• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Study via Collaboration between Graduate School of Law and Graduate School of Education, Regarding How a School Lawyer in Islands Should Be

Research Project

Project/Area Number 20K02830
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

Takeda Masanori  琉球大学, 法務研究科, 教授 (60404547)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 洋  淑徳大学, 総合福祉学部, 教授 (00381195)
西山 千絵  琉球大学, 法務研究科, 准教授 (20633506)
吉田 安規良  琉球大学, 教育学研究科, 教授 (30381198)
吉田 英男  琉球大学, 法務研究科, 准教授 (70805522)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsスクールロイヤー / チーム学校 / 学校現場 / 子どもの最善の利益 / 法曹倫理 / スクールリーガルマインド / 高度教員養成 / 学校安全 / 教育権
Outline of Research at the Start

本研究は、「スクールロイヤーは誰のための弁護士であるのか」と問いつつ、
①離島、僻地を多く抱える沖縄のスクールロイヤーに対する需要を調査・分析し、地域における現実課題を踏まえること
②学校教育を理解し、高度な専門的支援を提供できる法曹養成・研修のプランを検討すること
③スクール・リーガルマインドの共有を含めて教員・学校側がクライシスの未然防止に取り組み、スクールロイヤーを受け入れる体制づくり、子どもたちが困りごとを相談する力の涵養に向けた運用論と環境組織論を考察すること
以上の3点を柱として、法曹、法曹養成、および高度教員養成の視点から、実践的・多角的に研究を遂行するものである。

Outline of Final Research Achievements

Researchers attend regular meetings attended by teaching staff and school counselors at the junior high school affiliated with the University of the Ryukyus (“School”), and Research Representative, who is a licensed attorney, gives legal advice to School as a school lawyer (“SL”). Through such activities, research results on three points as describe below was published in the paper and oral presentation; 1) How do SL’s, who contribute to the best interests of the children, perform appropriate roles at schools, 2) On what situations can SL’s contribute to the children, 3) How do SL’s help teaching staff to nurture school legal mindset as a member of the "one team at school".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

SLについては法律上の定義が明確でなく、その定義を理論的に突き詰めて検討することは、法学と教育学の両方にまたがる学術的な意義を有するばかりでなく、SLが学校現場での問題解決に貢献するうえで社会的な意義も有する。本研究でこの点について一応の成果を得ることができたほか、本研究の実践による学校現場に密着したSLの活動の分析は、テレビ、インターネット、新聞でも報道され、本研究に基づく実践が社会に定着・発展していくことに対する社会の期待を示すものとして、大きな社会的意義を有するものである。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 5 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 琉球大学のクリニック・エクスターンシップにおける様々な取組み~スクールロイヤー,性的少数者保護,矯正施設での研修等~ 武田昌則2024

    • Author(s)
      武田 昌則
    • Journal Title

      法曹養成と臨床教育

      Volume: 16 Pages: 97-100

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 琉球大学における「スクールロイヤー」クリニック2023

    • Author(s)
      武田昌則、伊藤三四郎
    • Journal Title

      法曹養成と臨床教育

      Volume: 15 Pages: 99-105

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Overview and Quantitative Analysis on Actual School Lawyer Activities: Cases at Schools Affiliated with Faculty of Education, University of the Ryukyus2022

    • Author(s)
      吉田 安規良、武田 昌則、西山 千絵、横井 理人
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要=Bulletin of Faculty of Education University of the Ryukyus

      Volume: 101 Issue: 101 Pages: 149-158

    • DOI

      10.24564/0002019472

    • ISSN
      1345-3319
    • URL

      https://u-ryukyu.repo.nii.ac.jp/records/2019472

    • Year and Date
      2022-09-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] What is the role of Schoollawyer as ideal?2022

    • Author(s)
      田中 洋
    • Journal Title

      琉球大学教職センター紀要

      Volume: 4 Issue: 4 Pages: 79-87

    • DOI

      10.24564/0002018016

    • ISSN
      1346-6038
    • URL

      https://u-ryukyu.repo.nii.ac.jp/records/2018016

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] クリニックを体験して2022

    • Author(s)
      伊藤 三四郎
    • Journal Title

      法曹養成と臨床教育

      Volume: 14 Pages: 217-219

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 憲法学にとっての子ども期の個人 : 「子どもの権利」の課題と現状を考える (特集 子どもと学校)2021

    • Author(s)
      西山 千絵
    • Journal Title

      法学セミナー

      Volume: 802(66-11) Pages: 6-11

    • NAID

      40022700601

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] スクールリーガルマインドの育成と養護教諭と協働できる教諭の養成を志向した教師教育実践 -教職大学院授業科目「学校安全管理」における法科大学院教員や医学部保健学科教員による特別授業 -2021

    • Author(s)
      吉田安規良, 和氣則江, 武田昌則, 田中洋, 下地敏洋, 西山千絵, 横井理人
    • Journal Title

      琉球大学大学院教育学研究科高度教職実践専攻(教職大学院)紀要

      Volume: 5 Pages: 155-169

    • NAID

      120007019274

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 部活動顧問教員とスクールロイヤー兼部活動コーチとの協働実践の試み2021

    • Author(s)
      武田昌則, 前原大知
    • Journal Title

      琉球大学教職センター紀要

      Volume: 3号 Pages: 67-73

    • NAID

      120007004235

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 期待されているスクールロイヤーの活動とその職業倫理を考える : NHKドラマ「やけに弁の立つ弁護士が学校でほえる」内の架空事例の分析を附属中学校における実践的検証につなげる試み2020

    • Author(s)
      武田昌則, 西山千絵, 横井理人, 吉田安規良, 田中洋, 吉田英男
    • Journal Title

      琉大法学

      Volume: 102号 Pages: 29-57

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 琉球大学のクリニック・エクスターンシップにおける様々な取組み~スクールロイヤー,性的少数者保護,矯正施設での研修等~ 武田昌則2023

    • Author(s)
      武田 昌則
    • Organizer
      臨床法学教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] スクールロイヤーを学校に活かすための契約の在り方―琉球大学教育学部附属学校での活動実態から―2023

    • Author(s)
      吉田安規良、武田昌則、西山千絵
    • Organizer
      令和4年度 日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 琉球大学における「スクールロイヤー」クリニック2022

    • Author(s)
      武田昌則、伊藤三四郎
    • Organizer
      臨床法学教育学会 15周年記念大会 ( 第 15 回年次大会 〔 2022 年度 〕)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「スクールロイヤー」のトリセツ、作ってみませんか?2021

    • Author(s)
      武田昌則・西山千絵・横井理人・吉田英男・吉田安規良・田中洋・比嘉智也・城間富秀
    • Organizer
      令和3年度 日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://toyokeizai.net/articles/-/503162

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi