• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collaborative Creativity and the Body: Bringing the Inclusion and Equity into the Music Classroom

Research Project

Project/Area Number 20K02900
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

今田 匡彦  弘前大学, 教育学部, 教授 (30333701)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 塚原 健太  琉球大学, 教育学部, 准教授 (00782426)
千葉 修平  青森明の星短期大学, 青森明の星短期大学, 講師 (00813429)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsサウンドスケープ / サウンド・エデュケーション / ユニヴァーサル・デザイン / インクルージョン / 身体性 / 幼・小・中・特別支援の協働 / 評価 / 幼・保・こ・小・中・特別支援の協働 / 小・中・特別支援の協働 / SDGs / 音楽創造 / インクルーシヴ教育 / 公共性 / 音楽教育
Outline of Research at the Start

本研究は、幼・保から小・中・特別支援学校までの多様な子どもたちが本来持っている身体性を基盤に、協働し新たな音楽を創造することを原理とした音楽教育プログラムの開発を目的とする。これまでの日本の音楽教育は、「西洋音楽」の「演奏技術」獲得を重視してきた。既成の音楽文化の音楽的普遍性の析出と継承とを教育プログラムの原理としたままでは、この規範を脱するのは難しい。現在の学校教育の本質的課題は、変化の激しい社会を生きる子どもたちの、異質な他者とともに新たな価値を創造していく資質・能力をいかに育んでいくかにある。子どもたちを、音楽の普遍性を創造する主体として位置付けた音楽教育プログラムの開発は急務である。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、幼・保から小・中・特別支援学校までの多様な子どもたちが、本来持っている身体性を基盤に、協働し新たなオンガクを創造することを原理とした音楽教育プログラムの開発を目的とする。これまでの日本の音楽教育は、「西洋音楽」の「演奏技術」を身に着けることを重視してきた。既成の限られた音楽文化(西洋音楽のみならず日本伝統音楽も含む)の音楽的普遍性の析出と継承とを教育原理としたままでは、この規範を脱することは難しい。2020年度から2022年度に実施した文献調査、アクション・リサーチを基盤として開発されたサウンドスケープとユニヴァーサル・デザインの融合による音楽教育プログラムを,2023年度は弘前大学教育学部附属中学校にて5回(1回2時間:50分×2)実施,また青森県八戸市の認定こども園においても継続的にプログラムを実施した。これらの実践記録を基にその評価方法についての検討も行った。これまでの研究成果を,Music in the Life, Life in the Music: The 14th Asia-Pacific Symposium for Music Education(韓国ソウル市),日本音楽教育学会第54回大会シンポジウム「音楽教育とウェルビーイング:次世代に芸術が果たす役割を考える」,同大会共同企画「子どもたちによるオンガクの創生を写し取る:インクルーシヴな音楽実践の評価について」(弘前大学),The 4th AFME International Conference 2024: The Role of Music Education for Humans and Society in the New Era(韓国ソウル市)等国内外の学会にて発表した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

中学校及び認定こども園での音楽教育プログラム実施と検証が継続的に行われたことにより、幼・保・小・中・特別支援学校を普遍的に貫くサウンドスケープとユニヴァーサル・デザインの融合による音楽教育創作プログラムの構築が成されるとともに,子どもたちの創作活動を評価するための理論構築を概ね達成することができた。また、The 14th Asia-Pacific Symposium for Music Education,日本音楽教育学会第54回大会,The 4th AFME International Conference 2024等で成果発表を行うことが出来た。これまでの研究成果をThe Routledge Companion to Teaching Music Composition in School(2023, Routledge), Music in the Life, Life in the Music: The 14th Asia-Pacific Symposium for Music Education Research Conference Proceedings, The 4th AFME International Conference 2024: The Role of Music Education for Humans and Society in the New Era Proceedingsに論文として掲載された。

Strategy for Future Research Activity

2024年度はこれまでの成果を,7月にSibelius Academy(Helsinki, Finland)で開催予定の the ISME Policy Commission seminar及び10月に玉川大学で開催予定の日本音楽教育学会第55回大会にて発表する予定である。また,認定こども園及び中学校での実践も継続して行うとともに評価についても更に検討する予定である。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (7 results) Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 8 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] National University of Tainan(その他の国・地域)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] The Education University of Hong Kong(中国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Korea National University of Education(韓国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Hanyang University(韓国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Korean National University of Education(韓国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] The Education University of Hong Kong(中国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] National University of Tainan(その他の国・地域)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Toward a sustainable music education for inclusion and equity2024

    • Author(s)
      Tadahiko Imada
    • Journal Title

      Australian Journal of Music Education

      Volume: 55-2 Pages: 22-30

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Considering well-being in music education based on the concepts of soundscape and post-modernity2024

    • Author(s)
      Tadahiko Imada
    • Journal Title

      The 4th AFME International Conference 2024: The Role of Music Education for Humans and Society in the New Era

      Volume: - Pages: 11-26

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] A Sheet of Paper Considered an Instrument2023

    • Author(s)
      Imada Tadahiko
    • Journal Title

      The Routledge Companion to Teaching Music Composition in Schools: International Perspectives

      Volume: - Pages: 206-221

    • DOI

      10.4324/9781003184317-19

    • ISBN
      9781003184317
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Music education and social inclusion: Resolving the dichotomy between aesthetics and ethics2023

    • Author(s)
      Tadahiko Imada,Kenta Tsukahara, Shuhei Chiba, Yohei Koeda
    • Journal Title

      Music in the Life, Life in the Music: The 14th Asia-Pacific Symposium for Music Education Research Conference Proceedings

      Volume: - Pages: 284-292

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Universal DesignとSocial Inclusionー音楽教育による審美vs倫理の解消2023

    • Author(s)
      今田匡彦、塚原健太、小枝洋平、千葉修平
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 52-2 Pages: 76-77

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科教育から考えるロゴスの内と外:子どもたちによるオンガクの創生2023

    • Author(s)
      今田匡彦
    • Journal Title

      東北学院大学教育学科論集

      Volume: 5 Pages: 86-87

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Music Education and the SDGs: How Can Inclusion and Equity Be Brought into the Music Classroom?2022

    • Author(s)
      Tadahiko Imada
    • Journal Title

      Proceedings of the 21st International Seminar of the ISME Commission on Policy: Culture, Media and Education

      Volume: - Pages: 56-63

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Considering the Importance of Solitude: Music Education in the COVID-19 Pandemic2022

    • Author(s)
      Tadahiko Imada
    • Journal Title

      Proceedings of the 21st International Seminar of the ISME Commission on Policy: Culture, Media and Education

      Volume: - Pages: 19-25

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ロゴスの向こう側を聴く:サウンドスケープと子どもたちのオンガク2022

    • Author(s)
      今田匡彦
    • Journal Title

      日本サウンドスケープ協会誌:サウンドスケープ

      Volume: 22 Pages: 23-39

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Exploring the Inclusion and Equity in Music Education2021

    • Author(s)
      Tadahiko Imada, Kenta Tsukahara, Shuhei Chiba, Yohei Koeda
    • Journal Title

      Exploring Possibilities and Alternatives in a Changing Future: Proceedings of the 13th Asia-Pacific Symposium for Music Education Research

      Volume: - Pages: 321-327

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ロゴスを超えて:サウンドスケープを基盤とした子どもたちのオンガク2021

    • Author(s)
      今田匡彦
    • Journal Title

      日本サウンドスケープ協会2021年度秋季研究発表会論文集

      Volume: - Pages: 21-26

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Soundscape Design, Sound Education and Social Inclusion as a New Curriculum Policy in Music2020

    • Author(s)
      Tadahiko Imada
    • Journal Title

      Proceedings of the 20th International Seminar of the ISME Commission on Policy: Culture, Media and Education Virtual Conference

      Volume: - Pages: 101-107

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Considering well-being in music education based on the concepts of soundscape and post-modernity2024

    • Author(s)
      Tadahiko Imada
    • Organizer
      The 4h AFME International Conference 2024
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Music education and social inclusion: Resolving the dichotomy between aesthetics and ethics2023

    • Author(s)
      Tadahiko Imada , Kenta Tsukahara , Shuhei Chiba , Yohei Koeda
    • Organizer
      The 14th Asia-Pacific Symposium for Music Education Research
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Achieving “Well-being” through Music Education in the Post-pandemic Era2023

    • Author(s)
      Hung-Pai Chen , Tadahiko Imada , Joo Hyun Kang , Pan Hang Tang
    • Organizer
      The 14th Asia-Pacific Symposium for Music Education
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもたちによるオンガクの創生を写し取る:インクルーシヴな音楽実践の評価について2023

    • Author(s)
      今田匡彦, 塚原健太,千葉修平,小枝洋平
    • Organizer
      日本音楽教育学会第54回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽教育とウェルビーイング:次世代に芸術が果たす役割を考える2023

    • Author(s)
      小沼純一,松永加也子,沼田里衣,髙橋憲人,今田匡彦
    • Organizer
      日本音楽教育学会第54回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] The Concept of Soundscape as a Bridge between the Senses and Thoughts2023

    • Author(s)
      Tadahiko Imada
    • Organizer
      The First International Seminar on Soundscape: Connecting Korea and Japan through Acoustic Ecology
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] サウンド・エデュケーションの多様性2023

    • Author(s)
      今田匡彦
    • Organizer
      Sound Education Seminar 2022-2024
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Considering the Importance of Solitude: Music Education in the COVID-19 Pandemic2022

    • Author(s)
      Tadahiko Imada
    • Organizer
      the 21st International Seminar of the ISME Commission on Policy: Culture, Media and Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Music Education and the SDGs: How Can Inclusion and Equity Be Brought into the Music Classroom?2022

    • Author(s)
      Tadahiko Imada
    • Organizer
      the 21st International Seminar of the ISME Commission on Policy: Culture, Media and Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教科教育から考えるロゴスの内と外:子どもたちによるオンガクの創生2022

    • Author(s)
      今田匡彦
    • Organizer
      2022年度東北学院大学教育学科連続公開講義:教科教育から考えるロゴスの内と外
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Universal DesignとSocial Inclusionー音楽教育による審美vs倫理の解消2022

    • Author(s)
      今田匡彦、塚原健太、小枝洋平、千葉修平
    • Organizer
      日本音楽教育学会第53回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Exploring the Inclusion and Equity in Music Education2021

    • Author(s)
      Tadahiko Imada, Kenta Tsukahara, Shuhei Chiba, Yohei Koeda
    • Organizer
      the 13th Asia-Pacific Symposium for Music Education Research
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ロゴスを超えて:サウンドスケープを基盤とした子どもたちのオンガク2021

    • Author(s)
      今田匡彦
    • Organizer
      日本サウンドスケープ協会2021年度秋季研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Possibilities and Alternatives in the Pandemic: Music Education in Hong Kong, Japan, Korea, and Taiwan2021

    • Author(s)
      Hung-Pai Chen, Tadahiko Imada, Pan-Hang Tang, Joo Hyun Kang
    • Organizer
      the 13th Asia-Pacific Symposium for Music Education Research
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Soundscape Design, Sound Education and Social Inclusion as a New Curriculum Policy in Music2020

    • Author(s)
      Tadahiko Imada
    • Organizer
      The 20th International Seminar of the Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media, Virtual Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 身体,インクルージョン,音楽教育:創造性について2020

    • Author(s)
      今田匡彦、小枝洋平
    • Organizer
      日本音楽即興学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] SDGsを足許から考えかたちにする、第3章「音楽のユニヴァ―サル・デザインに向けて」2022

    • Author(s)
      今田匡彦
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      弘前大学出版会
    • ISBN
      9784907192983
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://apsmer2021.jmes.me/proceedings.pdf

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi