• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Reciprocal Learning in Inclusive Education in the Regular Classroom

Research Project

Project/Area Number 20K03018
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Shijo Kiyomi  宇都宮大学, 共同教育学部, 准教授 (30707823)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsインクルーシブ教育 / 通常の学級 / 互恵性 / ヴィゴツキー / 授業研究 / 談話分析 / 多様性 / 教師の柔軟性 / 選択 / 柔軟性 / 学級経営 / 小学校 / 社会科 / 相互作用
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、通常の学級において特別な支援を必要とする発達障害等の子どもとともに学ぶことによって、周囲の子どもたちに生じる学習上の影響について明らかにし、インクルーシブ教育において互恵的な学習を成立させる条件について検討することである。ヴィゴツキーは、障害がある子どもの独自の思考や問題解決方法を、新たな方法や秩序の構築につながる複雑化した過程であるととらえた。このヴィゴツキー障害学の概念に基づき、小学校の授業における子ども同士の相互作用を分析する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the learning effects on surrounding children of learning with children with special needs in a regular classroom, and to examine the conditions for reciprocal learning to be established in inclusive education. Through classroom analysis, it was found that children's words and actions, which at first glance may seem "negative" or "spontaneous" and "irrelevant" to the content of the lesson, can influence reciprocal learning. It is important to focus on the process of change in the overall structure of the class, rather than on the tools and support methods used. It is necessary to have a foundation for a positive view of "differentness" and for teachers to remain flexible and responsive to the diversity of children's learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究においては,支援が必要とされる子どもたちが示す言動によって,その集団におけるそれまでの常識や前提が揺らぎ,そのことが新たな学習の契機になることが明らかになった。これは、多様な学習者で構成される集団において互恵的な学習が生じることを示すものである。本研究は,互恵的で創造的な学習を生み出すというインクルーシブ教育の役割を明らかにすることによって、インクルーシブ教育の推進に寄与するものと考えられる。
また、互恵的な学習が成立するためには,教師がその場に応じた柔軟な対応をすることが必要となることも明らかにしており,インクルーシブ教育のための教師の専門性に関する研究へとつながるものであるといえる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 6 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 通常の学級におけるインクルーシブ教育について―多様な子どもの姿から―2023

    • Author(s)
      山本絢香,司城, 紀代美
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 10 Pages: 505-509

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学級在籍児童に対する交流学級での支援―誰もが安心して学ぶために―2022

    • Author(s)
      齋藤佳子,司城紀代美
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 9 Pages: 675-678

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 成長マインドセットの視点を取り入れた学級経営の在り方2022

    • Author(s)
      松島広典,司城紀代美
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 9 Pages: 667-670

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの多様性に配慮した学級経営について (特集 令和の時代の学級経営)2021

    • Author(s)
      司城紀代美
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 67(7) Pages: 34-38

    • NAID

      40022651026

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学級と通常の学級のよさを生かしたインクルーシブ教育の在り方2021

    • Author(s)
      伊東裕子,司城紀代美
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 8 Pages: 549-554

    • NAID

      120007167973

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授業づくりから考える教師の学びの多様性2021

    • Author(s)
      大久保知典,司城紀代美
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 8 Pages: 523-528

    • NAID

      120007167976

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 通常の学級の担任による児童の実態把握のあり方―担任としての見立てと観察者としての見立ての比較から―2021

    • Author(s)
      高野久美子,司城紀代美
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 8 Pages: 539-546

    • NAID

      120007167974

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校低学年国語授業における言葉の意味の共有過程の分析 : 具体と抽象,意味と音声の視点から2021

    • Author(s)
      司城紀代美
    • Journal Title

      ヴィゴツキー学

      Volume: 増刊1 Pages: 69-76

    • NAID

      40022795082

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「特別な教育的ニーズ」に着目した授業の検討 -通常の学級における授業実践を通して-2023

    • Author(s)
      松林海斗,司城紀代美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61 回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育のための教育対話学による学際的越境2022

    • Author(s)
      荒巻恵子,司城紀代美,池田彩乃,楠見友輔,TRIGO-CLAP Ana Laura,香川奈緒美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教室における対話の分析と支援2022

    • Author(s)
      長澤真史,吉井勘人,青木雄一,長崎勤,司城紀代美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの多様性を生かした学び ―ヴィゴツキー障害学の視点から―2022

    • Author(s)
      司城紀代美
    • Organizer
      ヴィゴツキー学研究発表会2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育学のための対話的教育の実践と課題 -英国対話的教育研究の報告から日本での対話的教育の可能性-2021

    • Author(s)
      荒巻恵子,HENNESSY Sara,KERSHNER Ruth,TRIGO-CLAPES Ana Laura,司城紀代美,池田彩乃,楠見友輔
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] マインドセットを取り入れた学級経営の方法に関する研究2021

    • Author(s)
      松島広典,司城紀代美
    • Organizer
      日本教師学学会第23回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教室における「適切性」から考える「特別な支援が必要」な子どものコミュニケーションの様相2020

    • Author(s)
      司城紀代美
    • Organizer
      質的心理学会第17回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi