• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Methods and Challenges of Teaching to Increase Competency in Evidence-Based Physical Education Classes

Research Project

Project/Area Number 20K02857
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

HARA Yuichi  岡山大学, 教育学域, 准教授 (80550269)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords体育授業 / エビデンス / コンピテンシー / ゲーム論 / スポーツ共創
Outline of Research at the Start

本研究は、豊かなスポーツライフ実践者が有するコンピテンシーを明らかにした上で、授業研究を通して小学校体育科で育成する際に、エビデンスに基づく教育であるEBEの視点から実践的有用性を検証する事である。このEBEの活用については、森・江澤(2019)らが精力的に学校現場で取り組んでいるところであるが、体育授業においてはまだ取り組まれていない。そこで、本研究ではすでに精力的に取り組まれているEPPI-centreやWWCのデータベースを中心に国内外の研究データを集約し、体育授業に活用可能なデータベースを作成する。さらに、このエビデンスの活用方法を実証的に研究し、その成果と課題を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the competencies possessed by rich sports life practitioners, and then to examine their practical usefulness from the perspective of evidence-based education when developing them in elementary school physical education through classroom research. First, we clarified how evidence related to physical education in Japan is handled and its issues, and organized evidence studies in other countries. In addition, a new theory of teaching that enables students to develop the competencies that rich sports life practitioners possess was derived from the game theory. Furthermore, we were able to empirically demonstrate the competencies that can be developed in physical education classes based on game theory. In conclusion, the possibility of new physical education classes based on game theory was examined from both theoretical and empirical perspectives.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1980年代から体育は、生涯スポーツを理念として営まれてきた。その際に、プレイ論にもとづき授業が展開されてきたが、成人スポーツ実施率はウォーキングを除けば数パーセントに留まっている。このような現状に対し、豊かなスポーツライフの実践者が有しているコンピテンシーをインタビュー調査等から明らかにした。その結果、エリアサービス、プログラムサービス、クラブサービス、イベントサービスに関わって教師や学校が準備してきたものを獲得する必要性が示された。体育政策に関わったエビデンスの課題とこれらのコンピテンシーを身につけるためのゲーム論に基づいた新たな授業論を導き出すことができた点が本研究の学術的意義である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 4 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 低学年児童が遊び方を工夫する契機2024

    • Author(s)
      白石翔・紺谷遼太郎・原祐一・松本大輔
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 47 Pages: 43-55

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Physical Education Classes based on “KOTO”2022

    • Author(s)
      木村翔太、松本大輔、宮坂雄悟、原祐一
    • Journal Title

      西九州大学子ども学部紀要 = Journal of Children's Studies of Nishikyushu University

      Volume: 13 Issue: 13 Pages: 1-8

    • DOI

      10.20830/00000225

    • ISSN
      2434-8791
    • URL

      https://nisikyu-u.repo.nii.ac.jp/records/255

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Patterns of Consensus Building in Research Meetings for Elementary-School Physical Education Teachers: Focusing on Problem Solving Situations2022

    • Author(s)
      白石翔、原祐一、梶山周
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 12 Pages: 87-101

    • DOI

      10.18926/CTED/63300

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/63300

    • Year and Date
      2022-03-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「ゲーム」としてのスポーツ-つながる場のデザイン-2022

    • Author(s)
      原祐一
    • Journal Title

      スポーツ社会学研究

      Volume: 第30巻2号 Pages: 25-38

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] “強いつながり”と“弱いつながり”-豊かなスポーツライフの実現に向けて-2022

    • Author(s)
      原祐一
    • Journal Title

      『体育科教育』

      Volume: 第69巻第12号 Pages: 24-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] “KNOWLEDGE CREATION” in the “Comprehensive Learning Period” : Possibilities and Challenges in Making Sports Culture Themes2021

    • Author(s)
      原 祐一、木村 翔太、松本 大輔、宮坂 雄悟
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 177 Pages: 77-84

    • DOI

      10.18926/bgeou/62432

    • NAID

      120007147376

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/62432

    • Year and Date
      2021-08-26
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 制度としての「体育」の社会的変容―対象を見失う?「体育社会学」の転機―2021

    • Author(s)
      原 祐一, 高井 昌吏, 市井 吉興, 髙橋 義雄, 松田 恵示
    • Journal Title

      年報体育社会学

      Volume: 2 Pages: 1-26

    • NAID

      130008038195

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学校体育をめぐる政策とエビデンス -授業は何にもとづいてなされるのか2023

    • Author(s)
      原祐一
    • Organizer
      日本体育社会学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 体育授業におけるルールづくり学習再考-構成的ルールと技能ルールの違いに着目して2023

    • Author(s)
      白石翔・紺谷遼太郎・原祐一・部矢有紀
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] コトの共有から広がる児童の思考 ~小学2年生のマットを使った運動遊びを通して~2022

    • Author(s)
      白石翔・原祐一・松本大輔
    • Organizer
      日本体育科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 政策としての「豊かなスポーツライフ」 ―アウトカムの不透明さは何を問わなくなったのか―2022

    • Author(s)
      原祐一
    • Organizer
      日本スポーツ社会学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 豊かなスポーツライフを実現するコンピテンシー2021

    • Author(s)
      原祐一
    • Organizer
      日本体育・スポーツ・健康学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] スポーツをめぐるEBPMの潮流とスポーツ社会学の役割2021

    • Author(s)
      原祐一
    • Organizer
      スポーツ社会学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 新たなスポーツの潮流は近代教育と決別か融合か2021

    • Author(s)
      原祐一
    • Organizer
      スポーツ社会学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 第4次産業革命と技術革新による学校体育のゆらぎ2020

    • Author(s)
      原祐一
    • Organizer
      日本体育学会体育社会学専門領域研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 体育原理2024

    • Author(s)
      高橋徹編著 分担執筆原祐一
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      株式会社みらい
    • ISBN
      9784860156244
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教育科学を考える2023

    • Author(s)
      小川容子、松多信尚、清田哲男、原祐一、木村功、他27人
    • Total Pages
      369
    • Publisher
      岡山大学出版
    • ISBN
      9784904228777
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 子どもが問いを生み出す時間-総合的な学習の時間の指導を考える-2022

    • Author(s)
      桑原敏典、清田哲男、原祐一、他10名
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      日本文教出版
    • ISBN
      9784536601306
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi