• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of curriculum management skills development support system for educational curriculum open to society

Research Project

Project/Area Number 20K02854
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

MATSUMOTO Kin-ya  三重大学, 教育学部, 教授 (10239098)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 守山 紗弥加  三重大学, 教養教育院, 特任講師(教育担当) (50701439)
後藤 太一郎  三重大学, 教育学部, 特任教授(教育担当) (90183813)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsカリキュラムマネジメント / 支援システム / 教科横断教材 / フレームワーク / 探究学習 / 探求学習 / STEAM教育
Outline of Research at the Start

教科横断的なカリキュラム・マネジメント力を育成する方法を探究することを目的とする。
まず、環境教育・エネルギ教育を含む消費者教育の視点から、「ひととものとの関係」を中心とした総合的なカリキュラムを組み立てるための俯瞰マップを開発し、そのカリキュラムに相応しい横断的な教材について、国内外での先進的な取り組みを調査するとともに新たな開発も行う。それら先進事例や開発した教材を分析するためのツール(フレームワーク)を提案し、それぞれの教材で育成される資質・能力を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

With the aim of developing a method to develop cross-curriculum management skills, we developed tools to consider curriculum organization, teaching material development and analysis support, and curriculum sequence.
In order to verify the effectiveness of the developed tools, we conducted activities using these tools in classes and in-service teacher training sessions at Faculty of Education Mie University and Graduate School of Teacher Education, and conducted evaluations and analyses.
In addition, we investigated the current state of cross-curricular education (STEM education) overseas, and conducted a comparative investigation of the current state of STEAM education in Japan. Furthermore, we collaborated with the Japan Society of Industrial Technology Education STEAM Education Research Project and carried out activities to popularize STEAM education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現職教員の多くが教科横断的な被教育経験がない中で、「社会に開かれた教育課程」を実現することが求められているため、カリキュラム編成を行うための具体的な方法を開発し提供したことの意義は大きいと考える。また、教科横断的な教育に関する国内外の比較研究から、日本の教育の課題を明らかにすることが出来た点も重要な成果と考える。
具体的なツール・方法を開発するだけでなく、実際の教員養成授業における実践や現職教員の研修の場でのワークショップを通して、その実用性を評価したこと、さらに教科横断型のSTEAM教育の普及を図る活動を展開したことは、本研究成果を実社会に還元するものとして意義があると考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 8 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 曖昧な情報を捉えるための感性を育む教材の開発2024

    • Author(s)
      守山紗弥加・松本金矢
    • Journal Title

      感性哲学

      Volume: 13

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Integration of "Monodukuri (Value-added Manufacturing)" and "Kotodukuri (Value Creation)": Musicking in Family Support Activities2023

    • Author(s)
      根津 知佳子、松本 金矢
    • Journal Title

      日本女子大学紀要. 家政学部 = Journal. Human Sciences and Design

      Volume: 70 Pages: 9-18

    • DOI

      10.57483/00003588

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1133/00003588/

    • Year and Date
      2023-03-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 心電図測定を取り入れた高校生物における「心臓の活動調節」の学習2023

    • Author(s)
      水谷友美・深澤慎吾・後藤太一郎
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 74 Pages: 29-34

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校におけるメダカ稚魚を用いた心臓の観察に関する実践的研究2023

    • Author(s)
      後藤太一郎・大西雄大・前田昌志
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 74 Pages: 9-14

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 三重ジュニアドクター事業におけるメンター活動を通した学生の学び2023

    • Author(s)
      守山紗弥加・松本金矢・後藤太一郎
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 74 Pages: 69-76

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 探究的な学習が生まれる空間2022

    • Author(s)
      杉澤学、松本金矢、守山紗弥加
    • Journal Title

      感性哲学

      Volume: 12 Pages: 21-41

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 探究的な学びを支えるカリキュラム開発・分析 支援 ツールの提案2021

    • Author(s)
      吉川大貴、松本金矢、中西康雅、守山紗弥加
    • Journal Title

      三重大学高等教育研究

      Volume: 27 Pages: 45-56

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 栄養と吸収の学習に関する問題解決型授業の開発2021

    • Author(s)
      佐藤有紗、東啓太、岡﨑こころ、市川俊輔、後藤太一郎
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 72 Pages: 57-67

    • NAID

      120007145949

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生活における「もの」との関わりに求められる感性2020

    • Author(s)
      松本金矢、守山紗弥加
    • Journal Title

      感性哲学

      Volume: 11 Pages: 57-71

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成学部の学生のためのニュージーランド海外教育研修2020

    • Author(s)
      後藤太一郎
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 26 Pages: 6-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 新しい時代の学習を支える感性2024

    • Author(s)
      守山紗弥加・松本金矢
    • Organizer
      第19回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 参加者との対話が生み出す教育イベントの意義2023

    • Author(s)
      松本金矢・守山紗弥加
    • Organizer
      第25回日本感性工学会大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] メダカを用いた運動と脾臓の収縮に関する研究2023

    • Author(s)
      生川雄大・後藤太一郎
    • Organizer
      日本生物教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 曖昧な情報を捉えるための感性を育む教材の開発Ⅱ2023

    • Author(s)
      守山紗弥加、松本金矢
    • Organizer
      日本感性工学会第18回春季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 曖昧な情報を捉えるための感性を育む教材の開発2022

    • Author(s)
      守山紗弥加、松本金矢
    • Organizer
      日本感性工学会第24回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 探究的な学習が生まれる空間2022

    • Author(s)
      杉澤学、松本金矢、守山紗弥加
    • Organizer
      日本感性工学会第17回春季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] メダカの心電図測定を用いた心臓の活動調節に関する学習2021

    • Author(s)
      遠藤ありさ、深澤健吾、後藤太一郎
    • Organizer
      日本生物教育学会 第105回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 探究学習のための授業構成を考慮したカリキュラム支援ツールの提案2020

    • Author(s)
      吉川大貴、松本金矢、中西康雅
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第63回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi