Project/Area Number |
20K02902
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Akita University |
Principal Investigator |
KANO Takanori 秋田大学, 教育文化学部, 講師 (90767245)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
堀江 さおり 秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (40717906)
小貫 篤 埼玉大学, 教育学部, 准教授 (60965375)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 法教育 / 私法教育 / 教科書分析 / 交渉教育 / 教科間連携 / 公共 / 民法 / 高等学校 / 公民科 / 契約 / 18歳成人 / 私的自治 / 家庭科 / 交渉 / 民事法 / シティズンシップ / 資質・能力 / 家庭科教育 / 市民的資質 / 18才成人 / 契約社会 |
Outline of Research at the Start |
本研究は18歳成人を迎えるにあたって必要な資質・能力を明確化し、その上でカリキュラム・教材開発を行うことである。これまで主権者教育に関わる市民性教育の研究は進められてきたが、民事法に関わる資質・能力を育成するための基礎的研究は多く行われてこなかった。そこで、本研究においては主に民事法の意識・認識調査を、生徒・弁護士を対象に行った上で、現在利用されている教科書や授業実践との比較・分析を行う。その上で必要な教材を現役の学校教諭らと検討し、実践を行う。それらを行った上で、再度、検証を行い、今後求められる教材を公表する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, "qualities and abilities" have been examined using teaching materials and textbooks as examples, and through discussions with people involved in legal education, issues and areas for improvement have been clarified. One particular achievement that can be shown as a result is that textbook analysis has not yet revealed a certain trend in learning related to civil law. Through textbook indexing analysis, we were able to show that "what content" and "how" to conduct learning related to civil law have not yet been determined. In addition, through interviews with people involved in legal education, we were able to identify issues in civil law education and suggest the need for the creation of teaching materials. We were then able to create examples of teaching materials for junior and senior high school students, which we produced and published as a book.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
特に学術的な意義として言えるのは民事法にかかわる法教育教材を中高生向けの書籍として出版できた点にある。今回出版された小貫 篤 /加納隆徳 /江口勇治 /齋藤宙治 ( 担当: 共編者 )『中高生からの法と学校・社会 法の視点で学校生活・社会生活をみる』では、中高生が出会うであろう家庭や学校での法にかかわる問題を楽しく学べる本として出版することがでいた。これはそれまで教科書分析や法教育関係者との議論を通じて導き出した課題点を乗り越えることをねらいとして教材が開発されており、同書は教育学関係者や法学関係者と協同して作り上げた点に社会的な意義がある。
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