• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comprehensive Study on the Current Status, Developing the Qualities and Abilities of Teachers with Fixed-term Contracts

Research Project

Project/Area Number 20K02832
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKyoei University

Principal Investigator

WAIDA Setsuko  共栄大学, 教育学部, 教授 (30510804)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤田 英典  都留文科大学, その他部局等, 学長 (30109235)
山田 真紀  椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (30329643)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords非正規教員 / 専門職性 / 研修 / 国際比較 / オランダ / 台湾 / シンガポール / オーストラリア / 非正規雇用教員 / バーンアウト / 職能開発 / 教師教育 / 常勤講師 / 非常勤講師 / 再任用教員 / 教職満足感 / 再任用教育 / 会計年度任用教員 / 臨時的任用教員 / 会計年度任用職員 / 資質能力育成システム / 公立学校
Outline of Research at the Start

非正規採用教員(以下、非正規教員)の割合が増加し、2011年は6人に1人が非正規教員となっている(それ以降、非正規教員数は公表されていない)。しかし、非正規教員の研修システムは整備されておらず、非正規教員の自信や教職への満足度は正規教員より低い傾向にある。
そこで、本研究では以下について調査検討を行う。
(1)非正規教員の現状把握にかかわる調査、(2)非正規教員の意識に関する調査 (2)非正規教員の資質能力育成システムの調査 (3)非正規教員の成長支援にかかわる国内外の先行実践の比較調査
そして、非正規雇用教員の資質能力育成の在り方について検討・考察し、学術的知見と政策的・実践的示唆を提示する。

Outline of Final Research Achievements

Fixed-term teachers lack training systems and there are problems with professional development in Japan. We conducted a survey of 2238 teachers in 2022. The results showed that fixed-term teachers felt they were poorly treated and found it difficult to be rewarded. Among them, part-time teachers felt alienated due to a lack of information necessary for understanding children and teaching. On the other hand, tenured teachers tended to have less understanding of the difficulties faced by fixed-term teachers. We conducted a comparative study with Australia, the Netherlands, Singapore, and Taiwan in 2023, and found that the difference in treatment of tenured teachers and fixed-term teachers was larger in Japan than in the other countries. In Australia and the Netherlands, tenured teachers were recognized as one of the diverse ways of working, training expenses were budgeted. There were suggestions for policies to enhance the status and professionalism of fixed-term teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

非正規教員を対象とした実証的研究を「研究対象とする下位類型」と研究手法という観点から整理すると、「大学卒業間もない若手の常勤講師」「中堅の女性の常勤講師」に対するインタビュー調査、「非常勤講師」の比率を変数としたマクロデータ分析において蓄積がある一方で、研究がほとんどなされていないのが「私立学校勤務」「高等学校勤務」「ベテラン男性」の正規/非正規と、「非正規教員の職能開発」であった。本研究では、Webアンケートからこれらの教員の意識調査を行なった。
非正規教員の待遇意識に関する国際比較調査についても見当たらない。本研究では4か国について調査比較し、日本の非正規教員育成についての示唆を探った。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 教師の家族関係の 20 年間の経年変化-「親戚に教師がいる割合」「教師同士の婚姻率」「未婚率」に注目してー2023

    • Author(s)
      山田真紀
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 16 Pages: 99-111

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] The Situation of Teachers Employed as Nonregular Workers in Japan (Part 1) -A Review of Past Research and Historical Changes -2022

    • Author(s)
      山田真紀
    • Journal Title

      椙山女学園大学研究論集 : 人文科学篇・社会科学篇・自然科学篇

      Volume: 53 Issue: 53 Pages: 151-165

    • DOI

      10.20557/00003336

    • ISSN
      2436-9632
    • URL

      https://lib.sugiyama-u.repo.nii.ac.jp/records/3380

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Teacher recruitment and mobility patterns: Focus on regional diversity and change over a 20-year period2022

    • Author(s)
      山田真紀
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 15 Issue: 1 Pages: 221-232

    • DOI

      10.20557/00003436

    • ISSN
      1883-8626
    • URL

      https://lib.sugiyama-u.repo.nii.ac.jp/records/3482

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オーストラリアの保育施設における非正規保育者の実態と課題ーNSW州シドニー市におけるインタビュー調査をもとにー2022

    • Author(s)
      山田真紀
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 28 Pages: 57-73

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教員の職務満足感・自己効力感・バーンアウトの構造・規定要因に関する研究-2018年と2022年、およびそれ以前の調査結果との比較検討を通してー2022

    • Author(s)
      和井田節子・山田真紀・菊地原守・藤田英典
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会(広島大学オンライン)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 非正規教員の意識および力量向上に関する実証的研究-Web調査データから見える多様性の構造化の検討を通して-2022

    • Author(s)
      和井田節子・山田真紀・菊地原守・藤田英典
    • Organizer
      日本教師教育学会第32回大会(秋田大学オンライン)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 非正規雇用教員の現状・実態把握と資質・力量育成に関する総合的研究― 非正規雇用教員への質問紙調査より―2021

    • Author(s)
      和井田節子・山田真紀・藤田英典
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回大会(筑波大学オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 非正規雇用教員の実態と課題に関する総合的研究-非正規雇用教員の待遇の地域的多様性に注目して-2021

    • Author(s)
      山田真紀・和井田節子・藤田英典
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会(筑波大学オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリア NSW 州の非正規雇用教員の実態と課題2021

    • Author(s)
      山田真紀
    • Organizer
      オセアニア教育学会第25回大会(横浜市立大学オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 非正規雇用教員の実態と課題に関する総合的研究~制度的変遷とインタビュー調査を中心に~2021

    • Author(s)
      山田真紀・藤田英典
    • Organizer
      日本教育社会学会第73回大会(関西学院大学オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 非正規雇用教員の現状・実態把握と資質・力量育成に関する総合的研究 ~非正規雇用教員への質問紙調査より~2021

    • Author(s)
      山田真紀・和井田節子・藤田英典
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 非正規雇用教員の実態と課題に関する総合的研究 ~非正規雇用教員の待遇の地域的多様性に注目して~2021

    • Author(s)
      山田真紀・藤田英典
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 非正規雇用教員の実態と課題に関する総合的研究 ~非正規雇用教員の歴史的変遷・現状・課題~2021

    • Author(s)
      和井田節子・山田真紀・藤田英典
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi