• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

"Unraveling the process of building a community of practice to foster the growth of English teachers

Research Project

Project/Area Number 20K02833
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

Takagi Akiko  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (50343629)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 滝沢 雄一  金沢大学, 学校教育系, 教授 (00332049)
酒井 英樹  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (00334699)
永倉 由里  常葉大学, 教育学部, 教授 (00369539)
田中 武夫  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (50324174)
南 侑樹  神戸市立工業高等専門学校, その他部局等, 講師 (60845650)
藤田 卓郎  福井工業高等専門学校, 一般科目(人文系), 准教授 (70735125)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords実践研究 / 実践共同体 / 協働的省察 / 教師の成長 / 授業改善 / 実践共有コミュニティ / 省察 / メンター / 教師教育 / 専門職の共同体
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、英語教師の質的向上を目指すための実践を共同的に省察するコミュニティのあり方に着目し、他者と実践を共有する上で直面する課題を明らかにし、実践を共有するコミュニティの構築過程メカニズムを整理することで、教師の成長を促すコミュニティのあり方について具体的方策を提案することにある。実践共有コミュニティとは、英語教育における授業実践を共同的に省察する学習共同体と捉え、実践研究を軸にしながら、参加者全員の実践理解や指導改善を目指すものである。成長を促すコミュニティの構造やあり方を整理し提案することは、同僚性を持ち難くなっている学校教育において教師教育の充実化を促す鍵になるものと考える。

Outline of Final Research Achievements

This study focused on establishing a community where teachers collaboratively reflect on their practice with the aim of improving the quality of English teachers. We made emphasis on practitioner research and clarified the challenges teachers face when sharing their practice with others. Furthermore, we elucidated the mechanisms involved in the process of building a community that shares practice. We believe that organizing and proposing the structure and nature of a community that fosters teacher growth can be a key factor in enhancing teacher education, especially in school settings where collegiality has become increasingly challenging.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、学校教育において、様々な課題があり、教師の日々の実践研究を通して教師成長を促す仕掛けづくりを行うことは急務である。とくに、英語教育では、教師が主体的に行う実践研究は、注目され始めたばかりであり、教師が共同で行う実践共有コミュニティのあり方については十分に議論が行われているとは言えない。本研究成果は、英語教育の実践に留まらず、学校教育における実践全体へ応用しうる示唆を得ることができるものである。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 9 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Journal Article] 英語教育における実践研究共有コミュニティの実践2023

    • Author(s)
      南 侑樹・永倉 由里
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 52 Pages: 163-170

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校外国語科における話すこと[やり取り]の力を育成するための段階的指導2023

    • Author(s)
      乗富 智子・滝沢 雄一
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 52 Pages: 171-178

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How to cultivate autonomy and relationships through elementary school English classes : A Theoretical Consideration and Specific Roles to be taken by teachers2023

    • Author(s)
      永倉 由里
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 43 Issue: 43 Pages: 149-171

    • DOI

      10.18894/00002434

    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2529

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The potential of teachers' collaborative reflection in English language teaching: In light of theories and problems of teacher reflection and reflective practice2022

    • Author(s)
      Takeo Tanaka, Yuki Minami, Akiko Takagi
    • Journal Title

      Language Teacher Education

      Volume: 9 Pages: 13-30

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ビデオ会議ツールを活用したオンライン読書会に対する認識2022

    • Author(s)
      藤田卓郎・南侑樹・河合創・宮﨑直哉
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 41 Pages: 105-114

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語教育における実践コミュニティの特徴と課題2022

    • Author(s)
      藤田卓郎・南侑樹・河合創・宮﨑直哉
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 71-78

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語教育における教師の協働的省察の可能性:教師による省察と省察的実践の理論と課題を踏まえて2022

    • Author(s)
      田中武夫・南侑樹・髙木亜希子
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: 9 Pages: 41-55

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 模擬授業を通じて自己省察力を養うには2022

    • Author(s)
      永倉由里
    • Journal Title

      常葉大学教育教育学部紀要

      Volume: 42 Pages: 255-278

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語授業におけるリアクションペーパーを用いた実践研究―媒体の違いに焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      南侑樹
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 41 Pages: 145-154

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主体性を育むノート作りとそのプレゼンテーション2022

    • Author(s)
      蕨知英
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 133-140

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語教師の実践研究共有コミュニティ:先行研究に基づく理論的枠組みの検討2021

    • Author(s)
      髙木亜希子・田中武夫
    • Journal Title

      青山学院大学教育人間科学部紀要

      Volume: 12 Pages: 105-119

    • NAID

      120006999643

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師のコミュニティにおける授業研究とその課題2021

    • Author(s)
      髙木亜希子・田中武夫
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: 8(1) Pages: 55-70

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業改善を目的とした実践研究における同僚との関わりー中学校英語教師の認識ー2021

    • Author(s)
      髙木亜希子・蕨知英
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: 8(1) Pages: 20-39

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語の文学的テキストに対する大学生の読みと認識の変容について2021

    • Author(s)
      奥村直史・田中武夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 193-202

    • NAID

      40022701211

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 専科教員による教科書を用いた外国語科の授業作り―6 年生の単元『Welcome to Our School』の実践―2021

    • Author(s)
      小林哲也・酒井英樹
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究紀要

      Volume: 15 Pages: 287-298

    • NAID

      120007098894

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 協同的省察を取り入れたストラテジー・トレーニング2021

    • Author(s)
      永倉由里
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 185-192

    • NAID

      40022701205

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語ⅠにおけるICT活用と協同的省察の試み2021

    • Author(s)
      永倉由里
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 41 Pages: 349-372

    • NAID

      120007031474

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校現場の実情把握と動画活用による小学校英語指導授業改善ならびに情報共有コミュニティの構築2021

    • Author(s)
      永倉由里
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 4(2) Pages: 37-45

    • NAID

      120006998977

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学での実践研究―学生とともに学びを見つめる2020

    • Author(s)
      永倉由里
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69(3) Pages: 19-21

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教師のためのオンライン実践研究講座の運営 ―成果と課題―2022

    • Author(s)
      藤田 卓郎・南 侑樹・滝沢 雄一
    • Organizer
      第47回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語教育における実践研究共有コミュニティの実践2022

    • Author(s)
      南 侑樹・永倉 由里
    • Organizer
      第51回中部地区英語教育学会福井大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] タスクのマイクロ評価から考える実践研究2022

    • Author(s)
      藤田 卓郎
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第 61 回全国研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 若手!?による若手のための授業のお悩み共有スペース2022

    • Author(s)
      南 侑樹
    • Organizer
      関西英語教育学会第28回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校外国語科における話すこと[やり取り]の力を育成するための段階的指導2022

    • Author(s)
      乗富 智子・滝沢 雄一
    • Organizer
      第47回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ジャーナルによる教師の省察と同僚の定期的なフィードバック2022

    • Author(s)
      蕨知英・山本裕也・髙木亜希子
    • Organizer
      言語教育エキスポ2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ビデオ会議ツールを活用したオンライン読書会の効果と課題2021

    • Author(s)
      藤田卓郎・南侑樹・河合創・宮﨑直哉
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会 第44回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 実践共有コミュニティに関する調査から読み取れる英語教育の現状とニーズ2021

    • Author(s)
      永倉由里・藤田卓郎・南侑樹
    • Organizer
      中部地区英語教育学会 第50回記念愛知大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教師のための実践研究法ワークショップ2021

    • Author(s)
      藤田卓郎
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第60回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語授業におけるリアクションペーパーを用いた実践研究ー媒体の違いに焦点を当ててー2021

    • Author(s)
      南侑樹
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi