• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive Research on Quality Assurance of Undergraduate Education in the Age of Universalization

Research Project

Project/Area Number 20K02940
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionKobe University (2021-2023)
Kagawa University (2020)

Principal Investigator

KUZUKI Koichi  神戸大学, 大学教育推進機構, 准教授 (40423363)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宇田 響  くらしき作陽大学, 子ども教育学部, 助教 (30903190)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsボーダーフリー大学 / 教育の質保証 / 教育と研究 / 教育社会学
Outline of Research at the Start

本研究では、ボーダーフリー大学において「研究」がどのように捉えられており、それが教育の質保証にどのような影響を与えるのかを、組織(大学・学部)、教員、学生という3つの視角から多角的に検討を行う。組織の視角からは、組織の「研究」に対する姿勢が表れるであろう「採用人事」に着目した検討を行う。教員の視角からは、ボーダーフリー大学に所属する教員を主対象としたアンケート調査を用いた検討を行う。学生の視角からは、ボーダーフリー大学に所属する学生を主対象としたアンケート調査を用いた検討を行う。

Outline of Final Research Achievements

In order to answer the question "How does research in low-prestige universities affect the quality assurance for undergraduate programs?", this study examined how research is perceived at low-prestige universities and how it affects the educational quality assurance from the three perspectives of the organization, the faculty, and the students. As a result, we found that many students may graduate without even being able to express what research is in their own words. In other words, the current situation is not conducive to answering the above question, and we pointed out that overcoming this reality would be a step towards low-prestige universities fulfilling its educational quality assurance through research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

BF大学は高等教育研究における研究対象としてこれまで等閑視されてきた。近年では、BF大学を対象とした研究も散見されるようになってきてはいるが、そうした研究は社会的期待が非常に大きい「教育」に焦点を当てたものであり、それがさほど大きなものではない「研究」の視点が十分であったとはいえなかった。BF大学が「教育」と「研究」を主要な機能とする「大学」である以上、その教育のあり方について考える上では、「研究」に焦点を当てることも極めて重要である。本研究では、BF大学において「研究」がどのように捉えられており、それが教育の質保証にどのような影響を与えるのかを多角的に検討しており、その学術的意義は大きい。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 大学教員としてのキャリアパスに立ちはだかる壁-人文・社会科学系の下位分類に着目した分析2024

    • Author(s)
      葛城浩一
    • Journal Title

      『大学教育研究』(神戸大学大学教育推進機構紀要)

      Volume: 32 Pages: 147-162

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教員とは何者なのか-ボーダーフリー大学教員に着目して2023

    • Author(s)
      葛城浩一
    • Journal Title

      『大学評価研究』(大学基準協会大学評価研究所紀要)

      Volume: 22 Pages: 31-39

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学教員としてのキャリアパスに立ちはだかる壁-大学の多様性に着目した分析2023

    • Author(s)
      葛城浩一
    • Journal Title

      『大学教育研究』(神戸大学大学教育推進機構)

      Volume: 31 Pages: 69-87

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ボーダーフリー大学における「教育」と「研究」の両立-学生の視角からのアプローチ2023

    • Author(s)
      葛城浩一
    • Journal Title

      『兵庫高等教育研究』

      Volume: 7 Pages: 61-71

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学術研究」の「教育」への還元がなぜ困難なのか-教員へのインタビュー調査による試行的検討2023

    • Author(s)
      宇田響・葛城浩一
    • Journal Title

      『兵庫高等教育研究』

      Volume: 7 Pages: 135-148

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「大学教員としてのキャリアパスに立ちはだかる壁-JREC-IN Portal掲載の公募情報を用いた基礎的分析」2022

    • Author(s)
      葛城浩一
    • Journal Title

      『大学教育研究』

      Volume: 30 Pages: 49-64

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「学生は教員の「研究」をどのように捉えているのか」2022

    • Author(s)
      宇田響・葛城浩一
    • Journal Title

      『兵庫高等教育研究』

      Volume: 6 Pages: 165-178

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「大学教育の現状と課題-「教育」と「研究」の関係性を中心に」2021

    • Author(s)
      葛城浩一
    • Journal Title

      『兵庫高等教育研究』

      Volume: 5 Pages: 59-71

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ボーダーフリー大学における「研究」は教育の質保証にいかなる影響を与えるのか-学生の視角からのアプローチ」2021

    • Author(s)
      宇田響・葛城浩一
    • Journal Title

      『兵庫高等教育研究』

      Volume: 5 Pages: 137-149

    • NAID

      40022548773

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「ボーダーフリー大学で求められる教員とは-公募情報からみる教育能力と研究能力」2023

    • Author(s)
      葛城浩一
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「社会科学系学部に所属する学生の学習意識・行動-ボーダーフリー大学生に着目して」2023

    • Author(s)
      宇田響
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教員としてのキャリアパスに立ちはだかる壁-JREC-IN Portal掲載の公募情報を用いた分析2022

    • Author(s)
      葛城浩一
    • Organizer
      高等教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教員としてのキャリアパスに立ちはだかる壁-大学の多様性に着目して2022

    • Author(s)
      葛城浩一
    • Organizer
      高等教育学会(研究交流集会)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「ボーダーフリー大学における「真面目」な学生の学習意識・行動の変化」2021

    • Author(s)
      宇田響
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi