• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Measuring the effectiveness of camp therapy for children addicted to the Internet and games and developing a program for them

Research Project

Project/Area Number 20K02897
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKobe Shinwa Women's University

Principal Investigator

Kanayama Kenichi  神戸親和女子大学, 教育学部, 教授 (80405638)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹内 和雄  兵庫県立大学, 環境人間学部, 准教授 (10639058)
栗原 慎二  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (80363000)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsネット依存 / ゲーム依存 / 児童生徒 / キャンプ療法 / 教育モデル / ピアサポート / 効果測定 / 縦断的研究 / 縦断的追跡調査 / インターネット依存 / 大学生
Outline of Research at the Start

Ⅰ基礎調査(2020年)ネット・ゲーム依存の児童生徒が参加したキャンプ療法の効果の検討
Ⅱ縦断的追跡調査(2021-2022)キャンプ療法に参加したネット・ゲーム依存の児童生徒の3年間の縦断的追跡調査
Ⅲ海外実地調査(2020-2022)海外で実施されているネット依存改善のキャンプ療法の調査研究

Outline of Final Research Achievements

This research aims to measure the effectiveness of camp therapy for children addicted to the Internet and games and to develop a program for them. We attempted to establish a method for improving Internet and game addiction through camp therapy based on an educational rather than a medical model. The general medical model targets individual patients with doctors administering medication and psychotherapy. The educational model of this research targets groups in which university-student peer supporters provide real-experience activities and counseling. The educational model camp focuses on daily life, sleep time, irritable feelings, relationship with parents, school life, school attendance, grades and studies, internet usage time, internet billing, and mental conditions. The camp confirmed a specific level of satisfactory results.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「ネット・ゲーム依存のキャンプ療法」の論文は少なく、この分野の研究は萌芽期である。2018年、厚生労働省は病的なネット依存が疑われる中高生が5年間で52万人から93万人に急増したと発表した。それは中高生全体650万人の7人に1人が当たるが、有効な対応方法、改善プログラムの確立はできていない。2018年、世界保健機関(WHO)は、日常生活に支障をきたすゲーム依存症を「ゲーム障害」と認定し、日本ばかりでなく世界的な社会問題となった。本研究によりネット・ゲーム依存の教育モデルのキャンプ療法を確立し、他の教育機関でも活用できるプログラム開発により、青少年の健全育成に寄与することを最終的な目的とする。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 子どもたちの話し合いによるスマホ等の利用ルールづくり2020

    • Author(s)
      金山健一
    • Journal Title

      ほんの森出版

      Volume: 7月号 Pages: 10-13

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教師とSCのためのカウンセリング・テクニック22022

    • Author(s)
      編集 金山健一
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      ぎょうせい出版
    • ISBN
      9784324110690
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 夏休みのスマホ・ゲーム2022

    • Author(s)
      金山健一
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 読んでわかる臨床心理学2021

    • Author(s)
      伊東眞里、大島剛、金山健一、渡邉由己
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      サイエンス社
    • ISBN
      9784781915197
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi