• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of support sysem for children with listening difficulties to improve their school life

Research Project

Project/Area Number 20K03006
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionInternational University of Health and Welfare

Principal Investigator

Obuchi Chie  国際医療福祉大学, 成田保健医療学部, 教授 (30348099)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 優子  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (40594411)
芦谷 道子  滋賀大学, 教育学部, 教授 (70452232)
岩崎 淳也  国際医療福祉大学, 成田保健医療学部, 准教授 (40757027)
三森 千種  国際医療福祉大学, 保健医療学部, 助教 (70807528)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
KeywordsListening difficulties / 聴覚情報処理障害 / 発症率 / 原因 / 学校支援 / Listening Difficulties / 原因解明 / 支援 / 聞き取り困難 / 聴覚情報処理障害(APD) / 聞き取り困難(LiD) / 発達障害 / 発達 / 実態調査 / 小児
Outline of Research at the Start

聞こえているにも関わらず聞き取り困難症状を示す聴覚情報処理障害(APD)は、多くの小児にもみられる。小児例の場合には自ら症状を訴えることが少なく、教師からの指示理解が通らず、結果として教科学習にも影響しうる。
本研究では、このようなAPD症状を抱える児童の実態調査を行い、支援システムを構築し、多数の生徒を抱える学級担任の負担感を軽減させ、学級運営をしやすくすることを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

Some people with a normal peripheral auditory system who are able to hear sounds but have listening difficulties (LiD). These symptoms are commonly referred to as listening difficulties (LiD) or auditory processing disorder (APD). In this study, I examined the incidence rate of LiD, the cause of LiD symptom, and the support needs for teachers educating children with possible LiD. Results showed that the incidence rate of LiD in general elementary school was 0.04 %, children with developmental disorder who have LiD symptom was 0.06 %, and the incident in secondary school was 3.8 %. When I examined the results of people with and without LiD using task of complex listening environment, it was clear that people with LiD have poor divided attention abilities. There were many professional support needs of LiD from teachers educating children in school, and it is necessary to consider support from a long term perspective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

LiDについては近年急速に認知が高まり、適切な評価、診断、支援の必要性が求められている。成人例については、自ら症状を自覚して病院を受診したり相談を求めることが可能であるが、小児例については自らの自覚が生じにくいことから対応の遅れにつながる。本研究結果は、学校現場に多数のLiD症状を持つ子どもが存在すること、学校側でも専門的な支援や連携を必要としている実態を明らかにすることができたため、社会的意義は高い。またLiD症状の背景にある原因は聞き取りにおける注意能力にあることを国際誌で示すことができたことは、学術的な意義が高く、具体的な支援を行う基礎的資料となる知見と考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Current issues in assessment of listening difficulties2023

    • Author(s)
      Obuchi Chie
    • Journal Title

      AUDIOLOGY JAPAN

      Volume: 66 Issue: 4 Pages: 221-229

    • DOI

      10.4295/audiology.66.221

    • ISSN
      0303-8106, 1883-7301
    • Year and Date
      2023-08-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Auditory Attention Ability under Dichotic Dual-Task Situation in Adults with Listening Difficulties2022

    • Author(s)
      Obuchi Chie、Kawase Tetsuaki、Kaga Kimitaka、Noguchi Yoshihiro
    • Journal Title

      Audiology and Neurotology

      Volume: 27 Issue: 3 Pages: 1-8

    • DOI

      10.1159/000528050

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Comparative assessment outcome of the cognitive and developmental traits in adults with listening difficulties2022

    • Author(s)
      Iwasaki Junya、Sasaki Kaori、Yasuda Yuka、Obuchi Chie
    • Journal Title

      Hearing, Balance and Communication

      Volume: 20 Issue: 4 Pages: 206-211

    • DOI

      10.1080/21695717.2022.2099631

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特集・エキスパートに学ぶ耳鼻咽喉科心身診療 小児と成人の聴覚情報処理障害の心身診療2021

    • Author(s)
      小渕千絵
    • Journal Title

      JOHNS

      Volume: 37 Pages: 379-383

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 聞き取り困難とその支援2021

    • Author(s)
      小渕千絵
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 69 Pages: 37-43

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 聴覚障害児における有声開始時間(VOT)識別に関する検討2021

    • Author(s)
      山本弥生, 小渕千絵,麻生伸, 城間将江
    • Journal Title

      Audiology Japan

      Volume: 64 Pages: 245-251

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Perception and Production of Prosody in People with Hearing Loss2021

    • Author(s)
      Obuchi Chie
    • Journal Title

      The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: 1-6

    • DOI

      10.5112/jjlp.62.1

    • NAID

      130008005705

    • ISSN
      0030-2813, 1884-3646
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 通常学級に在籍する中学生におけるListening Difficulties2023

    • Author(s)
      小渕 千絵, 笹目 友香, 山本弥生, 佐々木香緒里, 岩崎 淳也
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 難聴学齢児の音声における感情判断の処理速度に関する検討―聴児と難聴児の比較―2023

    • Author(s)
      笹目 友香, 山本弥生, 岩崎 淳也, 佐々木香緒里, 小渕 千絵
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 難聴乳幼児のサポートファイル作成の取り組みー実際の作成を通してー2023

    • Author(s)
      大島美絵, 小渕 千絵
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Listening Difficultiesを示す成人例におけるマインドレス傾向の分析―発達障害傾向による比較―2023

    • Author(s)
      小渕千絵
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴力は正常でも聞き取りにくい子どもに関する調査-典型発達児と発達障害児の比較2022

    • Author(s)
      小渕 千絵, 笹目 友香, 三森 千種, 岩崎 淳也, 佐々木 香緒里, 山本 弥生
    • Organizer
      第86回日本心理学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 覚課題と聴覚課題の同時遂行時の課題成績と注意配分2022

    • Author(s)
      北大輝, 小渕千絵, 岡本秀彦, 野口佳裕
    • Organizer
      第67回日本聴覚医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 聞き取り困難/聴覚情報処理障害における音像空間を用いた複数音声下聴取の特徴2022

    • Author(s)
      佐藤綾華, 小渕千絵, 佐藤友貴, 城間将江, 大金さや香, 野口佳裕
    • Organizer
      第67回日本聴覚医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Listening difficulties and developmental disorder traits2022

    • Author(s)
      Obuchi C, Mimori C, Sasame Y, Sasaki K, Iwasaki J, Yamamoto Y
    • Organizer
      Asia Pacific Society of Speech, Language and Hearing Online Symposium
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Involvement of autism tendency in adults with auditory processing disorder2021

    • Author(s)
      Junya Iwasaki, Chie Obuchi, Yuka Yasuda, Kaori Sasaki, Hidehiko Okamoto, Seichi Kadowaki
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Auditory attention of people with listening difficulty2021

    • Author(s)
      Chie Obuchi, Yuka Yasuda, Junya Iwasaki, Kaori Sasaki, Hidehiko Okamoto, Seichi Kadowaki
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developmental characteristics of children with auditory processing disorder2021

    • Author(s)
      Kaori Sasaki, Junya Iwasaki, Chie Obuchi, Yuka Yasuda, Hidehiko Okamoto, Seichi Kadowaki
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Mental health status of adult with auditory processing disorder2021

    • Author(s)
      Yuka Yasuda, Chie Obuchi, Junya Iwasaki, Kaori Sasaki, Hidehiko Okamoto, Seichi Kadowaki
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 聞き取り困難を抱える成人例に対する聴覚情報処理検査の有効性に関する検討2021

    • Author(s)
      小渕千絵
    • Organizer
      日本心理学会第85回学術大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 聞き取り困難児への補聴援助システムの適用とその効果―主観的評価による検討―2021

    • Author(s)
      小渕千絵・笹目友香・佐々木香緒里・岩崎淳也・山本弥生
    • Organizer
      第59回日本特殊教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 聴力正常な聞き取り困難例における聴覚的注意能力について―両耳分離聴下での聴覚二重課題による検討―2021

    • Author(s)
      小渕千絵・笹目友香・山本弥生・川瀬哲明・岡本康秀・阪本浩一・加我君孝・岡本秀彦・野口佳裕
    • Organizer
      第66回日本聴覚医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の時間分解能とその後の語音弁別能との関係2021

    • Author(s)
      山本弥生・小渕千絵
    • Organizer
      第59回日本特殊教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 健聴幼児における数詞と数助詞の使用について2020

    • Author(s)
      安田友香,小渕千絵,城間将江,野口佳裕
    • Organizer
      第65回日本音声言語医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高齢者の日常生活での聞き取りにくさに関する検討2020

    • Author(s)
      小渕千絵
    • Organizer
      日本心理学会第84回学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] APD(聴覚情報処理障害)がわかる本 聞きとる力の高め方2021

    • Author(s)
      小渕 千絵
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      講談社
    • ISBN
      9784065227756
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi