Project/Area Number |
20K03023
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | University of Yamanashi |
Principal Investigator |
Nagata Shingo 山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (90784033)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2023: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 学習困難児 / 認知処理様式 / 文章理解 / 文章産出 / ICT活用 / 読み困難 / 支援技術 / 学習過程 / 読み障害 / 特異的読解障害 / 発達障害 / 認知特性 / 学習過程の分析 |
Outline of Research at the Start |
発達障害児の読み書きに関する指導・支援では、文字や単語、文レベルにおける指導方法について研究されてきているが、文章レベルでの指導方法についてはあまり研究が進んでいない。 そこで本研究では、文章の理解(読解)と産出(作文)において、認知心理学・教育心理学の分野においてモデル化された知見を応用しつつ、継次処理・同時処理といった学習困難児の認知処理様式を活かした教材開発と指導・学習方法について構築する。このことで、学習困難児だけでなく様々な子ども達が学習方略を自ら選択した教材が提示できると考える。
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Outline of Final Research Achievements |
次の文を日本語に訳してください。 The purpose of this study was to create teaching methods and materials tailored to different cognitive processing styles to improve students' understanding and learning from texts. To do this, we examined existing assessment methods and conducted case studies on students who struggle with understanding and creating texts. Our findings highlighted the importance of recognizing how cognitive processing styles impact text comprehension and production. We also recommended developing materials and support strategies that align with students' strong cognitive processing styles and using technology to support weaker cognitive processing styles.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小学校国語科で課題とされている、文の構成を理解したり表現の工夫を捉えたりすること、目的に応じて文章を要約したり複数の情報を関連付けて理解を深めたりすること、複数の資料から適切な情報を得てそれらを比較したり関連付けたりすること、表現の仕方等について評価することに対して本研究で取り組んだICT活用やその支援方法を活用することができる。認知処理スタイルを考慮することは個別最適な学びに必要不可欠であり、特別支援教育の対象となる児童生徒だけでなく、通常学級に在籍する児童生徒にとっても重要である。自身の得意な認知処理スタイルや認知特性とそれに応じた教材の選択が主体的にできるように働きかけていく必要がある。
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