• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research of Professional Development on Identity Formation and Growth based Teacher Educator

Research Project

Project/Area Number 20K02887
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Iwata Shotaro  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (50433090)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 齊藤 一彦  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (60413845)
関 耕二  鳥取大学, 地域学部, 准教授 (30508007)
嘉数 健悟  沖縄大学, 人文学部, 教授 (50612793)
白石 智也  広島文化学園大学, 人間健康学部, 助教 (00881822)
濱本 想子  名桜大学, 健康科学部, 助教 (10879836)
川口 諒  長崎純心大学, 人文学部, 講師 (90825043)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords体育科教育学 / 教師教育者 / アイデンティティ / 専門性開発 / 実証的研究 / 質的的研究 / 指導法に関する科目 / アイデンティティ形成
Outline of Research at the Start

近年,教師教育者にどのような資質能力が求められているか,そのための方略はどのようになっているのかなど,教師教育者のアイデンティティ形成や発達過程が問われている。折しも,「教職課程担当教員の資質能力の向上」(中教審答申,2015)の提言の元,具体的な方策が講じられなければ日本の教師教育改革(教職課程の質保証や現職研修の充実発展)は停滞化の一途を辿ることになることが危惧される。そのような中,本研究は,教師教育における喫緊の課題を解決するためのキーパーソンである「教師教育者(教職課程担当教員)の育成と成長」を解明していく斬新な研究として位置づけられる。

Outline of Final Research Achievements

The outcomes of this study are the following two points. (1) The study elucidated the reality of the unique concerns and conflicts of teacher educators engaged in "curriculum and instruction methods" from the perspective of professional learning, and clarified the importance of Professional Learning Community (PLC) in overcoming these concerns and conflicts. However, a longitudinal study of the transformation of teacher educators' professional identities continued to be needed. (2) The need to discuss more broadly applicable strategies for teacher educators' professional development was evident in the programming of this study's original FD/lesson study. It is also necessary to validate the teacher educator development program that was the result of this study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究には、以下の3点の学術的意義や社会的意義があるであろう。第1に、教科教育学の体系に教師教育者教育という新たな領域を加えることができ, 将来のわが国における教職大学院の拡充への貴重な示唆となる。第2に、これまで研究ベースの経験則と大学の研修事業(FD)に委ねられてきた教師教育者の育成を、エビデンス・ベースとした観点から合理化することができる。第3に、教師教育者を育成するプログラムやカリキュラムの提案を通して、教職課程を担当する大学教員や現職研修を支える教師教育者たちの質的改善に貢献することができる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 保育者養成校における学生の運動有能感と運動指導の心配に関する研究 : 学年の違いに着目して2023

    • Author(s)
      川口諒、生関文翔、前田一篤
    • Journal Title

      児童教育支援センター年報

      Volume: 17 Pages: 17-23

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 幼児教育現場における運動遊びに対する保育者の意識について2023

    • Author(s)
      大本優希、関耕二、岩田昌太郎、近藤剛
    • Journal Title

      地域教育学研究

      Volume: 15 Pages: 1-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Beginning Teacher Educators' Learning Experiences as Guidance Advisors in Physical Education Lesson Study2022

    • Author(s)
      Aodun Qiqige, Shotaro IWATA, Aiko HAMAMOTO
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 27-41

    • DOI

      10.18993/jcrdaen.25.1_27

    • ISSN
      1344-4808, 2424-1415
    • Year and Date
      2022-09-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Student teachers’ development through a first-time teaching practicum and challenges: a qualitative case study approach2022

    • Author(s)
      Kakazu Kengo、Kobayashi Minoru
    • Journal Title

      Journal of Education for Teaching

      Volume: - Issue: 3 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1080/02607476.2022.2104629

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Factors that facilitate and obstruct the dissemination of physical education lesson study in Peru2022

    • Author(s)
      Tomoya Shiraishi,Kazuhiko Saito,Alexander Kuga,Yoshimi Yamahira
    • Journal Title

      International Journal for Lesson and Learning Studies

      Volume: 11 Issue: 4 Pages: 275-289

    • DOI

      10.1108/ijlls-04-2022-0046

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保健体育教師の社会正義論入門2022

    • Author(s)
      岩田昌太郎・大城穂乃香
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 70(3) Pages: 30-33

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校体育にみる教科書の不在 (特集 教科書の中の体育・スポーツ)2021

    • Author(s)
      岩田昌太郎・嘉数健悟
    • Journal Title

      体育の科学

      Volume: 71 Pages: 694-698

    • NAID

      40022705560

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] What Do Foreign Researcher Notice about and Learn from Observing Japanese Lesson Study?2021

    • Author(s)
      敖敦其其格・岩田昌太郎・濱本想子
    • Journal Title

      The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 23-36

    • DOI

      10.18993/jcrdajp.44.1_23

    • ISSN
      0288-0334, 2424-1784
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「ポストコロナ社会」における保健体育の意義や課題に関する調査研究:A 県の商船高専を事例として2021

    • Author(s)
      岩田昌太郎・橋本真・柴山慧
    • Journal Title

      広島商船高等専門学校紀要

      Volume: 43 Pages: 53-65

    • NAID

      130008062983

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの「格差」問題へ「社会正義」を志向する保健体育はいかに貢献しうるか2021

    • Author(s)
      岩田昌太郎・大城穂乃香・磯村美菜子・松本ミユ・村上遥菜・敖敦其其格・濱本想子
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 65-73

    • NAID

      120007002516

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] The effect of physical education teacher training using “Lesson Study” in the Republic of Uganda:2020

    • Author(s)
      SHIRAISHI Tomoya、IWATA Shotaro、SAITO Kazuhiko
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 65 Issue: 0 Pages: 125-141

    • DOI

      10.5432/jjpehss.19085

    • NAID

      130007801623

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A case study on the characteristics and transformation of “knowledge in class” of student physical education teachers, focusing on reflection at follow-up meetings2020

    • Author(s)
      HAMAMOTO Aiko、IWATA Shotaro、SAITO Kazuhiko
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 65 Issue: 0 Pages: 53-71

    • DOI

      10.5432/jjpehss.19020

    • NAID

      130007798079

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教師教育者の専門性開発と教師教育者研究を考える2022

    • Author(s)
      岩田昌太郎
    • Organizer
      日本教育工学会SIG-TL 研究会 2022年12月13日
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 体育教師教育者の専門性開発とその研究動向の探究への誘い2022

    • Author(s)
      岩田昌太郎
    • Organizer
      第 67 回 山口県体育学会大会 特別講演 2022年12月18日
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「各教科の指導法」(保健体育)の授業検討を通した教師教育者の専門性開発―所属を超えた大学教員らによる協働的なセルフスタディ―2022

    • Author(s)
      濱本想子、中川麻衣子、前田一篤、川口諒、岩田昌太郎
    • Organizer
      日本教科教育学会第48回全国大会,2022年10月9日
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本はどのような体育科教育協力を展開してきたのか?:主要なカテゴリーの抽出とそれらの関連性の検討2022

    • Author(s)
      白石智也
    • Organizer
      国際開発学会第23回春季大会,2022年6月18日
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「スポーツ国際開発学」授業の効果の検証-海外志向性及びSfDに関する基礎知識に焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      白石智也
    • Organizer
      日本運動・スポーツ科学国際健康・スポーツ分科会第19回大会,2022年9月10日
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍におけるカンボジアのJICA海外協力隊の現状-体育科教育の普及に従事する体育隊員に着目して-2022

    • Author(s)
      山平芳美、木村寿一、齊藤一彦、白石智也
    • Organizer
      日本運動・スポーツ科学学会第29回大会,2022年6月12日
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Beginning Teacher Educators Learning Experiences as Guidance Advisors in Lesson Study on Physical Education.2021

    • Author(s)
      Aodun Qiqige, Aiko Hamamoto and Shotaro Iwata
    • Organizer
      ATEE (Association of Teacher Education in Europe) 2021. Paper Session 2.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Rethinking physical education teacher education curriculum in Japan: the perception of physical education teachers.2021

    • Author(s)
      Kengo Kakazu and Shotaro Iwata
    • Organizer
      AARE(Australian Association for Research in Education)2021 Conference. Poster Presentation.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Teacher Educators’ Involvements in School-based Lesson Study: A Case of Japan.2021

    • Author(s)
      Jongsung Kim , Shotaro Iwata, Hiromi Kawaguchi, Nariakira Yoshida, and Lee Kim Eng Christine
    • Organizer
      WALS(World Association of Lesson Studies)2021. Parallel Symposium Session.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 自律的活用を促進する保健体育科教員の専門職基準に関する研究―NBPTS策定基準の分析2020

    • Author(s)
      朝倉雅史・岩田昌太郎
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第40回大会(WEB大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育の未来デザイン:「コロナ」からこれからの教育を考える2022

    • Author(s)
      岩田昌太郎. 第7章 地域・学校・社会を「教育」でつなぐ視点―「学校休業」からの2年間を振り返る―. 広島大学教育ヴィジョン研究センター(EVRI) (著) 草原和博、吉田成章 (編集)
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Teacher Educators and their Professional Development; Learning from the Past, Looking to the Future. Ruben Vanderlinde, Kari Smith, Jean Murray & Mieke Lunenberg(eds.)2021

    • Author(s)
      Kusahara K. and Iwata S.
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      Routledge(Oxon & New York)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Lesson Study-based Teacher Education: The Potential of the Japanese Approach in Global Settings2021

    • Author(s)
      Jongsung Kim, Nariakira Yoshida, Shotaro Iwata and Hiromi Kawaguchi
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 体育科教育学研究ハンドブック2021

    • Author(s)
      岩田昌太郎
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ポスト・コロナの学校教育 教育者の応答と未来デザイン2020

    • Author(s)
      岩田昌太郎
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 体育授業のすゝめ2020

    • Author(s)
      岩田昌太郎
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      創文企画
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi