• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Perspectives for Developing a Character Literacy Education Model Aimed at Fostering Self-directed Learning: Emphasizing Learners' Character Learning Strategies

Research Project

Project/Area Number 20K02883
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

Nagaoka Yuki  滋賀大学, 教育学系, 准教授 (90615915)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords国語科教育 / 文字教育 / 学習方略 / 国語教育
Outline of Research at the Start

国語科教育における文字学習は、学年が上がるほど学習者の自主学習に任せていく傾向にあるが、どのような文字学習方略を獲得することで自主学習を可能にしているのかという視点からの研究は十分に行われていない。そこで、本研究では、文字学習の系統性や学習者の実態に基づいて学習方略の検討を行い、学習者の自己学習力を育成するための文字教育の在り方について明らかにすることを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

This study investigated the following five points:1)Recent trends in research into character literacy education,2)The goals and curriculum of character literacy education,3)Current challenges into kanji education and romaji instruction,4)The topics in learning Japanese script and the guidelines for teaching it,5)Perspectives for developing a character literacy education model focused on fostering self-directed learning.
Through these considerations, I have suggested a framework for developing a character literacy education model based on the following two points:1)The goals and curriculum of character literacy education,2)Character learning strategies used by students in the process of reading and writing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

仮名文字、漢字、ローマ字など文字の種類ごとにその指導法について明らかにしていく文字教育研究の蓄積はあるが、文字の種類の枠組みを超えて学習者の自己学習力育成の視点から文字教育モデルを構築しようとする研究の蓄積は少ないため、それに関する基礎的な研究を行ったことが本研究の意義である。また、文字教育の目的と学習内容を把握することと関連して、ローマ字教育の目的の変遷や、現在の学校現場における学習内容の実際について調査に基づいて明らかにしたことは、今後ローマ字教育の在り方について検討する際の基礎的資料として活用できると考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 文字・表記の学習対象に関する検討―「規範」と「実用」の観点から2024

    • Author(s)
      長岡由記
    • Journal Title

      ランガージュ

      Volume: 2 Pages: 42-50

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「手書き」のメリット・デメリットから「書くこと」を問い直す2022

    • Author(s)
      長岡由記
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 875 Pages: 70-73

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校国語科におけるローマ字学習の意義と課題についての検討2022

    • Author(s)
      長岡由記
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 91 Pages: 18-26

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ローマ字の学習内容に関する検討2023

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      第145回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 文字の教育について考える―日本語表記の学習対象と日常生活における書き方2023

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      コモンズ・ランガージュ研究例会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校国語科における日本語表記の学習について―ローマ字表記の学習の目的・内容を中心に2023

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      令和5年度国語問題研究協議会「日本語をどう書くか」シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校国語科におけるローマ字学習について2022

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      文化審議会国語分科会 国語課題小委員会(第55回)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 【公開講座】漢字と文法の学習について改めて考える①今、漢字教育について問うべきことを探る―漢字の学習指導に関する課題2021

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      第141回全国大学国語教育学会(秋季大会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「Ⅴ日本語基礎事項の学習指導に関する研究の成果と展望-2仮名文字・ローマ字・表記の学習指導に関する研究の成果と展望」『国語科教育学研究の成果と展望Ⅲ』2022

    • Author(s)
      長岡由記(共著)
    • Total Pages
      581
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863276079
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi