• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cross curriculum utilizing bamboo/bamboo forest for primary education

Research Project

Project/Area Number 20K02901
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

SAIJO KIYOSHI  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (00241513)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords竹 / 竹林 / 小学校 / 教科横断 / 環境教育 / カリキュラム
Outline of Research at the Start

古くから人に利用されながら、近年は放置竹林問題などの原因にもなっている竹・竹林を題材に、その有用性と厄介さを活かした小学校向けの教科横断型カリキュラムを開発する。生活・図工・家庭・音楽・社会では素材・食材としての竹の特性やその歴史的側面の教材化、社会や総合的学習では、竹林をめぐる現代的状況や環境問題の教材化を目指す。これらの成果を、教科毎に切り離した形ではない教科横断的カリキュラムにまとめ上げる。

Outline of Final Research Achievements

In order to extend the awareness of the crisis caused by unattended bamboo forest and deal with the problems, providing the educational program on bamboo for younger generation is important. On the basis of such recognition, this research project has created cross-curriculum program for elementary school. As the results, I could get some fruitful outcome in the classes of music, life environmental studies, and integrated learning. In addition, I was successful in developing a program composed of the linked activities of arts and crafts, music, and environmental studies. Further exploration of the widespread program ranging more subjects is desirable.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通して、初等教育において複数教科にわたる竹や竹林を題材とした体験型教育活動を展開し得る可能性を示すことができた。事例校での実践例を通して、こうした学習プログラムが児童に貴重な体験学習の機会を提供すること、児童の興味関心や意欲・創造性を高めることも確認できた。今後こうした取り組みが多くの学校で実践されることにより、竹・竹林活用の楽しさや意義を体験的に学んだ児童生徒が増えることが期待される。またそうした取り組みが長年にわたって蓄積され、身近な植物資源の活用に関心を抱く人材が輩出されれば、自然と人との関係性に関わる諸問題の解決や植物資源利用に関する知恵・技術の継承に資するであろう。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Bamboo education: Learning the environmental benefits of bamboo2023

    • Author(s)
      SAIJO Kiyoshi
    • Journal Title

      Open Access Government

      Volume: January Issue: 1 Pages: 270-271

    • DOI

      10.56367/oag-037-10611

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 仙台七夕の学習への竹の 利用とその効果―宮城教育大学附属小学校第3学年「いずみタイム」での試み―2021

    • Author(s)
      西城 潔・三井雅視・加藤千佳・牧野裕可・千葉 廣・佐藤竜晟
    • Journal Title

      宮城教育大学環境教育研究紀要

      Volume: 23 Pages: 25-31

    • NAID

      120007147295

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] An overview of the research work on Prof. Saijo including projects on cross-curriculum environmental education programs and on sustainable bamboo utilization2021

    • Author(s)
      SAIJO Kiyoshi
    • Journal Title

      Impact

      Volume: 2021-3 Issue: 3 Pages: 76-78

    • DOI

      10.21820/23987073.2021.3.76

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 山岳地域における過去の炭焼きとその植生景観に与えた影響の検討―船形火山群・泉ヶ岳周辺を例に―2020

    • Author(s)
      西城潔
    • Journal Title

      山の科学

      Volume: 3 Pages: 1-8

    • NAID

      130008139597

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 炭焼きからみた里山の「これまで」と「これから」2020

    • Author(s)
      西城潔
    • Journal Title

      地理

      Volume: 65-11 Pages: 25-31

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 地域の竹林を活用した小学校での授業実践2023

    • Author(s)
      西城潔・早坂英里子
    • Organizer
      日本環境教育学会東北支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 松島湾の牡蠣養殖業由来の竹廃材による炭やきプロジェクト2021

    • Author(s)
      西城 潔
    • Organizer
      日本地球惑星科学連合 2021年度大会「自然資源の利用と管理」セッション
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 水産業由来竹廃材を炭焼きにより資源化する試み―松島湾の牡蠣養殖を例に―2021

    • Author(s)
      西城 潔・阿部壽夫
    • Organizer
      第19回木質炭化学会研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 牡蠣イカダの炭化特性について―松島湾の牡蠣養殖を例に―2021

    • Author(s)
      阿部壽夫・西城 潔
    • Organizer
      第19回木質炭化学会研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 牡蠣養殖由来竹廃材の特性を活かした商品開発の試み2021

    • Author(s)
      西城 潔・阿部寿夫・柴田真希
    • Organizer
      東北地理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校での七夕学習への竹の利用とその効果2021

    • Author(s)
      西城潔・三井雅視
    • Organizer
      日本環境教育学会東北支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] タケと一年生2022

    • Author(s)
      西城 潔・篠田かなえ
    • Total Pages
      43
    • Publisher
      自費出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
  • [Book] 地形でとらえる環境と暮らし2020

    • Author(s)
      西城潔・藤本潔・黒木貴一・小岩直人・楮原京子
    • Total Pages
      77
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253369
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi