• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and development of a core curriculum for teacher-training courses based on the subject characteristics of mathematics

Research Project

Project/Area Number 20K02843
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Sasa Hiroyuki  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30315387)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教職課程コアカリキュラム / 教科特性 / 非認知能力 / 教員養成カリキュラム / 非認知的能力
Outline of Research at the Start

平成29年11月に教職課程コアカリキュラムが提示されたが,教科の指導法に関するコアカリキュラムは,教科の指導法一般について必要な知識や技能を示したレベルにとどまっており,今後,教科特性や教師が備えておくべき非認知的能力の特性にも考慮したより具体的な教職課程コアカリキュラムへの改善が必要である.
そこで,本研究では,算数・数学科の教科特性及びその指導に関わる非認知的能力の特性に着目した教職課程コアカリキュラムを研究・開発することを目的とする.なお,本研究は,算数・数学科の指導に関する知識・技能等の認知的特性だけでなく,非認知的能力に着目した教員養成カリキュラムの開発を目指す.

Outline of Final Research Achievements

To develop a core curriculum for teacher training courses based on the characteristics of mathematics subjects, I interviewed teachers of mathematics education at teacher training colleges and examined the relationship between subject content and subject teaching methods. In addition, I investigated and analyzed the development of non-cognitive abilities, and examined how teachers are trying to grasp the non-cognitive abilities of children.
Based on these results, it is suggested that for the development of a core curriculum for teaching mathematics, it is necessary to aim at integrating the content of the subject matter and the teaching methods of the subject matter. It is also clear that it is necessary to consider the development of students' non-cognitive abilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現行の教科の指導法に関する科目の教職課程コアカリキュラムは,教科特性によらず一般的な記述になっているが,算数・数学科という教科特性を踏まえたコアカリキュラムとするために,教科の専門的事項に関する科目と教科の指導法に関する科目の融合的な扱いの必要性や非認知能力の育成に向けた事項を含めることの必要性を明らかにすることができた。これらの知見は,教科特性を踏まえた教職課程コアカリキュラムの開発の基盤となる考え方であり,具体化に向けた成果であるといえる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師の評価 ―算数科の領域「数と計算」における評価の特徴―2022

    • Author(s)
      榎本哲士,中川裕之,佐々祐之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第10回春期研究大会論文集

      Volume: 10 Pages: 39-46

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「教科内容の大命」における取組みとその実際-数学科教師に必要な指導内容に関する知識の形成に向けた講義の事例-2022

    • Author(s)
      榎本哲士,佐々祐之,種市信裕,堀俊介
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 第12号 Pages: 7-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] “教員養成学”を基盤とした教職大学院のカリキュラム開発~デザイン科学を視点とした基本理念の構築とその具体化~2022

    • Author(s)
      佐々祐之,小野寺基史,姫野完治,田口哲,佐川正人
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 第12号 Pages: 15-24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Japanese teachers’ mental readiness for online teaching of mathematics following unexpected school closures2021

    • Author(s)
      Taro Fujita, Hiroyuki Nakagawa, Hiroyuki Sasa, Satoshi Enomoto, Mitsunori Yatsuka, Mikio Miyazaki
    • Journal Title

      International Journal of Mathematical Education in Science and Technology

      Volume: Ahead of print Pages: 1-20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師の評価:「正の数・負の数」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      中川裕之,佐々祐之,榎本哲士
    • Journal Title

      日本数学教育学会第8回春期研究大会論文集 創成型課題研究の部

      Volume: 8 Pages: 255-262

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成学を基盤とした教職大学院のカリキュラム開発(Ⅱ)-教職大学院における研究指導と実践論文の在り方-2020

    • Author(s)
      佐々祐之,小野寺基史,姫野完治,川俣智路,安川禎亮,佐川正人
    • Journal Title

      令和2年度日本教育大学協会研究集会発表資料集

      Volume: - Pages: 76-79

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師の評価 ―算数科の領域「数と計算」における評価の特徴―2022

    • Author(s)
      榎本哲士,中川裕之,佐々祐
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師の評価:「正の数・負の数」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      中川裕之,佐々祐之,榎本哲士
    • Organizer
      日本数学教育学会第8回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成学を基盤とした教職大学院のカリキュラム開発(Ⅱ)-教職大学院における研究指導と実践論文の在り方-2020

    • Author(s)
      佐々祐之,小野寺基史,姫野完治,川俣智路,安川禎亮,佐川正人
    • Organizer
      令和2年度日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi