• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the "CLASS SUPPORT MEASURE" and creation of its user manual which support behavioral consultation implementation

Research Project

Project/Area Number 20K03022
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

Kato Tetsubumi  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 特任教授 (90224518)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 若林 上総  宮崎大学, 教育学部, 准教授 (10756000)
関原 真紀  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (90844928)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords発達障害 / 行動コンサルテーション / 学級支援尺度 / 通常の学級 / 小学校 / 合理的配慮 / 多層支援システム / 通常の学級支援 / ポジティブ行動支援 / 発達障害の児童生徒
Outline of Research at the Start

本研究は、小中学校の通常の学級の担任教師及び当該の学校を支援することを目的とした学校コンサルテーションに活用するために、支援の対象となる児童生徒及びコンサルティである教師のニーズを的確に把握するために必要な4領域からなる「学級支援尺度」を開発する。
次にこの尺度を使用して、支援の対象となる児童生徒及び学級全体の支援に生かすために、支援の優先項目を抽出したり具体の支援方法を選択するための情報を盛り込んだ運用マニュアルを作成する。
以上のような支援ツールを用いて、小中学校の通常の学級を担当する教員及び学校への行動コンサルテーションの適用効果を検討することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to examine the method of effective behavioral consultation for the teacher of the usual class of the elementary school where a student with a developmental disability is contained.
So, we developed a "CLASS SUPPORT MEASURE" and its "USER MANUAL" as a tool for attaining effective behavioral consultation.
Moreover, in order to evaluate the intervention effect by its consultation, we observed the student of the class which was the target of research. In addition, we carried out the intervention receptiveness measure of its consultation and usually proved the effect of the behavioral consultation using "CLASS SUPPORT MEASURE" to be investigation by interview to the teacher (consultee) of a class.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この尺度のコンセプトは、①対象児童生徒の特性や特徴、②対象児童生徒の在籍する学級全体の児童生徒に対する指導の実態、③対象児童生徒に対する指導や支援の実態、④当該の学級を支援するための全校体制や外部機関等からの支援の実態といった4領域から多面的に問題を分析することにある。また運用マニュアルによってコンサルタントが介入のターゲットを抽出しコンサルテーションに必要な知識と技術を習得することが可能になった点、コンサルティに対して尺度の結果のフィードバックを提供することによって介入整合性が向上することが示された点で学術的意義及び社会的意義を有していると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 1 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 小中学校への学級規模ポジティブ行動支援の導入を図る市の推進チームの取り組み2024

    • Author(s)
      若林上総・半田健・高橋髙人
    • Journal Title

      九州地区国立大学教育系・文系研究論文集

      Volume: 10

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 通級指導教室の現状と課題:自立活動の個別の指導計画を基にした教師間連携に関する調査を通して2024

    • Author(s)
      五十嵐潔美・関原真紀
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院研究紀要

      Volume: 11

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ポジティブ行動支援が準備・片付け行動と傾聴行動に及ぼす効果:クラスワイドな支援への取り組み2024

    • Author(s)
      川上彩・関原真紀
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院研究紀要

      Volume: 11 Pages: 185-194

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 通常の学級担任の特別支援教育に対する理解促進 -教師間連携による行動及び意識の変容プロセスから-2023

    • Author(s)
      髙橋奈緒子, 関原真紀
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院 研究紀要

      Volume: 10 Pages: 119-130

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 通常の学級におけるクラスワイドのポジティブな行動介入と支援の効果-教育的支援を要する児童のかかわり行動の増加を目指して-2023

    • Author(s)
      押田彩華, 関原真紀上越教育大学教職大学院研究紀要
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院研究紀要

      Volume: 10 Pages: 109-118

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 通常の学級における教育的ニーズのある児童に対するポジティブな行動支援の効果-学習規律の定着を目指して-2023

    • Author(s)
      諸橋ののか, 関原真紀
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院研究紀要

      Volume: 10 Pages: 131-141

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Development of Software to Record Behavioral Issues and Prediction Using Bayesian Inference. 2(1) Reg-p0022022

    • Author(s)
      Nishimura Takahiro & Wakabayashi Kazusa
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: 2 Pages: 1-12

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症のある不登校生徒をもつ保護者に対するテレコンサルテーションの効果2022

    • Author(s)
      泉山佳世・加藤哲文
    • Journal Title

      上越教育大学心理教育相談研究

      Volume: 21 Pages: 17-33

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害理解教育の必要性や実施に関わる実態調査2022

    • Author(s)
      佐野舞花・関原真紀
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院研究紀要

      Volume: 9 Pages: 131-141

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 不登校対応における「新入生情報シート」年間活用の有効性に関する研究2021

    • Author(s)
      富田賢一・加藤哲文
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 24 Pages: 190-197

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校の不登校対応における学級担任のチーム支援要請への影響要因2021

    • Author(s)
      富田賢一・加藤哲文
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 14 Pages: 108-118

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害通級指導教室のOJTの実態2021

    • Author(s)
      藤井和子・関原真紀・坂口嘉菜
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 193-201

    • NAID

      120007143516

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 機能的アセスメントに基づく行動支援計画の立案に関する知識獲得を標的とした研修が知的障害特別支援学校教員にもたらす効果2021

    • Author(s)
      半田健・加藤哲文
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 45 Pages: 199-210

    • NAID

      120007126656

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 通常の学級と通級における効果的な連携の在り方に関する研究2021

    • Author(s)
      佐野舞花・関原真紀
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院研究紀要

      Volume: 8 Pages: 71-80

    • NAID

      120007026310

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校における通級による指導の制度化当初の設置校及び指導にかかわる教員の状況調査2021

    • Author(s)
      若林上総・竹村洋子・井上秀和・笹森洋樹・横山賢一
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所紀要

      Volume: 48 Pages: 30-43

    • NAID

      40022685812

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 不登校対応のチーム支援に対するコーディネーターの意識調査2020

    • Author(s)
      富田賢一・加藤哲文
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 23 Pages: 183-193

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小中連携のための「新入生情報シート」の開発と不登校対応への活用に関する有効性の検討2020

    • Author(s)
      富田賢一・加藤哲文
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 23 Pages: 66-79

    • NAID

      130008145582

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Examining the two-year implementation and outcomes of school-wade positive behavior suport(SWPBS)2023

    • Author(s)
      Kazusa Wakabayashi
    • Organizer
      4th Asia Pacific International Conference on PBS. Nov12.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 進路成熟態度を標的とした高校のポジティブ行動支援の試行2023

    • Author(s)
      若林上総
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校通常学級担任教師へのコンサルテーションにおける学級支援尺度の活用効果2023

    • Author(s)
      関原真紀・加藤哲文
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 通級指導教室と通常学級の協働による教科の授業づくり(2)2023

    • Author(s)
      関原真紀・坂口嘉菜・藤井和子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級担任教師と特別支援学級担任教師の連携促進における階層的支援システム(PBIS)の効果2022

    • Author(s)
      水野忍, 加藤哲文
    • Organizer
      日本LD学会第31 回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における特別支援教育推進のための施策展開に関する研究.2022

    • Author(s)
      井上秀和, 笹森洋樹, 若林上総
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] スクールワイドPBSの効果的な実装に向けた取り組み.2022

    • Author(s)
      半田健, 若林上総, 庭山和貴, 大久保賢一, 井上雅彦, 石川信一
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会 第 48 回大会.
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある児童生徒のキャリア教育と自己理解.2022

    • Author(s)
      若林上総, 井上秀和, 武澤友広, 田中智樹, 榎本容子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 交流及び共同学習における各教科等と自立活動の関連を図った授業実践の効果2022

    • Author(s)
      関原真紀, 髙橋奈緒子
    • Organizer
      日本LD学会第31 回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 定時制高校における学級規模での清掃活動支援の効果:ポスター掲示及びトークン・エコノミー法の適用2021

    • Author(s)
      若林上総・後藤理絵・井上秀和
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高校通級における生徒とのかかわりと校内体制についての課題:「指導の実施」にかかわる教員による自由記述回答の分析2021

    • Author(s)
      竹村洋子・若林上総・井上秀和・笹森洋樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会発表論文集
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児集団に対するクラスワイドPBSの展開:相互依存型集団随伴性に強化基準のランダム化を組み合わせた支援の効果2021

    • Author(s)
      永山宏平・若林上総
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会発表論文集
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児の保護者支援における特別支援学校の役割:教師への支援や研修内容の検討2020

    • Author(s)
      岡村章司・井澤信三・元持典子・森永勇芽・渡部匡隆・加藤哲文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育所における自立的な問題解決力を支援するコンサルテーションシステムの検討2020

    • Author(s)
      原康行・阿部美穂子・井澤信三・大橋智・加藤哲文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 通級による指導と通常の学級の学習内容・学習方法の連携2020

    • Author(s)
      関原真紀・佐野舞花
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における通級による指導に係る教員の専門性と校内体制に関する検討2020

    • Author(s)
      竹村洋子・若林上総・横山賢一・井上秀和・笹森洋
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校におけるスクールワイドPBS導入の成果と課題2020

    • Author(s)
      半田健・若林上総・松山康成・横山賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学校全体で取り組むポジティブ行動支援スタートガイド2023

    • Author(s)
      若林上総・半田健・田中善大・庭山和喜・大対香奈子
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863716650
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教育相談テキストブック:第7章 発達障害2021

    • Author(s)
      加藤哲文
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 高校ではじめるスクールワイドPBS2020

    • Author(s)
      若林上総・半田健・神山努・加藤哲文
    • Total Pages
      146
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863715684
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi