Project

Project/Area Number 20K02828
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTokyo University of Science (2023)
Oita University (2020-2022)

Principal Investigator

Nakagawa Hiroyuki  東京理科大学, 理学部第一部数学科, 准教授 (00450156)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords類推 / 想起 / 評価 / 知識の想起
Outline of Research at the Start

新学習指導要領では問題発見が重視されている。発見方法である類推を活用するには適切なベースを想起する必要があるが,このベースの想起に課題があることが指摘されている。そこで,本研究では,ベースの想起や想起したベースの評価を促進する方法を開発することと,ベースを想起する能力の変容を捉える水準を設定することを目的とする。
これらの導出にあたっては,認知科学と数学教育学の研究成果を融合させる理論研究に加えて,調査研究や実験授業を通して質的に分析して有効性を実証することで,すぐにでも日常の学習指導や評価に活用できるツールを学校現場に提供することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

We theoretically and empirically derived methods to facilitate base recall and evaluation in analogies. We analyzed the writings of mathematicians Polya and Euler to derive methods for evaluating their analogies. We then taught the derived methods and investigated how students used them in classroom practice with students in public junior high schools. The results showed that the students used the method to evaluate their analogies, and the validity of the derived method was clarified.
The method of evaluation was to examine whether a base-to-target mapping relationship was valid for multiple objects around the target. The result of this study is that we were able to derive a method that can be used by junior high school students from a method used by mathematicians.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の最も大きな成果はベースを評価する方法を導出できたことである。
本研究では中学生を対象とした検証が中心であったけれども、導出した方法は小学校から大学までの数学の授業でも活用できる可能性が高い。また、認知科学ではベースの想起、評価に関する研究では理科を題材とすることが多いため、認知科学の知見の適用範囲を数学にまで広げた点でも意義がある。
また,学校現場では問題を発見、解決することはよく行われているけれども,その評価は教師が行っていることがほとんどである。そのため、生徒が自らの類推を評価する方法を学校現場に提示できたことは数学科の授業の在り方を大きく変える可能性もある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (21 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 16 results,  Open Access: 15 results) Presentation (11 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 知識構成における類比の可能性を確認することで類推を評価する方法について -類推した推測を評価するEulerの手法を手がかりとして-2024

    • Author(s)
      中川裕之
    • Journal Title

      日本数学教育学会数学教育学論究

      Volume: 104 Pages: 3-17

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 情報科指導法における「問題解決」の指導についての実践的検討2024

    • Author(s)
      清水克彦,中川裕之,田巻公貴,近藤孝樹
    • Journal Title

      東京理科大学教職教育研究

      Volume: 9 Pages: 43-54

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学の授業における類推で適応を促す方法に関する理論的考察-再表象による適応に焦点を当てて-2023

    • Author(s)
      中川裕之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第56回秋期研究大会発表集録

      Volume: 56 Pages: 56-72

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における教科に固有な非認知能力と認知能力の関係―国語科と算数科での教師による評価に着目して―2023

    • Author(s)
      宮﨑 樹夫,島田 英昭,吉川厚,西一夫,永田潤一郎,中川裕之
    • Journal Title

      第49回日本教科教育学会全国大会論文集

      Volume: 49 Pages: 105-106

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 数学教育研究における装置とは何か:回折的方法論の視座から2023

    • Author(s)
      中川裕之,和田信哉,影山和也,上ヶ谷友佑
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 47 Pages: 443-444

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 類推的ずらしを用いた数学の問題解決における適応過程の分析と考察2023

    • Author(s)
      丸山圭貴,中川裕之
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 44(2) Pages: 195-208

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校数学における課題設計原理の開発の実際―証明のよみから命題の発見につなげる活動に焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      中川裕之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第10回春期研究大会論文集

      Volume: 10 Pages: 157-164

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師の評価:算数科の領域「数と計算」における評価の特徴2022

    • Author(s)
      榎本哲士,中川裕之,佐々祐之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第10回春期研究大会論文集

      Volume: 10 Pages: 29-46

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 類推に拠る問題解決における適応の様相に関する一考察-中学生の解法の捉え方の変容に着目してー2022

    • Author(s)
      中川裕之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第55回秋期研究大会発表集録

      Volume: 55 Pages: 1-8

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:中学校数学における「数学全般」に関する調査結果の考察2021

    • Author(s)
      中川裕之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第8回春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 209-216

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学教育の内容・活動に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:調査と分析の方法2021

    • Author(s)
      吉川厚,中川裕之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第8回春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 205-208

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 類推した推測を評価する方法に関する研究―類比の可能性を確認するEuler の手法を手がかりとして―2021

    • Author(s)
      中川裕之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第54回秋期研究大会発表集録

      Volume: 54 Pages: 9-16

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 平方根の授業における考察対象の進化論的発展の様相2021

    • Author(s)
      和田信哉,上ヶ谷友佑,影山和也,中川裕之,山口 武志
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌数学教育学研究

      Volume: 27(1) Pages: 15-32

    • NAID

      40022779148

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Japanese teachers’ mental readiness for online teaching of mathematics following unexpected school closures2021

    • Author(s)
      Taro Fujita, Hiroyuki Nakagawa, Hiroyuki Sasa, Satoshi Enomoto, Mitsunori Yatsuka & Mikio Miyazaki
    • Journal Title

      International Journal of Mathematical Education in Science and Technology,

      Volume: Online Issue: 10 Pages: 1-20

    • DOI

      10.1080/0020739x.2021.2005171

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 数学の授業における考察対象の存在論的様相の分析方法論―構成主義と記号論の相補的利用―2021

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑,和田信哉,中川裕之,影山和也,山口武志
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 44(3) Pages: 29-42

    • NAID

      40022781914

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学の授業における考察対象の存在論的様相の顕在化─Eulerの活動と数学の授業における考察対象の進化論的発展の対比を通して─2021

    • Author(s)
      和田信哉,上ヶ谷友佑,中川裕之,影山和也,山口武志
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌数学教育学研究

      Volume: 26(2) Pages: 31-43

    • NAID

      40022523033

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:「正の数・負の数」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      中川裕之,佐々祐之,榎本哲士
    • Journal Title

      日本数学教育学会第7回春期研究大会論文集

      Volume: 7 Pages: 255-263

    • NAID

      40022494216

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:中学校数学における「探究的証明」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,茅野公穂,中川裕之,吉川厚,清水静海,岩永恭雄
    • Journal Title

      日本数学教育学会第7回春期研究大会論文集

      Volume: 7 Pages: 271-276

    • NAID

      120007113402

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 科学教育の内容・プロセスに固有な非認知的スキルの教師による評価:評価を多層化する方法の提案2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,吉川厚,中川裕之,藤田太郎, 清水静海, 岩永恭雄
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 44 Pages: 537-538

    • NAID

      130007945566

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 関数の考えを育む授業―中学校数学科「関数」領域とのつながりをふまえて―2020

    • Author(s)
      中川裕之
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 597 Pages: 20-23

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ターゲット周辺の対象で写像内容の成立を調べる方法による類推した推測の評価について2020

    • Author(s)
      中川裕之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第53回秋期研究大会発表集録

      Volume: 53 Pages: 349-352

    • NAID

      40022491983

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 回折的方法論に基づく数学教育研究の展望と課題2023

    • Author(s)
      和田信哉,影山和也,上ヶ谷友佑,中川裕之
    • Organizer
      全国数学教育学会第 5 8 回研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育研究における回折的方法論の提案:平方根の授業の再分析を通じて2023

    • Author(s)
      和田信哉・上ヶ谷友佑・影山和也・中川裕之
    • Organizer
      全国数学教育学会第 5 9 回研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:中学校数学における「数学全般」に関する調査結果の考察2021

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第8回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:調査と分析の方法2021

    • Author(s)
      吉川厚,中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第8回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価-非認知能力の評価を決定付ける媒介モデルの比較を通して-2021

    • Author(s)
      岩田 耕司,吉川 厚,中川裕之,榎本哲士,宮崎樹夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 類推した推測を評価する方法に関する研究―類比の可能性を確認するEuler の手法を手がかりとして―2021

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第54回秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:「正の数・負の数」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      中川裕之,佐々祐之,榎本哲士
    • Organizer
      日本数学教育学会第7回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:中学校数学における「探究的証明」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,茅野公穂,中川裕之,吉川厚,清水静海,岩永恭雄
    • Organizer
      日本数学教育学会第7回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 科学教育の内容・プロセスに固有な非認知的スキルの教師による評価:評価を多層化する方法の提案2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,吉川厚,中川裕之,藤田太郎, 清水静海, 岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ターゲット周辺の対象で写像内容の成立を調べる方法による類推した推測の評価について2020

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第53回秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 数学の授業における考察対象の在り方:身体論 的視座からみた記号のクラスの変動分析2020

    • Author(s)
      影山和也,上ヶ谷友佑,和田信哉,中川裕之,山口武志
    • Organizer
      全国数学教育学会第53回研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新しい算数教育の理論と実践(溝口達也編著,第7章第3節(pp.147-154)を執筆)2021

    • Author(s)
      中川裕之
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091072
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 研究者情報データベース:中川裕之

    • URL

      https://www.tus.ac.jp/ridai/doc/ji/RIJIA01Detail.php?act=&kin=ken&diu=775e

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 中川裕之研究室

    • URL

      http://kitchom.ed.oita-u.ac.jp/mathedu-nakagawa/

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi