• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic research on "practitioner teachers" responsible for university education

Research Project

Project/Area Number 20K02934
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

NINOMIYA Yu  群馬大学, 大学教育・学生支援機構, 准教授 (20511968)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小山 治  京都産業大学, 全学共通教育センター, 准教授 (50621562)
児島 功和  山梨学院大学, 学習・教育開発センター, 准教授 (80574409)
松本 亮  神戸市外国語大学, 外国学研究所, 客員研究員 (30745857)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords大学教授職 / 大学政策 / キャリア / 実務家教員 / 研究者教員 / アカデミズム教員 / 専門職大学院 / 高等教育の修学支援新制度 / 高等教育政策 / 大学教育 / 大学経営 / 専門職養成
Outline of Research at the Start

大学で学部教育を担う「実務家教員」の資質・能力の特徴について、調査を実施して明らかにする。学問分野横断的に研究対象を設定しつつ「実務家教員」をマス型からユニバーサル型への段階移行の際に生じる課題として位置付けたうえで、(a)政策における「実務家教員」に対する期待、(b)それに対応して進められている「実務家教員」養成プログラムの内容、(c)すでにその職に就いている「実務家教員」の資質・能力に関する自己評価、(d)学術的知識を有する伝統的な教員による「実務家教員」に対する評価、これら4点の分析の焦点を設定して相互の相違点と一致点を明らかにする。「実務家教員」政策に対して新たな学術的知見を提供する。

Outline of Final Research Achievements

First, we will typify the coming history of "practical professors." These include the professional graduate school policy launched in 2003, the policy related to the "System on Tuition Reduction in Higher Education" promoted in the "New Economic Policy Package" approved by the Cabinet in 2017, and the practice of hiring people with work experience due to circumstances specific to academic fields. Second, we conducted interviews and analyzed the data using theories on the characteristics of knowledge transfer in the sociology of education. Third, we conducted a questionnaire survey to analyze "practical professors" versus "academic faculty."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

各種調査への回答者の属性に偏りがあったという課題はあるものの、全体的な特徴として、教育に関する意識について「アカデミズム教員」と「実務家教員」との差異はあまり大きくはなく、むしろ学問分野間の差の方が顕著であることが明らかになった。同時に、「実務家教員」は教育の内容や方法に関して不安を覚えることがある。ファカルティ・ディベロップメントを通じた支援が必要である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) Book (1 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] Consciousness Concerning University Classes by Practical Professors : A Case Study of Career Studies, Media Studies, and Tourism Studies2023

    • Author(s)
      二宮祐
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 23 Pages: 117-140

    • DOI

      10.18999/njhe.23.117

    • ISSN
      1348-2459
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2005338

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「実務家教員」の系譜 ―政策と慣行2021

    • Author(s)
      二宮祐・小山治・児島功和
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 12 Pages: 123-132

    • NAID

      120007008886

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 大学における実務家教員の経歴と教育観2022

    • Author(s)
      二宮祐
    • Organizer
      日本教育社会学会 第74回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 実務家教員のキャリアと教育実践2022

    • Author(s)
      二宮祐・児島功和
    • Organizer
      大学教育学会 第44回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 実務家教員政策と見えざるキャリア2021

    • Author(s)
      二宮祐
    • Organizer
      日本高等教育学会 第24回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 実務家教員のこれまで・いま・これから2024

    • Author(s)
      実務家教員COEプロジェクト
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      先端教育機構
    • ISBN
      4910255109
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 実務家教員に関する研究プロジェクト

    • URL

      https://sites.google.com/view/p-academics/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 二宮祐「実務家教員のキャリアパスの課題―学問分野ごとの検討が必要に」『月刊先端教育』2021年5月号

    • URL

      https://www.sentankyo.jp/articles/d660afe8-e12d-4fc4-b737-eab5491e2d8d

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 二宮祐「実務家教員に関する政策の展開」『大学マネジメント』2021年6月号

    • URL

      https://media.toriaez.jp/s0510/679.pdf

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 児島功和「実務家教員は大学の内と外をつなぐ」『月刊先端教育』2021年6月号

    • URL

      https://www.sentankyo.jp/articles/80706050-508c-4bbc-b867-d81cff4e5ed8

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi