• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Instruction in Text Comprehension and Production Based on Cognitive Processing Styles: An Analysis of Learning Processes Utilizing ICT

Research Project

Project/Area Number 20K03023
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

Nagata Shingo  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (90784033)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2023: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学習困難児 / 認知処理様式 / 文章理解 / 文章産出 / ICT活用 / 読み困難 / 支援技術 / 学習過程 / 読み障害 / 特異的読解障害 / 発達障害 / 認知特性 / 学習過程の分析
Outline of Research at the Start

発達障害児の読み書きに関する指導・支援では、文字や単語、文レベルにおける指導方法について研究されてきているが、文章レベルでの指導方法についてはあまり研究が進んでいない。
そこで本研究では、文章の理解(読解)と産出(作文)において、認知心理学・教育心理学の分野においてモデル化された知見を応用しつつ、継次処理・同時処理といった学習困難児の認知処理様式を活かした教材開発と指導・学習方法について構築する。このことで、学習困難児だけでなく様々な子ども達が学習方略を自ら選択した教材が提示できると考える。

Outline of Final Research Achievements

次の文を日本語に訳してください。
The purpose of this study was to create teaching methods and materials tailored to different cognitive processing styles to improve students' understanding and learning from texts. To do this, we examined existing assessment methods and conducted case studies on students who struggle with understanding and creating texts. Our findings highlighted the importance of recognizing how cognitive processing styles impact text comprehension and production. We also recommended developing materials and support strategies that align with students' strong cognitive processing styles and using technology to support weaker cognitive processing styles.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校国語科で課題とされている、文の構成を理解したり表現の工夫を捉えたりすること、目的に応じて文章を要約したり複数の情報を関連付けて理解を深めたりすること、複数の資料から適切な情報を得てそれらを比較したり関連付けたりすること、表現の仕方等について評価することに対して本研究で取り組んだICT活用やその支援方法を活用することができる。認知処理スタイルを考慮することは個別最適な学びに必要不可欠であり、特別支援教育の対象となる児童生徒だけでなく、通常学級に在籍する児童生徒にとっても重要である。自身の得意な認知処理スタイルや認知特性とそれに応じた教材の選択が主体的にできるように働きかけていく必要がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 読み書きに困難のある中学生に対するグラフィックオーガナイザーを用いた作文支援 : 視覚処理・流動性推理・長期記憶と検索の強さとICTを活用して2023

    • Author(s)
      永田真吾
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 25 Pages: 49-58

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ひらがなの読み書きが困難な小学生に対する読みの指導 : 視覚刺激の操作・言語化および動作化による読みの改善2022

    • Author(s)
      永田真吾
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 24 Pages: 53-64

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 発達障害のある中学生への学校適応に向けた支援-保護者・学校・外部専門家の連携を通して-2023

    • Author(s)
      永田真吾・森秀昭
    • Organizer
      日本K-ABCアセスメント学会第25回九州大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 知能検査結果から支援へ繋ぐ-アセスメント・フィードバック・支援の実際2023

    • Author(s)
      永田真吾
    • Organizer
      日本学校心理士会2023年度大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの認知特性を活かしたGIGAスクール時代のICT活用ー2.検索能力が弱いが視覚情報の処理が強い小学4年生に対するICTを活用した読みの指導ー2022

    • Author(s)
      永田真吾
    • Organizer
      K-ABCアセスメント学会第24回長野大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 読みに困難がある小4児童に対するICTを活用した文章読解支援の検討─子どもの認知面を考慮したツールの選定─2022

    • Author(s)
      永田真吾
    • Organizer
      日本LD学会第31回京都大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ひらがなの読み書きが困難な小学生に対する国語の学習支援-KABC-II・WISC-IV・LCSA の結果から-2021

    • Author(s)
      永田真吾
    • Organizer
      日本K-ABCアセスメント学会中央事例研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] GIGAスクール時代の子どもへのフィードバック(話題提供)J23自主シンポジウム「知能検査のフィードバックに関する理論と実践 保護者や子ども本人に伝える時のスキルとは」2021

    • Author(s)
      企画者:熊上崇,話題提供者:永田真吾,熊上藤子,星井純子,指定討論者:熊谷恵子
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 自主シンポジウム「特別支援教育におけるブレンディッドラーニング」 話題提供「LD児の個別学習/知的障害児の特別支援学校授業から見る効果的なブレンディッドラーニングの検討」2020

    • Author(s)
      永田真吾
    • Organizer
      日本発達障害学会第55回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] すべての子どもに寄り添う特別支援教育2023

    • Author(s)
      村上 香奈、中村 晋(編著)永田真吾(第6章「限局性学習症を知る」を担当)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623095377
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi