• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of high school civics classes that incorporating active learning: Focusing on regional issues

Research Project

Project/Area Number 20K02926
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTokoha University

Principal Investigator

Kamada Koujyu  常葉大学, 教育学部, 准教授 (80708066)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 亘  常葉大学, 教育学部, 教授 (00424325)
濱川 栄  常葉大学, 教育学部, 教授 (00749939)
古市 将樹  常葉大学, 教育学部, 准教授 (30557301)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords公民科 / アクティヴ・ラーニング / 地域 / 主権者教育 / 政治的リテラシー / 「権力」 / 政治的中立生 / ICTの活用 / 政治的中立性 / ICT / 政治的論争問題 / 権力批判 / 「公共」 / 「主体的・対話的で深い学び」 / 地域性
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、「主体的・対話的で深い学び」を取り入れた、「主権者」育成のための地域型公民科授業を開発することである。キーワードは「地域性」である。それは①各学校における教育理念の地域性、および②教材の地域性である。本研究の追究課題は次の2つである。1つは「静岡県下における『主体的・対話的で深い学び』および『主権者』の育成に適した教材とはいかなるものか」、2つは「静岡県下における高等学校において『主体的・対話的で深い学び』および『主権者』の育成はどのように行われているのか」である。前者については主として文献調査、後者については常葉大学の3つの附属高等学校を中心的な対象とし、実地調査を行う。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed high school civics class for fostering sovereign. The core of this is the criticism of "power." Through two classes, students acquired the ability to judge the appropriateness of policy discussion procedures between JR Tokai and Shizuoka Prefecture based on an analysis of the interests that Shizuoka Prefecture residents face while tackling issues surrounding the construction of the Linear Chuo Shinkansen. In addition, students were also able to become aware of myself as a sovereign who has the final decision-making power over politics. Furthermore, through interviews with students who took this class, we clarified the meaning of the above learning outcomes for students, and revealed the possibility of classes for fostering sovereign that are constructed from the student's perspective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

いわゆる18歳選挙権以後、若者の政治参加が日本社会全体の課題として認識されつつある。社会科教育においても、主権者育成に関する研究が活発化している。そうしたなかで本研究は、主権者に求められる諸能力の育成にとどまらず、主権者意識(「国や地方の政治のあり方を最終的に決定する権利をもつ者」としての自覚)の形成までをめざす授業を開発した。具体的には、地域的課題を題材とし、知識に基づく思考を経た意思決定、そして実際の政策論議に携わった行政関係者との意見交換へと至る一連のプロセスにより主権者意識を育む授業を提案した。こうした成果は、当該研究領域、ひいては日本社会の発展に寄与するものといえる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023 2022

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] 教育基本法十四条二項を質す2023

    • Author(s)
      濱川栄
    • Journal Title

      常葉初等教育研究

      Volume: 8 Pages: 1-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] A Framework for Citizenship Education that Fosters Political Literacy : Focusing on the Concept of "Power"2022

    • Author(s)
      鎌田公寿
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 42 Issue: 42 Pages: 95-110

    • DOI

      10.18894/00002285

    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2366

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi