• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparative study between Janpan and Korea on Science Education

Research Project

Project/Area Number 20K02905
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

MITSUISHI HATSUO  東京学芸大学, 先端教育人材育成推進機構, 名誉教授 (10157547)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
KeywordsSDGs / イリオモテヤマネコ / 出前授業 / 価値選択的授業 / コンピテンシー / 自然認識 / 小・中学校教育 / 価値選択的学習 / 知的好奇心 / 総合的な学習の時間 / 沖縄西表 / 小学校実践 / 内発的自発性 / 価値選択的課題 / 授業研究 / 知的好奇心と他者交流 / 韓国のヤマネコ / 教師の力量形成 / 校内研究 / 西表島 / 義務教育学校 / 子どもと自然 / 環境教育 / 原体験教育 / 授業比較研究 / 学校論 / 科学教育 / 国際比較研究
Outline of Research at the Start

①コンピテンス概念を初発の提起から原理的検討を進める。
②イリオモテヤマネコ保全教育を対象とした価値選択的課題に焦点を当てた義務教育段階における実践的研究の可能性と課題を明らかにし、教育課程編成の原理的考察を行う。具体的には、西表島の全小・中学校への出前授業と先駆的学校での取り組みを基に、イリオモテヤマネコの野生生物保全教育に即して「価値選択的課題」プログラムを試作・試行し、その意味をESD/SDGsの観点を加味し検証する。
③韓国ヤマネコの生態と保全教育活動の調査並びに研究協力者との意見交換のために韓国と中国に訪問調査あるいは研究協力者の訪日による公開研究会等を年に1~2回程度実施する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, I set four small themes the followings. First, the concept of competency was examined and discussed in relation to the results of learning science researchers such as J.S. Bruner, R.W. White, and Hatano Giyoo etc,.
Second,the some results of pioneering practical research addressing value selection issues were examined and discussed using theoretical research by Koyasu Jun and Omori Toru as a typical theory and practices. Third, the possibilities and challenges of practical research at the compulsory education level focusing on value selection issues targeting educational program on Iriomote wildcat conservation were clarified. Fourth, research was conducted on the ecology and conservation education activities of wildcats in Korea and China, and opinions were exchanged with research collaborators, and valuable video data of wildcats was obtained from Korea.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1.沖縄県西表島に生息するイリオモテヤマネコの生態と西表島の自然に関する現在の最新資料に基づいた、小・中学校でのSDGs教育に関わるプログラムを開発することができた。このことにより、小・中学校でのイリオモテヤマネコに関する出前授業的な活動を支援する資料を提供することができるようになった。
2.ブルーナーや波多野誼余夫らの認知科学の成果を基にして、内発的自発性ならびに知的好奇心を育む理論的枠組みを整理・提案した。この考察と論考により、内発的自発性に依拠した教育活動を推進するための教師の専門的関与のあり方の例示を通して、とりわけ小・中学校での校内研究資料として役立てることができるようになった。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 「環境を守る」という価値選択的課題を公教育でどう位置づけるか2024

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      理科教室

      Volume: 2024.2月号 Pages: 74-79

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科教育における戦後「系統的学習」論の形成過程の考察2024

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      子どもと自然学会誌

      Volume: 第19巻 Pages: 1-22

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] “もの・自然に関わること”と知的好奇心の発達に関する一考察2023

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      子どもと自然学会誌

      Volume: 第18巻 Pages: 1-14

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校理科の学習指導要領改訂に見る新たな動向2023

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      理科教室

      Volume: 2023.10 Pages: 37-43

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科内容/構成研究と教員養成2023

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      公開セミナー「教科内容学的研究の現在」報告書

      Volume: 1 Pages: 4-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ともに学ぶ人間の歴史」関誠実践を読んで2023

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      『ともに学ぶ人間の歴史』授業ブックレット

      Volume: 13 Pages: 64-64

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] まど・みちお作品と”内発的”的自発性2022

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      こどもと自然学会紀要

      Volume: 24 Pages: 28-43

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校ならではの深い学びを創りだす2021

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      教育

      Volume: 909 Pages: 69-75

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 内発的自発性とコンピテンス概念の検討2021

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      関東教育学会紀要

      Volume: 48 Pages: 25-39

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校制度改革に伴う教師教育政策の大転換2021

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 111 Pages: 68-74

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科専門科目の位置と教科内容論的研究から教師の専門性を探る2021

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      日本教師教育学会紀要

      Volume: 30 Pages: 8-18

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 原体験教育と授業での「深い学び」往還の可能性を探る2021

    • Author(s)
      三石初雄三石初雄
    • Journal Title

      子どもと自然学会誌

      Volume: 1616 Pages: 8-29

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 専門職課程における「研究能力」育成とアカデミズム2020

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 29 Pages: 22-32

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本の学校教育と環境教育2023

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      日韓環境教育研究交流会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校教育制度改革の動向と教師教育2023

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      東北師範大学教師教育発展センター・学術講演会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教科内容/構成研究と教員養成2023

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      東京学芸大学次世代教育研究センター公開セミナー「教科内容学的研究の現在」    2023.2.20
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの理科教育を考える ―“知的好奇心”の発達と教師・学校の役割―2023

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      神奈川の理科教育を考える会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 知的好奇心の発生・成立過程についての考察2022

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      子どもと自然学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における「生物のつながり」を”西表島の自然とイリオモテヤマネコ”から考える2021

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      子どもと自然学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 第2回次世代教育研究センター公開セミナー『令和の日本型学校教育』構想と『個別最適な学び』の可能性を問う2021

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      東京学芸大学次世代教育研究センター
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教科関連科目のコアカリキュラムと教師の専門職力量の向上2021

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 未来のカリキュラムをどう創るか2024

    • Author(s)
      金子真理子・小林晋平・坂井俊樹・原子栄一郎・三石初雄
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      創風社
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 新しい時代の教育課程(第5版)2023

    • Author(s)
      田中耕治・水原克敏・三石初雄・西岡加奈恵
    • Total Pages
      366
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 校内研究を育てる2022

    • Author(s)
      三石初雄ほか
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      創風社
    • ISBN
      9784883522705
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi