• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on the Present Situation and Enhancement of Independent Activities in Special Support Schools for the Knowledge Disorders.

Research Project

Project/Area Number 20K03009
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionMeisei University

Principal Investigator

Meikan Shigeru  明星大学, 教育学部, 教授 (90755993)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新井 英靖  茨城大学, 教育学部, 教授 (30332547)
渡邉 健治  東京学芸大学, 教育学部, 名誉教授 (70158624)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords特別支援教育 / 自立活動 / 知的障害教育 / 教育課程 / 知的障害
Outline of Research at the Start

知的な遅れに対応した教育である知的障害教育では、自立活動の時間における指導が奨励されていなかった。しかし、最近の全知長の調査によれば、教職員の自立活動への期待が高いことが分かってきた。本研究では、校長会と連携した予備調査や全国調査を行い、知的障害教育における自立活動の時間での指導とその他の教育活動での指導の在り方を分析し、自立活動の内容を整理するとともに教育課程編成上のモデルを示すことで、知的障害教育の課題である障害に応じた教育を発展させることや、知的障害特別支援学校に求められている個々の障害に応じた教育課程編成につなげる研究に効果的な内容が提供できる。

Outline of Final Research Achievements

It was found that the key pillars of the curriculum at special needs schools for the intellectually disabled are: (1) how to provide guidance during independent activities time; (2) providing guidance according to the individual needs of each student; (3) linking guidance by subject and other learning to the independent activities; (4) being aware of independent activities in all educational activities; and (5) systematically improving the expertise of teachers in independent activities. In the UK and the US, subject-centered instruction is the norm, and there was no curriculum found that corresponded to the Japanese “independence activities”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで知的障害教育では自立活動の指導をどのように行うかについて、多くの学校で課題とされていた。今回の研究で、自立活動の時間児おける指導の設定を前提として教育課程の編成を行うことの必要性が明らかになった。また、自立活動の指導課題を全ての教育活動の場で意識して取組む必要性が示された。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 知的障害教育における自立活動の指導の実態と課題2023

    • Author(s)
      明官茂、渡邉健治、大井靖、梶井正紀
    • Journal Title

      明星大学教育学部紀要

      Volume: 13 Pages: 11-25

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英国の特別な教育的ニーズのある子どもと 障害児に対するPSHEカリキュラムの検討2022

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 72 Pages: 143-153

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害教育における自立活動の課題2022

    • Author(s)
      大井靖、渡邉健治、明官茂、梶井正紀
    • Journal Title

      竹早教員保育士養成所 研究紀要

      Volume: 22 Pages: 45-63

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英国のPSHE教育におけるSNE児への教育的対応2022

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 71 Pages: 311-321

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 知的障害教育における 自立活動の実態と課題2022

    • Author(s)
      明官茂
    • Organizer
      特殊教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害教育における自立活動とは何か2022

    • Author(s)
      明官茂、渡邉健治、大井靖、梶井正紀
    • Organizer
      特別支援教育実践研究学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 発達障害・知的障害 「自立活動」の授業づくり2022

    • Author(s)
      新井英靖
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182628221
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi