A study on Individualized instruction of Kanji learning of LD children through considering forgetfulness.
Project/Area Number |
20K03005
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | Shokei Gakuin College |
Principal Investigator |
KOIKE TOSHIHIDE 尚絅学院大学, 総合人間科学系, 特任教授 (50192571)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 読み書き障害児 / 学習障害児 / 特別支援教育 / 漢字学習 / 学習障害 / 読み書き障害 / ローマ / ひらがな / 音韻意識 / 音韻抽出 / ローマ字習得 / 書字指導 / 英語障害 / ローマ字 / LD児 / 書字障害 / 学習支援 |
Outline of Research at the Start |
近年、学習障害児(LD児)に対する漢字の学習支援法の開発が強く求められている。本研究は、LD児を対象として、学習後の再想起(リマインド)による、書字の忘却の改善プロセスを明らかにし、個人の認知特性に合わせた学習支援手続きを明らかにすることを目的とする。具体的には、①書字困難を有するLD児を対象として、忘却特性との関連でリマインド効果を検討する。②書字困難を有する自閉スペクトラム症(ASD)児や注意欠陥多動症(ADHD)児を対象として、リマインド効果を検討する。これに基づき、ASDとADHDの併存を含むLD児に効果的な最適リマインド学習の条件を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
The present study aims to investigate the methods for facilitation of literacy in three sorts of letters and clarify common properties of facilitation in those methods. Following methods were investigated; (1) the learning method of writing Kanji for children with LDs, (2) the learning method of Roman characters for elementary school children, and (3) the learning method of Hiragana letters for children with intellectual disabilities. Regarding study of (1), higher efficiency of practice through selecting each stroke of Kanji characters was confirmed than practice of repetitive writing Kanji in children with strong tendency of forgetting. As to study of (2), workbook of learning Roman characters was developed and provided to 48 fifth graders. Efficiency of workbook was found. Concerning study of (3), the method of facilitating extraction of vocal sound was developed for two children with intellectual disabilities.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
読み書き困難を示す事例では、複数の文字種の読み書きの定着が共通して困難である。本研究では、定着困難の共通的背景要因を検討した。(1)LD児における漢字書字については、画要素選択の手続きが有効な方法であった。(2)ローマ字の読み書き学習については、音と文字の混成規則に関するワークブックが効果的であった。(3)知的障害を有する児では、ひらがなの視覚記憶を活用した指導課題が、音韻抽出に効果的であった。これより漢字ブロックや混成規則、音韻抽出の支援では、共通して視覚情報の補助が効果的であることが明らかになった。これらの知見は従来、報告されておらず、社会的意義と学術的意義が大きいことを指摘できる。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)