• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of organizing Instructional Rounds beyond schools for teachers' professional development

Research Project

Project/Area Number 20K02856
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

Miyahashi Sayuri  和歌山大学, 教育学部, 准教授 (80461375)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 豊田 充崇  和歌山大学, 教育学部, 教授 (60346327)
廣瀬 真琴  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (70530913)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
KeywordsInstructional Rounds / 授業研究 / 現職教育 / 小規模校 / 教職大学院 / インストラクショナル・ラウンズ / 学校間連携 / ミドルリーダー育成 / 小規模校連携 / 若手教員の育成支援 / メンターシステム / ミドル・リーダー育成
Outline of Research at the Start

本研究は,学校が小規模校化した地域の教育課題にこたえるため,インストラクショナル・ラウンズ(学校間連携型授業研究)を行うことで,(1)学校間で連携した授業研究を行うことを通して,学校を超えたメンターシステムを構築し,若手教員の支援を拡充できるかを検証することを目的とする.また,(2)現職院生が研究に協力することで学校間連携型の授業研究を経験することによって,ミドル・リーダーや管理職として校内研究をマネジメントするための力量が形成されるかについて明らかにする.

Outline of Final Research Achievements

In this study, the first purpose was to construct a mentor system across schools in the region using the method of Instructional Rounds. From the survey results, it found that about two times a year on average, the classroom teachers had the opportunities to conduct research on teaching materials, and that they were able to collaborate across schools for lesson design. Also, based on the analysis results of the lesson study using IR, it was clarified that professional development in the wake of IR was implemented and utilized the analysis results in each school.
The second purpose was to provide practical learning to graduate students, who are also in-service teachers, involved in this research. Regarding this point, it became clear that graduate students participate in IR from the viewpoint of school improvement or management of the school research and work on IR as a practical training while connecting it with theoretical learning at graduate school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ひとつの地域で小規模校同士をつないで、協同的に学び合う研修システムとして本研究が機能したことにより、研究協力校の現職教育に寄与し、学校が連携する現職教育を実現することができた。このことは、地方都市で増えている小規模校が、リソースの少なさゆえに研修機会や研修内容が限られるという課題を解決するための示唆を与えたと言える。また、教職大学院の院生が実習として本研究に参加することで、大学院での理論的な学びとIRを用いた授業研究の実践とつなげることができることが明らかとなり、教職大学院の実習指導や今後のカリキュラム開発への可能性を広げることができた。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (12 results) (of which Open Access: 12 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 有田川町内における学校循環型授業研究の継続的発展に向けて2023

    • Author(s)
      宮橋小百合・南垣内智宏・柏野貴之・他
    • Journal Title

      2022年度和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書

      Volume: 2022年度 Pages: 162-166

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本におけるSchool-Based Instructional Rounds のモデル開発に向けた基礎的研究2023

    • Author(s)
      廣瀬真琴
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要. 教育科学編

      Volume: 74 Pages: 207-219

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 有田川町内における学校循環型授業研究の発展2022

    • Author(s)
      宮橋 小百合・南垣内 智宏・川岸 俊夫・安井 健晃・嶋田 成暁・古川 弘樹・山田 沙紀・坂本 利文・平松 朝子・小切 佳生・寺中 誠・森 早百合・福井 健太
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書

      Volume: 2021 Pages: 207-212

    • DOI

      10.19002/wadaikzsh.2021.207

    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2004353

    • Year and Date
      2022-02-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ライフヒストリー法を用いたミドル・リーダー対象の授業科目の開発:管理職経験者へのインタビュー調査から2022

    • Author(s)
      宮橋小百合・二宮衆一・他
    • Journal Title

      学校教育実践研究

      Volume: 7 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教職大学院実習科目「小規模校実習」の成果と課題2022

    • Author(s)
      宮橋小百合・豊田充崇・中田善夫
    • Journal Title

      学校教育実践研究

      Volume: 7 Pages: 11-18

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員にとっての「個別最適な学び」を支援する現職教育体制の構築-分散型リーダーシップの構築に向けた研究主任の取り組み2022

    • Author(s)
      伊藤崇裕・宮橋小百合
    • Journal Title

      学校教育実践研究

      Volume: 7 Pages: 31-38

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教職大学院におけるナラティヴ・アプローチの試み : 「学校における実習」の省察活動の充実に向けて2022

    • Author(s)
      小久保 博幸・廣瀬 真琴・上仮屋 祐介
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 31 Pages: 134-143

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Adapted idea of the Training Program of Novice Teachers to COVID-19 Calamity, and the Achievement.2021

    • Author(s)
      藤本禎男・宮橋小百合
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要 : 学校教育実践研究

      Volume: 5 Pages: 63-71

    • DOI

      10.19002/AA12779311.5.63

    • NAID

      120007019825

    • ISSN
      2432678X
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2005727

    • Year and Date
      2021-03-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Analyzing Teaching and Learning Processes of Moral Education Lessons to Encourage Students to Internalize Moral Values and to Put them into Action2021

    • Author(s)
      伊澤真佐子・宮橋小百合
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要 : 学校教育実践研究

      Volume: 5 Pages: 73-80

    • DOI

      10.19002/AA12779311.5.73

    • NAID

      120007019826

    • ISSN
      2432678X
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2005728

    • Year and Date
      2021-03-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Study on the Science Lessons Using a Rubric on the Experiment Planning at a Lower Secondary School2021

    • Author(s)
      松尾佑樹・宮橋小百合
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要 : 学校教育実践研究

      Volume: 5 Pages: 81-88

    • DOI

      10.19002/AA12779311.5.81

    • NAID

      120007019827

    • ISSN
      2432678X
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2005729

    • Year and Date
      2021-03-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 有田川町内における学校循環型授業研究の推進2021

    • Author(s)
      宮橋小百合・川岸 俊夫・安井 健晃・九鬼 正志・古川 弘樹・服部 真子・川口 久仁・寺中 誠
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書

      Volume: 2020 Pages: 196-201

    • DOI

      10.19002/wadaikzsh.2020.196

    • NAID

      120007019847

    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2004301

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Study on the Educational Practices to Create and Promote the Students’Peer Relationships in a Japanese University : Interviews for Graduates who had experienced Peer-Leaders2021

    • Author(s)
      宮橋小百合
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 71 Pages: 51-56

    • DOI

      10.19002/AN00257966.71.51

    • NAID

      120006959982

    • ISSN
      13425331
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2003119

    • Year and Date
      2021-02-08
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教職大学院の現職院生を対象とした実習科目の取組み:Instructional Roundsの活用2022

    • Author(s)
      宮橋小百合・廣瀬真琴
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Instructional Rounds を用いた小規模校間における若手教員育成の組織化に関する検討2021

    • Author(s)
      宮橋小百合
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Instructional Roundsを用いた小規模校間における 初任者育成の組織化に関する検討2020

    • Author(s)
      宮橋小百合・廣瀬真琴・木原俊之・深見俊崇
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教師のレジリエンスを高めるフレームワーク2020

    • Author(s)
      深見 俊崇・廣瀬真琴・木原俊之・島田希
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762831190
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-03-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi