• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Proposal for "Umi-iku," a new experience-based marine education that combines familiar foods

Research Project

Project/Area Number 20K02923
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOtsuma Women's University

Principal Investigator

Hosoya Natsumi  大妻女子大学, 社会情報学部, 教授 (70212199)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords海洋教育 / 海育(うみいく) / 生活体験 / うみいくカード / 食育 / 小学校
Outline of Research at the Start

学習指導要領改訂により、文部科学省は2025年までに全ての市町村で海洋教育を実践することを目指しているが、実践例は未だに限定的である。
本研究では、海洋教育を教育現場で充実・普及させるために、新たに「生活体験」の重要な要素である「食」と関係づけた体験型の海洋教育を提案する。具体的には、地域の魚介類を題材に、子どもたちによる「うみいくカード」作成を行う。さらに、取り組みの前後で海洋リテラシーとセルフエフィカシーの調査を行い、取り組みの効果を検証する。
本研究の成果は、地域連携型の海洋教育の先駆的なモデルとして、他の地域にも波及的な効果を持ち、海洋教育の充実・普及に大いに寄与すると確信する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we aimed to propose an example of an experiential marine education practice in collaboration with the local community, using the keyword "Umiiku" (marine education), in relation to "food," one of the important elements of life experiences. At an elementary school in Anamizu Town on the Noto Peninsula, where the research director has been active, third graders take part in hometown education tours of a local oyster farm. We edit the children's writing and drawings into cards called "Umiiku cards". This series of activities has been carried out every year and has been established as an example of marine education in practice. In addition, questionnaire surveys were conducted on the children before and after the activities, and the results of the activities were continuously verified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

海に関する環境問題は急激に山積してきている。「持続可能な開発目標(SDGs)」のターゲットにも「海の豊かさを守ろう」という目標が含まれている。日本政府は2016年の海の日に、2025年までに全ての市区町村で海洋教育が実践されることを目指すと宣言した。さらに小中学校の新学習指導要領にも海洋教育を充実させることが盛り込まれた。しかし、海洋教育の実践例はまだ非常に少ない。本研究では、身近な食材でもある牡蠣を題材とし、小学校現場で実施されている学びを活かした海洋教育の実践例を提案することができた。また、取り組みの効果についても継続的に調査、検討することができた。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 【特別寄稿】「海育」で拓く海洋教育2024

    • Author(s)
      細谷夏実
    • Journal Title

      人間生活工学

      Volume: 25 Pages: 13-18

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 身近な生活体験を活かした海洋教育「海育(うみいく)」の提案2021

    • Author(s)
      細谷夏実
    • Journal Title

      人間生活文化研究 Int J Hum Cult Stud.

      Volume: 31 Pages: 690-696

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 身近な生活の中で学ぶ新たな海洋教育「海育(うみいく)」の提案2020

    • Author(s)
      細谷 夏実
    • Journal Title

      人間生活文化研究 Int J Hum Cult Stud.

      Volume: 30 Pages: 952-957

    • NAID

      130007939351

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 身近な生活の中で学ぶ海洋教育「海育」の提案:牡蠣を題材とした授業実践例2024

    • Author(s)
      細谷夏実・伊藤篤子
    • Organizer
      日本生物教育学会第108回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 里海を活用した小学生対象の海洋教育事例 ~能登半島の小学校における海育(うみいく)の取り組み~2024

    • Author(s)
      齋藤雅代・細谷夏実
    • Organizer
      日本海洋教育学会第1回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 身近な生活体験を活かした海洋教育「海育」の提案(2)2022

    • Author(s)
      細谷夏実
    • Organizer
      日本動物学会第93回大会(早稲田)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 身近な生活体験を活かした 海洋教育「海育」の 取り組みについて2022

    • Author(s)
      細谷夏実
    • Organizer
      日本生物教育学会第106回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 食と連携した新たな海洋教育 実践例の提案と評価の試み -能登半島穴水町の小学校における 「うみいくカード」作成の取り組み-2022

    • Author(s)
      細谷夏実
    • Organizer
      海洋教育学会設立準備大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 身近な生活体験を活かした海洋教育「海育」の提案2021

    • Author(s)
      細谷夏実
    • Organizer
      日本動物学会第92回大会(米子・オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における食と連携した新たな海洋教育の提案2021

    • Author(s)
      細谷夏実・小林文音・柳下なつみ・矢作凜・吉澤由莉・齋藤雅代
    • Organizer
      第8回全国海洋教育サミット
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi