• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clinical-educational curriculum development of the transitional period between preschools and elementary schools based on the play-world design

Research Project

Project/Area Number 20K02842
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionFuji Women's University

Principal Investigator

Shoi Yoshinobu  藤女子大学, 人間生活学部, 教授 (00206260)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords保幼小接続 / プレイワールド・デザイン / ヴィゴツキー / 心的情動体験 / 文化・歴史的理論 / 教育と保育 / カリキュラム開発 / 協働省察 / カリキュラム / 臨床教育学 / プレイワールド / 情動理論 / 物語の詩学 / ナラティブ・ラーニング / ICT教育 / ナラティブ / 遊び / 情動体験 / フィンランド / リトアニア
Outline of Research at the Start

近年「幼児期の教育と小学校教育の円滑な接続」を保証する保幼小接続期カリキュラムの開発が喫緊の課題となっている.特に「遊びから学びへの移行期」のカリキュラム開発は,その背景となる基礎理論と共に,教育実践として臨床的な典型像の解明が急務である.本研究の目的は,フィンランドやリトアニアの研究機関との国際的な共同研究の蓄積と成果に基づいて,臨床教育学の視座から,保幼小接続期カリキュラムの基礎理論と,その臨床的な教育実践の典型事例を明らかにすることである.そのことを通して,初等教育における保幼小接続期カリキュラム開発の可能性と今日的課題について探究したい.

Outline of Final Research Achievements

In this study, collaborative reflection on the curriculum during the preschool and primary schools transition period was carried out on an international basis. The results of the collaborative research were reconsidered from the perspective of clinical pedagogy. Based on the achievements, a fundamental theory of the preschool and primary schools transitional period curriculum based on play-world design (PWD) was developed. Although there were limitations in the research environment due to the Corona Disaster, these were complemented by online meetings. The results of this research, as basic research on the PWD curriculum and practical research, could be published in national research journals and at workshops for the training of childcare professionals held on a national scale. Theoretical research on clinical pedagogy was published as symposia and academic papers at national conferences, and the results were able to be shared with society.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保幼小接続期カリキュラムの開発に理論的探究の焦点を絞ることを通して、文化・歴史的理論を基盤としたヴィゴツキーの人間発達援助理論を発展させることができた。具体的には、ヴィゴツキーが提唱した諸理論の核心にある心的情動体験(perezhivanie)概念に基づいてプレイワールド・デザイン(PWD)の教育・保育理論を構想することができた。幼児期と児童期を架橋する移行の教育・保育に関する研究は、近年、重要な研究テーマである。本研究は、この理論的・実践的なテーマを、臨床教育学(総合的人間学に基づく臨床的な発達援助学)の視座から再考し、新たな研究の端緒の発見に貢献することができた。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (12 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 4 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] オウル大学(フィンランド)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ヴィータウタス・マグヌス大学(リトアニア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Vytautas Magnus University(リトアニア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Oulu(フィンランド)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 自己調整能力の涵養2022

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      教育振興

      Volume: 546 Pages: 6-6

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 協働性の育成―個別最適化された学びとの一体化2022

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      教育振興

      Volume: 547 Pages: 8-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ウェルビーイングの探求―存在論的承認の教育哲学として2022

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      教育振興

      Volume: 548 Pages: 2-3

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] DX時代におけるICT教育の未来像ー臨床参画法(CIM)による授業分析に関する考察2022

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      藤女子大学人間生活学部紀要

      Volume: 59 Pages: 21-34

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] コミュニケーション力を高めるために2021

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      教育振興(北海道教育振興会機関誌)

      Volume: 534 Pages: 6-7

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] レジリエンスの向上について2021

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      教育振興(北海道教育振興会機関誌)

      Volume: 536 Pages: 6-7

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 生徒理解を深める叡智と思慮深さー存在論的承認2021

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      教育振興(北海道教育振興会機関誌)

      Volume: 540 Pages: 4-5

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 創造力の源泉としての語り合い2021

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      教育振興(北海道教育振興会機関誌)

      Volume: 542 Pages: 4-5

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 保幼小連携・接続の担い手(エデュケーター)に求められる専門性:北欧の「ナラティブ・ラーニング」の試み2021

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      全国保育問題研究協議会『季刊保育問題研究』

      Volume: 307 Pages: 35-49

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 物語を紡ぐ ナラティブ・カリキュラム2020

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      公益社団法人全国私立保育園連盟『保育通信』

      Volume: 783 Pages: 24-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ウェルビーイングの哲学と保幼小接続2020

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      公益社団法人全国私立保育園連盟『保育通信』

      Volume: 782 Pages: 24-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ナラティブ・ラーニングの詩学: 聴き合い、語り合い、祈る思いで希望を紡ぐ2020

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      NPO法人お茶の水児童教育研究会『児童教育』

      Volume: 31 Pages: 1-4

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ナラティヴラーニングの射程とその展開可能性:芸術的イメージ体験と即興詩人のアート2023

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 臨床教育学研究の国際的環境:黎明期におけるアカデミックな探索の軌跡2022

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ナラティブ・ラーニングの詩学ー関係論的存在論(relational ontology)と臨床教育学の問い2022

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本発達心理学会 第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ヴィゴツキー理論のオントロジカルな展開と臨床教育学の未来2021

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本臨床教育学会 第12回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 生徒指導2023

    • Author(s)
      庄井良信
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762028436
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 問いからはじめる教育学(改訂版)2022

    • Author(s)
      勝野正章・庄井良信
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      4641151067
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] これからの教職論ー教職課程コアカリキュラム対応で基礎から学ぶ2022

    • Author(s)
      庄井良信(大家まゆみ・本田伊克編)
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779516528
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi