• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment of viewpoints which catch the process of Childrens' knowledge construction by useing resemblance

Research Project

Project/Area Number 20K02917
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

SOEDA Yoshinobu  宮崎大学, 教育学部, 教授 (00197005)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords見立て / 幼児 / 知識構築 / 図形 / 視点
Outline of Research at the Start

本研究は,子どもの様子をビデオに収め,記録し,分析することを通して,幼児は,具体的にどのような見立てを行っているのか,新たに出会ったものをどのようなものと見なして知識構築を行っているのか,また自分のイメージを表現する際どのような見立てを行っているのか等をまとめ,幼児期における幼児の認知・理解の様相を明らかにすることを目的とした研究である。

Outline of Final Research Achievements

By observing kindergarten students' activities, we recognized the reality of their using resemblance. They shared their resemblance one another and their nursery teacher enforced their activities. We thought that sharing their using resemblance and teacher support are very important, so we observed first grade students' activities from this point of view. Finally, we confirmed that their using resemblance indicated the view point of grasping shapes and one of looking shape into another shape.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

数学教育において,見立てがどのような役割を果たしているかについて言及されたものはあまり多くない。また,小学校第1学年の図形領域の単元である「かたちづくり」における色板並べの意義についてもあまり述べられていない。今回の研究で,見立てが図形を捉える視点を与えていることや図形の中に他の図形を見る視点を与えているという役割を果たしていることが明らかにしたことは,今後の数学教育における図形学習の意義を考えるうえで1つの視点を与えるものと思われる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 数学教育における見立ての研究(2) -幼児の見立ての共有について-2022

    • Author(s)
      添田佳伸
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部紀要

      Volume: 99 Pages: 102-111

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学教育における見立ての研究(1) -幼児の活動に焦点を当てて-2021

    • Author(s)
      添田佳伸
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部紀要

      Volume: 97 Pages: 200-207

    • NAID

      120007147819

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育における見立ての研究(3) -小学1年生の見立てと図形感覚について-2023

    • Author(s)
      添田佳伸,長友章太朗
    • Organizer
      九州数学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育における見立ての研究(2) -幼児の見立ての共有について-2022

    • Author(s)
      添田佳伸
    • Organizer
      九州数学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育における見立ての研究(1) -幼児に焦点を当てて-2021

    • Author(s)
      添田佳伸
    • Organizer
      九州数学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi