• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of Childcare Activity Proposals that Activate Young Children's Verbal Communication

Research Project

Project/Area Number 20K02868
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKobe Shinwa Women's University

Principal Investigator

Takahashi Kazuo  神戸親和女子大学, 教育学部, 教授 (10584170)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 須増 啓之  神戸親和女子大学, 教育学部, 講師 (10869712)
白波瀬 達也  大阪成蹊大学, 教育学部, 准教授 (90512385)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords言葉 / 幼児 / 発話 / 会話 / 造形表現活動 / 幼児の発話 / 保育者の支援 / 保育者 / 言語表現活動 / 言葉による伝え合い
Outline of Research at the Start

幼児は様々な活動を通して表現することを楽しむ。様々な表現があるが、特に他者と協働する場合には言葉を用いる。その幼児同士の伝え合いは、就学期以降に必要不可欠とされるコミュニケーション力の基礎となる。
そのため、保幼小の連携という視点からも、保育現場では幼児同士の会話を豊かにする仕組みを有した保育活動の設計が求められている。
本研究は、幼児の表現活動において幼児同士の話し合いが誘発される過程を分析し、コミュニケーションが活性化する仕組みを取り入れた保育活動案を提案することを目指す。さらに、保育現場で活躍する保育者が実際に活用できる保育活動案として還元することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The acquisition of language in early childhood has a significant impact on a child's development. Therefore, the purpose of this study was to examine the specific types of childcare activities that activate infant conversation, or verbal communication.
Since previous research has shown that young children tend to maintain their concentration during expressive modeling activities, we conducted an analysis focusing on young children's speech and conversation during expressive modeling activities. As a result, it was understood that children's conversation is activated especially in the plastic arts activities where the attractiveness of the materials attracts their interest.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

幼児の言葉による伝え合いが活性化する保育活動案として造形表現活動に注目し、幼児にとって素材に魅力があるスライム遊び、トイレットペーパー遊び、段ボール遊び、木切れ遊びを実証実験で取り上げ実践した。それぞれの活動において、幼児の集中力は継続し、各年齢段階に応じた発話が生まれていた。さらにその発話は、活動を通して幼児と保育者、または幼児同士で会話へと発展することが分かった。つまり、造形表現活動は幼児の言葉による伝え合いを活性することができる側面があり、就学期に必要不可欠となる言葉の力の基礎基本を獲得することができる、より良い機会となることが理解できた。以上が、本研究の学術的意義・社会的意義である。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 子どもを惹きつける素材を使った保育活動-幼児の発達の違いによる言動の特徴に注目して-2023

    • Author(s)
      高橋一夫、須増啓之、白波瀬達也
    • Journal Title

      神戸親和女子大学 児童教育学研究

      Volume: 42 Pages: 103-116

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児同士の会話が生み出される保育活動-子どもたちが自発的に考えることができる契機を含む活動とは-2022

    • Author(s)
      高橋一夫、須増啓之、白波瀬達也
    • Journal Title

      神戸親和女子大学児童教育学研究

      Volume: 41 Pages: 71-80

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 伝え合いがもたらす幼児の造形表現に関する研究-つくりだす場の共有に着目して-2022

    • Author(s)
      白波瀬達也
    • Journal Title

      大阪成蹊教職研究

      Volume: 3 Pages: 43-50

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 活動時の位置による幼児同士の発話の相違-就学期への円滑な移行を支える新しい生活様式下の保育活動の視点から-2021

    • Author(s)
      高橋一夫、須増啓之、白波瀬達也
    • Journal Title

      神戸親和女子大学 児童教育学研究

      Volume: 40 Pages: 101-111

    • NAID

      120007169696

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 造形表現活動の発展に伴う幼児の発話の変化について2022

    • Author(s)
      高橋一夫、須増啓之
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 造形表現活動時における幼児の発話について-満三歳児クラスでの活動に注目して-2021

    • Author(s)
      高橋一夫
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の素話による粘土の造形表現ー伝え合いがもたらす造形活動に注目してー2021

    • Author(s)
      白波瀬達也
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育活動における幼児の言葉による伝え合い-幼児同士の位置関係による発話の相違-2020

    • Author(s)
      高橋一夫
    • Organizer
      関西教育学会 第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の発話を生み出す保育活動の枠組み-描画活動時の幼児同士の位置関係に注目して-2020

    • Author(s)
      高橋一夫
    • Organizer
      日本教師教育学会 第30回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi