• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research that clarifies the qualities and abilities required of 18-year-old adults involved in civil law

Research Project

Project/Area Number 20K02902
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

KANO Takanori  秋田大学, 教育文化学部, 講師 (90767245)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 堀江 さおり  秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (40717906)
小貫 篤  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (60965375)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords法教育 / 私法教育 / 教科書分析 / 交渉教育 / 教科間連携 / 公共 / 民法 / 高等学校 / 公民科 / 契約 / 18歳成人 / 私的自治 / 家庭科 / 交渉 / 民事法 / シティズンシップ / 資質・能力 / 家庭科教育 / 市民的資質 / 18才成人 / 契約社会
Outline of Research at the Start

本研究は18歳成人を迎えるにあたって必要な資質・能力を明確化し、その上でカリキュラム・教材開発を行うことである。これまで主権者教育に関わる市民性教育の研究は進められてきたが、民事法に関わる資質・能力を育成するための基礎的研究は多く行われてこなかった。そこで、本研究においては主に民事法の意識・認識調査を、生徒・弁護士を対象に行った上で、現在利用されている教科書や授業実践との比較・分析を行う。その上で必要な教材を現役の学校教諭らと検討し、実践を行う。それらを行った上で、再度、検証を行い、今後求められる教材を公表する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, "qualities and abilities" have been examined using teaching materials and textbooks as examples, and through discussions with people involved in legal education, issues and areas for improvement have been clarified. One particular achievement that can be shown as a result is that textbook analysis has not yet revealed a certain trend in learning related to civil law. Through textbook indexing analysis, we were able to show that "what content" and "how" to conduct learning related to civil law have not yet been determined. In addition, through interviews with people involved in legal education, we were able to identify issues in civil law education and suggest the need for the creation of teaching materials. We were then able to create examples of teaching materials for junior and senior high school students, which we produced and published as a book.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

特に学術的な意義として言えるのは民事法にかかわる法教育教材を中高生向けの書籍として出版できた点にある。今回出版された小貫 篤 /加納隆徳 /江口勇治 /齋藤宙治 ( 担当: 共編者 )『中高生からの法と学校・社会 法の視点で学校生活・社会生活をみる』では、中高生が出会うであろう家庭や学校での法にかかわる問題を楽しく学べる本として出版することがでいた。これはそれまで教科書分析や法教育関係者との議論を通じて導き出した課題点を乗り越えることをねらいとして教材が開発されており、同書は教育学関係者や法学関係者と協同して作り上げた点に社会的な意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2021

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 高等学校公民科『公共』における「民法」の取り扱いに関する考察 ―「 契約」に関わる内容に着目して ―2024

    • Author(s)
      加納隆徳
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学

      Volume: 79 Pages: 13-20

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高校における公民科:新科目「公共」の意義と課題 キャリア教育と道徳教育の関わりから2021

    • Author(s)
      加納隆徳
    • Journal Title

      季刊『進路指導』

      Volume: 94(2) Pages: 19-26

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校社会科における「公正」の取扱いに関する考察2021

    • Author(s)
      加納隆徳
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 17 Pages: 64-65

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校公民科における私法の取扱いについて ―教科書分析を通した結果から2023

    • Author(s)
      加納隆徳
    • Organizer
      法と教育学会第14回学術大会(自由研究発表)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 身近な事例から法と社会を考えよう 『中高生からの法と学校・社会 法の視点で学校生活・社会生活をみる』2023

    • Author(s)
      加納隆徳・小貫篤
    • Organizer
      法と教育学会第14回学術大会(ポスター発表)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校社会科における「公正」の取扱いに関する考察2021

    • Author(s)
      加納隆徳
    • Organizer
      日本社会科教育学会全国大会(自由研究発表)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭科教育の立場から私法学習について検討する2021

    • Author(s)
      堀江さおり
    • Organizer
      法と教育学会(課題研究発表)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 中高生からの法と学校・社会 法の視点で学校生活・社会生活をみる2023

    • Author(s)
      小貫篤・加納隆徳・江口勇納・齋藤宙治
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      清水書院
    • ISBN
      4389226088
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 中等社会系教育2021

    • Author(s)
      国分麻里・川口広美
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi